موج دوم مسمومیت‌های مشروبات الکلی در بندرعباس

جام هفت خط، دوباره جان گرفت



 صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام :«دو پسر 40 و 45 ساله ام ، که در دورهمی دوستانه ،مشروبات الکلی دست ساز مصرف کرده بودند را از دست دادم یکی در منزل جان داد و دیگری در بیمارستان » مرد مسن این را با صدای گرفته و لرزان همراه با بغض بیان کرد و ادامه داد:«از نیروهای انتظامی و قضایی در خواست دارم  عاملان آن را به اشد مجازات محکوم کنند عاملانی که باعث مرگ خیلی از جوانهای استان و حتی کشور شدند». 

 این مرد 60 ساله که در این 15 روز پس از مرگ دو فرزندش ، شکسته شده بود و نای حرکت نداشت به زحمت جلوی اشک هایش را می گرفت که بتواند حرف بزند از آن روزی که فرزندش را در آغوش گرفت و به بیمارستان رساند ولی لحظاتی بعد خبر فوت او را دادند...

«یکی از پسرانم با ما زندگی می کرد، دم دمای صبح بود که برای نماز بیدار شدم دیدم پسرم کف اتاق پذیرایی افتاده است صدایش زدم جوابم را نداد به سمتش رفتم تا بالشتی  زیر سرش بگذارم ،دیدم کبود است نفس نمی کشد ، نمی دانم چطوری او که سنگین وزن بود را درون ماشین قرار دادم و به بیمارستان بردم ،بعد از آزمایشها فهمیدم که مشروب دست ساز مصرف کرده است و بعد از ساعتی جان داد».

وی پس از لحظه ای مکث گفت: « در همان لحظه یک دفعه یادم آمد او با پسر دیگریم شب با هم بودند سریع به شماره تلفنش  تماس گرفتم عروسم جواب داد و این موضو ع را به او گفتم ، عروسم سراسیمه خود را به اتاق خواب رساند که پسرم در آنجا بود و یک لحظه صدای فریاد عروسم  شنیدم که می گفت امین بیدار نمی شود و صدای جیغ بود که پشت تلفن می شنیدم ...» این مرد 60 ساله که دیگر صدایش به گریه تبدیل شده بود گفت:» پسرانم شغل خوبی داشتند نمی دانم آخه چرا؟؟؟  چرا فرزندانم به این نوشیدنی روی آوردند چرا جامعه یک راهکاری برای این ندارد؟؟؟».

مسمومیتی که زندگی را بهم ریخت

«دل درد شدیدی داشتم تا حالا چنین دردی را تجربه نکرده بودم به خودم می پیچیدم، لحظه ای همه چیز را حاله ای از نور می دیدم  در بیمارستان از دکتر می خواستم آمپولی تزریق کند تا  بمیرم ، طاقت این درد را نداشتم ...»

دختر جوان به دعوت دوستانش در یک مهمانی حضور یافت و پس ازگذشت ساعتی از مهمانی ، مشروبات الکلی نوشید و که دقایقی بعد احساس کرد  دل درد شدیدی دارد ، اهمیتی نداد ولی کم کم این دل درد شدید شد  و دید دو نفر دیگر دوستانش نیز حال او را داشتند همگی فکر می کردند به علت غذایی که از بیرون گرفتند مسموم شدند به همین علت به بیمارستان شهید محمدی مراجعه کردند ، کادر درمانی از آنها سوالهایی پرسیدند که مشخص شد همگی به علت مصرف مشروبات الکی مسموم شدند... 

سپیده گفت: «دل درد شدیدی داشتم تا حالا چنین دردی را تجربه نکرده بودم به خودم می پیچیدم، لحظه ای همه چیز را حاله ای از نور می دیدم  شب بود، با کمک دوستانم به بیمارستان منتقل شدم آرزو مرگ داشتم و در همان لحظه  بستری  از دکتر می خواستم آمپولی در من تزریق کند تا  بمیرم ، طاقت این درد را نداشتم ولی با کمک آزمایشها و داروها حالم بهتر شد». این جوان 28 ساله ادامه داد: «زمانی که علت را فهمیدیم از دیگر دوستان که در مراسم بودند خواستیم همگی به بیمارستان بیایند  تا دیر نشده آزمایش  و درمان شوند،چون خودم دو بار دیالیز شدم و الان چند روزی هست از بیمارستان مرخص شدم «.  وی  که مدتی در راهرو دادگاه  در رفت و آمد است گفت:» همسرم بعد از این موضوع حاضر به زندگی با من نیست چون نمی فهمید که من مشروب مصرف می کنم و در پارتی های شبانه حضور دارم...»

حاله ای از نور می دیدم و بی حال بودم

«پنجشنبه صبح بود از خواب بیدار شدم نگاهم به لامپ بالای سرم افتاد لامپ را نمی دیدم بلکه حاله ای از نور بود ، لحظه ای  گرمم می شد و لحظه ای سرد .بی حال بودم دوست داشتم بخوابم  خودم را به زور به  پذیرایی خانه رساندم ظهر شده بود مادرم متوجه بی حالی من شد وفکر کرد که به ویروس سرما خوردگی دچار شدم به همین علت  از من خواست سریع به کیلینک محل، مراجعه کنم،با دوستم قرار گذاشتیم و به کیلینیک محله رفتیم در آنجا پزشک تا فهمید شب قبل مشروب الکلی مصرف کردم نامه ای داد که برای آزمایش و ... به بیمارستان خلیج فارس بروم فرهاد 22 ساله ادامه داد: سریع به بیمارستان رفتم آزمایش دادم و در آنجا فهمیدم که «عرق 300سی سی»که مصرف کردم سمی بوده است در آنجا بستری شدم جمعه صبح دیالیز شدم  ولی در آزمایش بعدی هنوز سم در خونم بود دوباره ساعت 22 دوباره دیالیز شدم و پس از 5 روز از بیمارستان مرخص شدم».

وی گفت که در تختهای کنارش، افرادی بودند که دیر به بیمارستان مراجعه کردند و پس از ساعاتی جان دادند.» خانواده فرهاد از زمانی که فهمیدند پسرشان مشروبات غیر مجاز مصرف می کند بیشتر مواظبش هستند که دیگر سراغش نرود... « پشیمانم و حالا که جان به سلامت به در بردم  دیگر لب به هیچ الکلی نمی زنم.

وی علت روی آوردن به مشروب دست ساز را گرانی دانست و گفت:من و اکثر دوستانم مشروبات برند استفاده می کردیم ولی الان قیمتش بالا رفته است و دیگر توان خرید این نوع مشروب را نداریم فعلا با هزینه کم مشروبات الکی دست ساز بیشترین فروش را دارد که با این اوضاع خدا رحم کند به جوانان...»

پس از مصرف مشروب ،سریع به بیمارستان رفتم

مجید جوان دیگری بود تا فهمید دوستانش بر اثر مشروبات الکی مسموم شدند خود که دقایقی قبل این نوع مشروب دست ساز را مصرف کرده بود سریع به بیمارستان مراجعه کرد و تحت درمان قرار گرفت.» 

بعدازظهر بود که یک پلاستیک مشروب دست ساز 500 سی سی  را از یکی از ساقی محله ها گرفتم و دو پیک کوچک  از آن را نوشیدم که از طریق تلفن یکی از دوستانم فهمیدم عده ای زیادی مسموم شدند و باید سریع به بیمارستان بروم 

بدون وقفه خود را به بیمارستان رساندم اول ترسیدم که نروم ولی دوستم اصرار کرد که باید بروم و اگرنه شاید این مشروب مسموم بوده است، دلم را به دریا زدم به بیمارستان رفتم بعد از آزمایشها ، ماموران حراست و نیروی انتظامی بالای سرم آمدند سوالهای پرسیدند تا توزیع کنند و تهیه کننده این مشروبات را بیابند، من چون سریع مراجعه کرده بودند با دارو درمان شدم و نیازی به دیالیز نبود در آنجا افراد زیادی بستری بودند که از یک محله مشروب نخریده‌ بودند.خیلی از کسانی که مسموم شده‌اند از افراد مختلف شهر و محله‌های دیگر خریداری کرده بودند.»

مشروب جان برادرم را گرفت 

«برادرم سنی نداشت تازه از سربازی آمده بود قرار بود سرکار برود که این اتفاق شوم افتاد». مریم خواهر میثم که بعد از گذشت 10 روز از درگذشت برادرش به علت مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی هنوز چشمانش پر از اشک است به یادش گریه می کند با صدای بغض آلود گفت:«برادرم تجربه استعمال مشروبات الکلی داشت و هر بار به او می گفتیم این نوشیدنی ها را نخورد ولی حرف ما را گوش نمی داد و دلیلی برای خود داشت تا آنکه بر اثر همین نوشیدنی جان سپرد.» وی ادامه داد: «جمعه بود که از طریق یکی از دوستانش فهمیدیم میثم به علت مسمومیت در بیمارستان شهید محمدی بستری شده است من و پدر و مادرم به خیال اینکه بر اثر مواد غذایی مسموم شده است به بیمارستان مراجعه کردیم و در آنجا فهمیدیم که چه اتفاقی افتاده است ، برادرم صورتش ورم داشت کبود شده بود نمی دانستیم چکار کنیم او را دیالیز کردند ولی متاسفانه دیالیز جواب نداد و میثم از بین ما رفت».

قیمتها افزایش یافته و مشروبات تقلبی شده 

یکی از ساقی ها در گفت و گو با صبح ساحل بیشترین فروش را مشروبات الکلی دست ساز  (عرق سکی) دانست و گفت:«به علت چند برابری قیمت مشروبات الکلی برند ، تقاضا برای مشروب دست ساز بالا رفته و همین باعث شده خیلی مصرف کننده هایی که مشروب دست‌ساز نمی‌خوردند، به این مشروبات دست ساز روی آوردند». وی اکثر شیشه های مشروبات الکلی را تقلبی دانست  و افزود:«خیلی از ساقی ها به اسم مشروبات الکلی اصلی ، آن را می فروشند و جان همه را به خطر می اندازند».

این مرد 50 ساله افزود:اکثر مشروبات الکلی قبلا از عجمان امارات به کشور ما می رسید حتی در «جبل علی ابوظبی» مشروبات در شیشه قرار می گرفت و به صورت قاچاق از راه دریا به دست ما می رسید ولی اکنون با حضور نیروهای دریابانی ، کلا دریا برای حمل این نوشیدنی بسته شده است و مواد اولیه را از تهران و ... خریدار  و در اینجا تهیه می شود .

وی گفت:«در بندرعباس مشروب پلمپ و شیشه نسبت به شهرهای دیگر کشور قیمتش ارزان تر است ولی با بالا رفتن درهم امارات و دلار همچنین بسته  شدن راه دریا بر روی قاچاقچیان ، قیمت شیشه مشروب بالا رفته است. بطری که قبلا در بندرعباس 10 هزار تومان بود  35 هزارتومان به بالاست یا 500 سی سی مشروبات الکلی دست ساز  الان 12 تا 15 هزار تومان است ».

اسد افزود:«فروش ما بستگی به کیفیت مشروب دارد که از ۲۰ لیتر در روز تا ۱۰۰ لیتر می‌رسد.وی این را هم گفت:« که محله های آلوده شهر که همه می شناسند و ساقی ها در اکثر محله ها حضور دارند  و به جرات می توانم بگویم الان با این اوضاع گرانی مشروبات بیشتر رنگ و اسانسه و الکل اتانول یا عرق میکس  شده است.»

 موج دوم مسمومیت مشروبات الکلی در بندرعباس 

از (چهارم تا 14مهر)268نفر بر اثر مسمومیت الکلی در بیمارستان های استان بستری ، 132 نفر دیالیز شدند و 22نفر جان خود را از دست دادند که متاسفانه از ساعت 22 جمعه گذشته(27 مهرماه) موج دوم  مسمومیت های ناشی از مصرف مشروب الکلی دست ساز در بندرعباس آغاز شد و تا دیروز  یکم آبانماه (تا شامگاه دیشب تا قبل از ارسال روزنامه به چاپخانه) 44 نفر به مراکز درمانی  مراجعه کردند که 34 نفر از آنها در بیمارستان شهید محمدی و10 نفر در  بیمارستان خلیج‌فارس بستری شدند  که مورد مداوا قرار گرفته‌اند. 

به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ،از این شمار یک نفر فوت شده، دو نفر بدحال است و 19 تن نیز دیالیز شده اند.

دکتر فاطمه نوروزیان مراجعه کنندگان همه مرد و در رده سنی ۱۵ تا ۵۰ سال ذکر کرد که تاکنون 31 نفر نیز ترخیص شده اند.این مقام مسوول از افراد مصرف کننده خواست  این افراد بدون ترس و در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان مراجعه کنند. 

دکتر نوروزیان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع جان قربانیان الکل را نجات داد افزود: با اطلاع‌رسانی به موقع به مصرف کنندگان مشروبات الکلی در روزهای اخیر جان بسیاری از مراجعان نجات یافته و خطر مرگ از بین رفته است.وی افزود: بیشترین تعداد مراجعان بدحال فقط در شب اول بوده و به علت اطلاع رسانی بموقع اکثر مراجعان تحت مداوا قرار گرفته و آمار قربانیان کاهش یافت.پليس هرمزگان در همان زمان اولیه موج اول مسمومیت های مشروبات الکلی دست ساز سه نفر به اتهام توليد و فروش اين مشروبات دستگیر نمود که در روزهای دیگر تعداد دستگیری افزایش یافت و شنیده ها حاکیست که مدتی قبل یکی از توزیع کننده ها شناسایی شده شد که در بیمارستان بستری است.

چرا مردم به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند؟

چرا مردم به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند؟ این سوال خیلی هاست که  درگفت و گو با مصطفی عبدی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه  آن را مطرح کردیم.  وی دررابطه با مصرف مشروبات الکلی گفت که  باید پذیرفت برخی بیمارند و به این ماده اعتیاد دارند و این‌گونه آسیب‌ها هیچ‌گاه صفر نمی‌شود باید در این مورد چاره ای اندشید و راهکارهایی ارائه داد.

وی ادامه داد: به‌جای حذف مصرف مشروبات الکلی باید آن را بررسی، شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیقی کنترل کنیم تا این فجایع رخ ندهد.

 عبدی ادامه داد: ارگانها و سازمانهای مربوطه از جامعه شناسان کمک بگیرند که چکارهای باید انجام داد که شاهد چنین حوادثی در این سرزمین مان نباشیم  نه اینکه با برنامه ریزیهای ناقص راه حل های تزریق شود. وی در خصوص سوال به اینکه مسموم شدگان و یا خانواده های فوت شده ناشی از این موضوع حاضر به گفت و گو در جامعه نیستند که بر اثر مشروبات در بیمارستان بستری شدیم.

وی یادآور شد: در عرف و شرع ،نوشیدن این مشروبات الکلی حرام و قطعا دلایل محکمی بر این موضوع وارد است اما نگاه  افراد به این نوشیدنی در همین جامعه متفاوت است  نگاه های سنگینی که افراد حاضر نیستند به صراحت اعلام کنند که مشروبات الکلی مصرف می کنند و نمی خواهند در نگاه دیگران فرد بدی جلوه دهند ، برچسب زده شوند و حس بی اعتمادی به همنوع خود دارند.این جامعه شناس و استاد دانشگاه قشم ادامه داد: هیچ جامعه سالمی نمی‌توان یافت که هیچ آسیب اجتماعی در آن وجود نداشته باشد هرچقدر هم با این آسیب‌ها مبارزه کنیم و آن‌ها را تقلیل دهیم نه ‌تنها این مورد خاص بلکه آسیب‌های اجتماعی دیگر هم در حد ضعیف خود وجود خواهند داشت .عبدی اضافه کرد:هر جامعه‌ای نظم خاصی دارد که منطبق با منطق درونی آن جامعه است و با بخش‌ها و عناصر و اجزای مختلف آن جامعه عجین شده است.وی با بیان اینکه در جامعه قوانین مختلفی وجود دارد که در لایه‌های آشکار جامعه شاهد آن هستیم، تصریح کرد: لایه‌های پنهانی نیز در جامعه وجود دارند که آن‌ها نیز نظم خاص خود را دارند و همان‌قدر که در بخش‌های قانونی، آشکار و متعارف جامعه به شکلی دارد خود را ادامه می‌دهد بخش‌های زیرینی که به شکل غیرقانونی، گروه‌های خلاف‌کار و گروه‌هایی که منطبق با قواعد و ارزش‌های جامعه رفتار نمی‌کنند وجود دارند نیز قاعده‌های خود را دارند . 

به گفته عبدی،  از زوایای مختلفی می‌توان این موضوع را بررسی کرد که چرا مردم به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند اما من از این بعد به آن می‌پردازم که بخشی از جامعه ذائقه‌هایی فرهنگی، غذایی، مصرفی و تفریحی خاص خود را دارند که شاید منطبق با سبک زندگی جاری و رسمی جامعه نباشد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: وقتی جامعه‌ای دچار تلاطمانی چون فشارهای اقتصادی و سیاسی می‌شود در لایه‌های زیرین هم بی‌تعادلی ایجاد می‌شود که یکی از ذائقه‌های این بخش مصرف مشروبات الکلی است، باید پذیرفت که این لایه‌های زیرین وجود دارند و روابط اجتماعی و مبادلات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها نیز از این تلاطم‌ها در امان نمانده و با مشکلاتی مواجه می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم با تاکید بر اینکه مسئولین باید به مسئله شادی و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان توجه کنند، ادامه داد: وقتی خلائی وجود دارد یا باید با سازوکارهای مناسب پر شود که نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و صرف هزینه‌هایی است و یا آسیب‌هایی این خلأها را پر می‌کنند که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و گذران اوقات فراغت با راهکارهایی که منطبق باارزش‌ها و فرهنگ عمومی جامعه و خانواده‌ها نیست ازجمله این آسیب‌هاست.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در هرمزگان افتاده و بخشی از آن را جوانان و نوجوانان تشکیل داده‌اند، نشان‌دهنده وجود خلأهایی است که با این رفتارها پر شده است، خاطرنشان کرد: هر فردی بخشی از زندگی خود را به کار می‌گذراند و بخش دیگری را باید با اوقات فراغت و لحظات شاد پر کند تا خستگی لحظات کار جبران شود و شادابی و احساس تازگی در فرد ایجاد شود؛ امروزه که در منزل هرکس درگیر دغدغه‌های خاص خود بوده و سرش در تلفن همراه یا کامپیوتر و تلویزیون است و این انزوایی در خانه برای فرد ایجاد می‌کند و نیاز به پر کردن این خلأ را تشدید می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه درگذشته لازم بود فرد حتماً به‌صورت فیزیکی در جایی قرار گیرد تا با گزینه‌های جایگزین ازجمله مواد مخدر یا مشروبات الکلی آشنا شود اما امروز دیگر نیازی به این جابجایی فیزیکی نیست و از طریق سفر مجازی می‌توان با خیلی از این تنوعات فرهنگی آشنا شد و در محیط واقعی تهیه و مصرف کرد، بیان کرد: نمی‌شود برای داشتن جامعه‌ای 100 درصد سالم برنامه‌ریزی کرد چراکه اصلاً امکان‌پذیر نیست اما آسیب‌ها باید به سطحی معقولی کاهش بیابد.هم بر آن وجود ندارد، عنوان کرد: در این جنگ اقتصادی سوءاستفاده‌ها در عرضه مشروبات الکلی هم ایجاد می‌شود و مصرف‌کننده وقتی می‌بینند قیمت ارز بالا رفته و به‌تبع آن قیمت مشروبات الکلی که به‌صورت قاچاق از خارج کشور وارد می‌شوند بالا رفته است، توانایی تهیه مواد مطلوب و استاندارد را ندارد و به مصرف مواد دست‌ساز بی‌کیفیت روی می‌آورد.

وی ادامه داد: فروشنده هم وقتی می‌بیند فروشش بالا رفته و مواد اولیه هم مورد ارزیابی و نظارت قرار نمی‌گیرد هر ماده‌ای را که به دستش برسد می‌سازد و توزیع می‌کند و در نهایت جایی این مسئله سرباز می‌کند.

فلش بک به 10 سال گذشته 

«مشروبات الکلی دست ساز بندرعباس فاجعه آفرید» این تیتر صفحه اول شماره 1936  روزنامه صبح ساحل در   11 اذرماه 1387 (2 ذی الحجه  1429)  بود که در آن تاریخ بیش از 100 به بیمارستان مراجعه  کرده بودند که دو نفر نابینا و 12نفرفوت شدند.

به گفته دکتر فرشید عابدی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان ، مشروباتی که مورد استفاده این افراد مصرف کننده بود ترکیبی از اتانول و متانول یا اصلاحا الکل چوب بوده که درصد بالای متانول باعث تخریب سلولهای عصبی و پدیده اسیدوز در خون افراد شده است. کوری همیشگی و عدم برگشت بینایی این افراد مسموم شده با متانول از عوارض غیر قابل جبران این پدیده است.وی مراجعه کنندگان را از ساکنان محلات مختلف  و حاشیه شهر دانست وسنین مراجعه کننده به بیمارستان شهید محمدی را  25 تا 45 سال عنوان کرد  که تعداد اندکی نیز  بالای 60 ساله و زیر 20 ساله بودند.پلیس هرمزگان نیز در همان روزهای اولیه حادثه 5 نفر را از عاملان اصلی تهیه و توزیع این مشروبات الکلی دستگیر کردند.

سرهنگ قطب زاده رییس پلیس سابق آگاهی هرمزگان  در گفتگو با صبح ساحل اعلام کرده بود که این افراد دستگیر شده دارای سابقه  هستند که به قصد سودجویی بیشتر، مشروبی با درصد تاثیر گذاری بالاتری تهیه کرده اند که بر اثر این حادثه،  تهیه کنندگان ، با ترس، مابقی مشروبات را منهدم کردند. 

بدنبال وقوع مرگ 12 نفر و بستری شدن تعداد زیادی  در  بیمارستان، شایعه عجیبی در سطح شهر پیچده بود که تهیه و توزیع مشروبات الکلی دست ساز ، انتقام جویی بوده است که دکتر عابدی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان و همچنین سرهنگ اصغر قطب زاده رییس پلیس وقت آگاهی  این شایعه را رد کردند.

در ادامه این خبر خبرنگار روزنامه صبح ساحل با خانواده قربانیان نیز گفتگویی داشت. در این گفت و گو آمده است:»ساعت از 23 گذشته ، مادر چشم انتظار آمدن فرزند 24 ساله اش است تا این موقع فرهادش هر جا باشد باید می آمد ، خیلی دلواپس است اما فرزندان دیگر ، مادر را دلداری می دهند که او بزرگ شده، بچه نیست الان پیدایش می شود ، اما مادر نگران ، نمی داند چرا دلشوره عجیبی دارد چند دقیقه یک بار درب حیاط  را باز می کند و با ناامیدی درب را می بندد ، دقایقی می گذرد  صدای تلفن ، او را به خود می آورد، پدر فرهاد  در حالی که گوشی تلفن  بدستش است دگرگون می شود و بدون کلامی گوشی را می گذارد  و می گوید:«فرهاد حالش بد شده در بیمارستان است ، مادر با شنیدن این خبر، بقیه سخنان را نمی شنود ، دست و دلش می لرزد در راه رفتن به بیمارستان با خود می گوید دعوایش نمی کنم که چرا دیر کرده ، فقط خوب بشود و هر کاری از دستم برآید برایش انجام می دهم ، اما در بیمارستان چشمش به پسری رنگ و رورفته و ساکتی می افتد که بر روی تخت بستری است باورش نمی شود که این بچه شر و شور او باشد. 

دقایقی بعد پدر ،صورت  پسر را می بوسد و پارچه سفیدی را روی سر پسر می گذارد . مادر در حالی که مات و مبهوت است با کمال ناباوری می گوید:فرهاد من زنده است چند بار این را با خود زمزمه می کند  اما گریه پدر و فرزندانش از چیز دیگری حکایت می کند. باور کردنش سخت است او بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز جان خود را از دست داده بود. این مادر داغدار  عاجزانه از مسولان خواست دست سوداگران مرگ را در دست قانون بگذارند. وی با چشمان گریان افزود:اینها برای سود و منافع خود از همه چیز می گذرند صیانت را زیر پا می گذراند . من از خون پسرم نمی گذرم.

دو نفر جوان دیگر نیز در بیمارستان شهید محمدی در گفتگو با صبح ساحل از پلیس خواستند تهیه و توزیع کنندگان مشروبات الکلی دست ساز را دستگیر نمایند. یکی از آنها گفت: از دوستانمان شنیدیم بهروز دوستم در مراسم عروسی بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز حالش به هم خورده و سریع او را به بیمارستان رساندند.نوجوان دیگری نیز به صبح ساحل گفت:یکی از اقوام نزدیکمان بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز حالش بهم خورد و او را به بیمارستان شهید محمدی منتقل کردیم اما متاسفانه برای همیشه چشمانش را از دست داد.  وی به همسن و سالان خود توصیه کرد مشروبات الکلی مصرف نکنند. وی افزود: آیا لذت لحظه ای ، ارزش این را دارد که یک عمر افسوس دیدن خانواده و زندگی بخوریم».5 روز بعد درشماره  1938، 16 مهرماه خبر دستگیری 16 نفر در جریان این پرونده تیتر اول روزنامه صبح ساحل بود.علی علیا رییس کل سابق دادگستری هرمزگان در گفتگو با این نشریه  اظهار داشت:5 نفر از متهمان که تهیه و توزیع کننده مشروب بودند در همان اوایل دستگیر شدند و 16 نفر دیگر نیز در جریان این پرونده به جرم شرب و خمر دستگیر شدند. در این شماره تعداد مرگ حادثه مسمومیت مشروبات الکلی 14 نفر ودیالیز را  40 نفر اعلام شده است.

باز مشروب خواری و باز مسمومیت 

13 روز از اعلام آخرین آمار بستری ها و قربانیان ناشی از مشروبات الکلی دست ساز در بندرعباس گذشت  و خانواده ها همچنان نگران فرزندانشان بودند چون از زمزمه های در خصوص موج دوم این مسمومیت به گوششان  رسیده بود اما عده ای از جوانان فکر می کردند که مدتی  از موضوع مسمومیت گذشته و مشروبات الکلی سمی  در دسترس ساقی ها نیست به همین علت  بدون توجه به توصیه های مسوولان و پزشکان که مشروبات الکلی را مصرف نکنند و احتمال مسمومیت وجود دارد، باز این نوشیدنی غیر مجاز را مصرف کردند  تا آنکه در جمعه شب این اتفاق افتاد و تا صبح شنبه 17 نفر به مراکز درمانی  بندرعباس مراجعه کردند که یک نفر جان خود را از دست داده و ۹ نفر نیز برای دیالیز راهی بخش کلیوی شدند و کم کم بیمارستانها  پر شده از قربانیانی که برای یک شب مستی، جان و زندگی شان را به خطر انداخته و دچار مسمومیت شده اند. 

مصرف مشروبات الکلی در کشور ما  داستان تازه ای نیست با گشت و گذار در شهر بندرعباس می توان به وضوح  انواع قوطی‌های خالی رها شده خالی مشروبات الکلی  در خیابان‌ها و معابر دید ولی مسئله این است که نمی شود حتی با زور قانون  جوانان و افراد جامعه  را از مصرف مشروبات الکلی منع کرد بارها و بارها جامعه شناسان به این نکته اشاره داشتند که هر مسئله ای یک راه حل دارد و باید با اتاق فکر و... یا حتی با بها دادن  به جوان مشروب خوار نه به نگاه مجرم بلکه به عنوان یک انسان  به راحتی میدان داد تا حرف دلش را بزند شاید مشروب را رها کند ... درهم امارات بالا رفت و دلار روز به روز در حال افزایش و سودجویان همچنان در فکر جیب خود که  از هر طریقی بتواند درآمدش را از فروش مشروبات الکلی بدست آورد حتی به قیمت مرگ آنچیزی که این روز‌ها مصرف مشروبات دست ساز را افزایش داده است افزایش قیمت مشروبات خارجی و وفور مشروبات الکلی دست ساز ... یکی از دلایل مصرف مشروبات الکلی که باید بررسی گردد مصرف این نوع نوشیدنی در ایام محرم و صفر است که  افرادی که در طول سال مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به عنوان احترام به یک باور عرفی حداقل موقتا دست از چنین کاری بکشند اما این حادثه امسال  شاید نشانه ای از کمرنگ شدن ارزشهای اجتماعی باشد انچه مسلم است استفاده از الکل به علت مجرمانه بودن این رفتار در کشور آمار واقعی و مستندی وجود ندارد و وقوع و طغیان مسمومیت‌های الکلی در برهه‌های از زمان و افزایش مرگ ناشی از بحران و آسیب اجتماعی جدی است که بیش از همه تلنگری به خانواده‌ها و مسولان اجتماعی و فرهنگی کشور است.

باز بیمارستان ها شاهد مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی هستند...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها