مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان:

۳۱۸هزار هکتار از بیابان های هرمزگان جزء کانون های فرسایش بادی است



مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری هرمزگان گفت: ۳۱۸هزار هکتار از بیابان های هرمزگان جز کانون های فرسایش بادی است.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری علم وفناوری؛ امیدذاکری ظهر امروز با اشاره به عرصه های بیابانی  استان هرمزگان حدود 1.5 میلیون هکتار می باشد به خبرنگار ما در بندرعباس گفت: 318 هزار هکتار ازاین اراضی جزء کانونهای بحران فرسایش بادی می باشد که بیش از 50 هزار هکتار آن در شهرستان سیریک و 105 هزار هکتار در شهرستان جاسک و 73 هزار هکتار در شهرستان بندر لنگه قرار دارد .وی افزود:  در صورت تخصیص اعتبار ات استانی در سال 98 ،  حدود 100 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان بندرلنگه بوسیله مدیریت رواناب و 70 هکتار از اراضی بیابانی  شهرستان سیریک ( منطقه مهرگی) و شهرستان جاسک( منطقه سورک) بوسیله نهالکاری بیابان زدایی خواهند شد.

 


مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان تاکید کرد: حدود 11000 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان بندرعباس مطالعه و پتانسیلها و قابلیتهای منطقه بررسی خواهد شدو همچنین حدود 58 هزار اصله تولید نهال در شهرستان جاسک خواهیم داشت .

 

 73 میلیون متر مکعب حجم ذخیره سازه های آبخیزداری هرمزگان از محل صندوق توسعه ملی است

امید ذاکری گفت: پیش بینی می شود حجم ذخیره سازه های آبخیزداری بیش از 73 میلیون مترمکعب آب  برای بارندگی های پاییزه باشد.

وی افزود: 110 سازه های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود که در واقع 110 کارگاه فعال داریم و سازه های بیومکانیک به وسعت 5 هزار هکتار در حال اجراست که مشابه عملیات پخش سیلاب است و اجرای این پروژه ها را زود آغاز کردیم تا بتوانیم بارندگی های پاییزه را ذخیره کنیم .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: هم اکنون این پروژه ها در 10 شهرستان استان اجرا می شود که پیشرفت فیزیکی پروژه های مکانیکی و بیومکانیکی بیش از 65 درصد است و تلاش می شود تا قبل از شروع بارندگی ها عملیات ساخت پروژه ها به پایان برسد.

 

حفاظت خاک و کنترل فرسایش خاک از مهمترین اهداف پروژه های آبخیزداری

ذاکری افزود: تغذیه سفره های آب زیر زمینی ،تعادل بخشی ،افزایش دبی چاهها و چشمه ها ،حفاظت خاک و کنترل فرسایش خاک از مهمترین اهداف ساخت پروژه های آبخیزداری است.

وی گفت:مصوبه امسال  عملیات کاداستر500 هزار هکتار اجراشده که پایه تثبیت مالکیت دولت و مالکیت مردم است و برنامه ریزی کردیم که بیش از یک میلیون هکتار عملیات کاداستر اراضی ملی را اجرا کنیم .

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: همچنین امسال عملیات جنگل کاری 600هکتار و احیای مراتع با مدیریت رواناب های سطحی بیش از 3 هزار هکتار در حال اجراست.

ذاکری گفت: عملیات مطالعه دشت های بحرانی با وسعت 200 هزار هکتارکه بیش از  3 درصد از مساحت استان است مطالعات آبخیزداری و آبخوانداری انجام  می شود که در سالهای آینده تا در زمینه احداث سازه های آبخیزداری در این مکان ها برنامه ریزی شود.

 

تاکید استاندار هرمزگان بر احداث سازه ها

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه استانداری هرمزگان با سازمان جنگلها افزود: با توجه به اینکه استاندار تاکید ویژه ای بر احداث پروژه های ابخیزداری و ابخوانداری دارد کمک خوبی برای تخصیص اعتبارات داشته است و امسال نیز استانداری هرمزگان 62 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ها  اختصاص داده است  که بیش از یک سوم آن محقق شده و مابقی نیز به زودی مصوب می شود که با عملیاتی شدن تفاهمنامه شاهد استمرار نهضت آبخیزداری در استان خواهیم بود .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: امسال برای کمک به دامداران و مرتعداران تهیه و نصب تلمبه بادی  و احداث آبشخور ها را در برنامه داریم و کارگاهای  آموزشی ، ترویجی و فرهنگ سازی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی  در حال برگزاری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها