ارز آوری 92 میلیون دلاری محصولات کشاورزی رودان



به گزارش صبح  ساحل؛ به نقل از هرمز؛ وابستگی اقتصاد ایران به نفت یکی از مشکلات اساسی است که همواره در برنامه های توسعه کشور برای رهایی از این مهم سیاست ها و راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده که توسعه صادرات غیرنفتی یکی از این موارد است.

 

با وجود تحریم ­ها و بخصوص تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو می سازد و اقتصاد کشور را متاثر خواهد ساخت که لزوم ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و اهمیت و تاکید بر تجارت محصولات غیرنفتی را به وضوح نشان می ­دهد و تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارز آوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است.

 

به سبب ظرفیت بالا در بخش کشاورزی، صادرات  محصولات و مواد غذایی می تواند جایگاه بالایی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد، اما مشکلات و چالش های متعددی پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گرفته است.

 

شهرستان رودان به واسطه دارا بودن باغات انبوه و نخلستان های سر به فلک کشیده، رودخانه های پر آب و منطقه و خاک حاصل خیز به بهشت جنوب هرمزگان شهرت دارد و مانند نگینی سبز در میان بیان های نیمه خشک جنوب ایران می درخشد.

شهرستان رودان با دارا بودن پتانسیل های مختلف کشاورزی یکی از قطب های تولید کنند میوه و صیفی جات خارج از فصل به شمار می رود و در روزهای زمستان که تمام مناطق کشور را برف و کولاک فرا گرفته شهرستان رودان با دارا بودن هوای معتدل بهاری منطقه بکر برای کشت انواع محصولات خارج از فصل است.

 

شهرستان رودان از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی و مرکبات به شمار می رود که با مقداری بها دادن به این شهرستان و حمایت دولتمردان می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق زندگی اهالی این منطقه برای استان نیز در آمد زا باشد اما در سایه نبود صنایع تبدیلی و برند تجاری موجب شده تنها مقداری کمی از این محصولات صادر شود.

محصولات کشاورزی رودان 92 میلیون دلار ارز آوری داشته است

عبدالوهاب هاشمی،  معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار رودان  اظهار کرد: رفع مشکلات تولیدکنندگان محصولات صادراتی، بسیاری از مشکلات اقتصادی منطقه و کشور را برطرف کند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار رودان افزود: امروز به واسطه سیاست های اقتصادی کشور،شاهد کاهش میزان وابستگی بودجه به درآمد های نفتی هستیم که این امر با توسعه میزان صادرات از رشد بیشتر برخوردار می شود.

هاشمی افزود: شهرستان رودان از قابلیت های بالقوه ای در زمینه تولید محصولات مختلف کشاورزی برخوردار است که هم اکنون این تولیدات به طور مستمر به کشورهای دیگر صادر می شود و باید به آنها توجه ای ویژه داشت.

 

 

وی تصریح کرد: بادمجان،فلفل، کدو، گوجه فرنگی و خرما از جمله محصولات کشاورزی تولید شده رودان هستند که به کشور هایی همچون عراق،روسیه،ترکیه،قطر،سوریه و افغانستان صادر شده است.

معاون فرمانداری رودان با بیان اینکه سال گذشته  محصولات کشاورزی رودان 92 میلیون دلار ارز آوری داشته است، گفت: ۱۴هزار تن و ۶۹۴ کیلو گرم محصولات کشاورزی گلخانه ایی و فضای باز و ۲۰۰۰ تن خرما به کشور های مختلف صادر شده است.

 

وی بیان کرد: سهم صادرات غیر نفتی شهرستان در سال ۹۸، ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است که قطعا با توجه به پتانسیل شهرستان این رقم افزایش می یابد.

 

هاشمی خام فروشی،عدم بسته بندی،برند سازی و نبودن پایانه صادرات، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات و نوسانات ارز مهمترین مشکل واحدهای تولیدی شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: قطعا کیفیت محصولات شهرستان قابلیت عرضه به تمامی بازارهای دنیا را دارد و باید زمینه جهانی شدن صادرات خطه بهشت جنوب را فراهم کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها