طرح عمليات ايمن سازي تكميلي در برابر بيماري فلج اطفال اجرا شد؛

رهایی از غول بی شاخ و دم فلج اطفال



صبح ساحل، حوادث _ مهران 30 ساله سعی کرده است در همه زمینه ها برتر باشد و با مشکلش مبارزه کند نه اینکه مشکل جسمانی اش، او را از پا بیندازد. او  مهندس جوانی است که پا به پای دیگران کار می کند تا دستش به کسی دراز نباشد. مهران در دوران کودکی  به بیماری فلج اطفال مبتلا شده و دوران سختی را طی کرد ه است تا توانست خود و استعدادش را بشناسد. او همیشه افسوس می خورد که چرا مانند افراد سالم نمی تواند بدود، راه برود و ...

 فلج اطفال نوعی بیماری حاد ناشی از ویروسی بنام "پولیو" است. این بیماری مسری است و ویروس آن به سادگی از انسان به انسان انتقال می‌یابدفلج اطفال درمان‌پذیر نیست. برخلاف دیگر بیماری‌های عفونی،دارویی مؤثر برای مداوای این بیماری وجود ندارد. تنها امکانی که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد، پیشگیری به‌ وسیله واکسن است.سال ۱۹۸۸ و در طی چهل و چهارمین مجمع سازمان بهداشت جهانی، برنامه حذف جهانی فلج اطفال به تصویب اعضا رسید و ايران از سال 1373 به صورت گسترده ايمنسازي خانه به خانه كودكان زير 5 سال را شروع كرده است.

متخصصان بهداشت عمومی و هزاران تن از داوطلبان، خروار ها واکسن و دیگر تجهیزات را به دور افتاده ترین مناطق منتقل می کنند، تا اطمینان حاصل کنند که تمام کودکان زیر پنج سال چند قطره از واکسنی که آن ها را از این بیماری خلاص می کند، دریافت کرده باشند.  به منظور افزايش سطح ايمني كودكان زير 5 سال، عمليات ايمنسازي تكميلي در برابر بيماري فلج اطفال همچنان ادامه داردکه امسال این طرح  در دو مرحله 17 تا 20 دي ماه و28 بهمن تا 1 اسفند ماه  به صورت خانه به خانه همزمان با سيستان و بلوچستان و برخي مناطق استانهاي خوزستان ، بوشهر ،فارس ، كرمان و خراسان جنوبي در سراسر مناطق شهري  و روستايي هرمزگان اجرا  می شود.

توجه بخش بهداشت به مقوله کنترل، پیشگیری از بیماری‌ها

"خوشبختانه در 12 سال گذشته هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در استان هرمزگان وجود نداشته است که نشان از توجه بخش بهداشت به مقوله کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها است". این گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان است. دکتر محمد شکاری با بیان اینکه هدف از استمرار طرح عمليات ايمنسازي تكميلي در برابر بيماري فلج اطفال ، اقدام پیشگیرانه و کنترلی پرخطر بودن برخی از مناطق کشور به واسطه همسایگی ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد مهاجران این کشورها از مرزهای ایران است لظهار داشت: در مرحله اول 180هزار کودک زیر پنج سال هرمزگانی، حتی کودکانی که سالهای گذشته نیز واکسن فلج اطفال دریافت کرده‌اند، واکسینه می‌شوند و این طرح 3 هزار و 500 نیروی بهداشتی در قالب یک هزار و 700 تیم عملیاتی انجام می گیرد.

دكتر محمود حسين پور معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي  هرمزگان  گفت: " در روزهای اعلام شده همه كودكان زير 5 سال ( متولدين دي ماه 1386 به بعد) براي حفاظت  در برابر بيماري فلج اطفال ، بدون توجه به سابقه ايمنسازي قبلي ، واكسن فلج اطفال دريافت مي كنند.

"دكتر "سيد محمود احمدي"مدير شبكه بهداشت ودرمان شبكه بهداشت و درمان شهرستان ميناب  در این رابطه از واکسینه شدن 27 هزار كودك زير 5 سال  خبر دادو افزود:"234نيروي بهداشتي شهرستان ميناب 52هزار و 560خانوار را جهت اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در مرحله نخست تحت پوشش قرار دادند.

همچنین دكتر "ياسر مرادي"مدير شبكه بهداشت ودرمان شبكه بهداشت و درمان شهرستان حاجي آباد ازخوردن دو قطره واکسن فلج اطفال  توسط شش هزارو پانصد كودك زير 5 سال در شهره ها و روستاهاي شهرستان حاجي آباد سخن گفت که در این ارتباط نيروهاي بهداشتي شهرستان حاجي آباد 17 هزار و 730 خانوار را جهت اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در مرحله نخست تحت پوشش قرار دادند..دكتر "محمد طاهر بنازدل" مدير شبكه بهداشت ودرمان  شهرستان بستك با بیان اینکه  200نفراز نيروهاي بهداشتي و بسيجي در قالب 85 تيم عملياتي ايمن سازي خانه به خانه كودكان زير 5 سال را در شهرستان بستك برعهده دارندياد آور شد: در مرحله نخست اين طرح هفت هزار و 800 كودك زير 5 سال در شهرها و روستاهاي شهرستان بستك دو قطره واكسن فلج اطفال دريافت مي كنند. ...

هنوز بسیارند کسانی که به سنین میانه نرسیده اند و از عوارض فلج اطفال رنج می برند.اما امیدواریم که به همین زودی خبر برسد  فلج اطفال در دنیا ریشه کن شده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها