رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه هرمزگان:

ما به اندازه ارزش‌افزوده هم بودجه نداریم



 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان گفت: شوراها به جد پیگیر عوارض ارزش‌افزوده و حق آلایندگی استان از طریق شورایعالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی باشند.

صالح دریانورد در نشستی با رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان اظهار داشت: شوراها به عنوان ظرفیت مهم مردم‌سالاری دینی می‌توانند بازوی مهم و تاثیرگذار در تصمیمات دولت باشند.وی افزود: شوراها نماد و ویترین سرمایه‌های اجتماعی هستند که در حوزه رأی‌گیری، انتخاب رؤسای جمهور و نمایندگان و همچنین تصمیم‌گیری‌های ملی اثرگذار هستند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان هرمزگان با اشاره به اینکه نقش سازمان برنامه‌ریزی، تنها برنامه‌ریزی کشور نیست بلکه در کل نظام برنامه‌ریزی تفحص‌گرایی وجود دارد، تصریح کرد:  90% بودجه کشور در تهران است و ما به اندازه ارزش‌افزوده هم بودجه نداریم.دریانورد با بیان اینکه مهاجرت موجب رشد منفی شهرستان بشاگرد شده است، ابراز داشت: برای بازسازی و تعمیر جاده 20 ساله 14 روستا هیچ اقدامی نشده و از ماشین آلاتی که در اختیار راهداری قرار داده شده، استفاده بهینه نمی‌شود و حتی با داشتن دو سد، این شهرستان هنوز آب ندارد.

وجود این قبیل مشکلات سبب رشد منفی جمعیت شهرستان طی سال‌های اخیر شده است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد منفی جمعیتی ناشی از افزایش مرگ و میر و کاهش زاد و ولد نیست بلکه مهاجرت موجب این رخداد در شهرستان بشاگرد شده است.وی خواستار شد: شوراها به جد پیگیر عوارض ارزش‌افزوده و حق آلایندگی استان از طریق شورایعالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی باشند.دریانورد از اختصاص شش هزار میلیاردتومان اعتبار با بهره 6% برای اشتغال استان خبر داد و افزود: در چنین شرایطی، شناسایی ظرفیت‌ها امری ضروری است.

حسن حاجی‌زاده رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان نیز گفت: هرمزگان در بسیاری از شاخص‌ها به ویژه بهداشت و درمان، مدارس، وضعیت جاده‌های شهری و روستایی نسبت به دیگر استان‌ها در جایگاه پایین‌تری قرار دارد در حالی‌که استان از ظرفیت‌های بی‌شماری نظیر صنایع و معادن ارزشمند نفت، گاز و فولاد همچنین نعمت دریا و ساحل و 14 جزیره و مناطق آزاد برخوردار است علیرغم این مزیت‌ها، هرمزگان همچنان یکی از استان‌های محروم تلقی می‌شود.

وی بر استفاده از اعتبارات ملی در محرومیت‌زدایی استان تاکید کرد و افزود: جای سوال است که علیرغم برخورداری از این‌همه مزیت در استان، سرانه تخت بیمارستانی ما 50% پایین‌تر از دیگر استان‌ها باشد و جوانان و مردم با بیکاری مفرط و فقر مواجه هستند. چنین وضعیتی برای مردم پذیرفتنی نیست.رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان از آماده نبودن زیرساخت‌ها جهت فعال کردن بنادر، عدم تخصیص اعتبارات کافی در جهت رونق گردشگری و وضعیت بغرنج آبرسانی روستاها به عنوان دیگر مشکلات حوزه شرق استان یاد و عنوان کرد: علیرغم وجود آب‌شیرین‌کن‌ها و همجواری با دریا همچنان بسیاری از روستاهای شرق و غرب ما با مشکل آب مواجهند.

حاجی‌زاده تاکیدکرد: عدم بکارگیری ظرفیت‌ها برای توسعه استان موجب شده که شناخت دقیقی از وضعیت و شرایط استان نداشته باشیم. وی از مدارس تخریبی استان هرمزگان به عنوان یک فاجعه نام برد و گفت: در شهرستان بشاگرد هنوز بسیاری از راه‌های روستایی مشکل دارند. همچنین لازم است در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها