نشانه های حمله قلبی را جدی بگیرید



رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تنگی نفس، احساس غش و ضعف، سرگیجه، عرق کردن غیرمنتظره و شدید، احساس درد در شانه ها، فک و بازوی چپ، احساس درد و فشار در قفسه سینه و حالت تهوع ازمهمترین نشانه های حمله قلبی است که باید جدی گرفته شود.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا دکتر حسین فرشیدی افزود: کسانی که در جمع خویشاوندان خود بیمار قلبی- عروقی زودرس دارند، باید با رعایت عوامل خطر تلاش کنند تا کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.

وی ادامه داد:مصرف غذاهای ناسالم (غذاهای چرب و شور)،مصرف کم سبزی و میوه، مصرف دخانیات، کم تحرکی و اضافه وزن ، فشار خون بالا، دیابت ، چربی خون و فشارهای روانی و عصبی از جمله مواری که احتمال به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

 

کاهش ۸۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های قلبی با اصلاح شیوه‌های زندگی

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بیشترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی و عروقی را ریشه در الگوی نامناسب زندگی عنوان کرد و گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده با اصلاح شیوه های زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر می‌توان از شیوع این بیماری به میزان ۸۰ درصد کم کرد.

فرشیدی با هشدار به افراد چاق که به دلیل نوع شیوه زندگی و استفاده از غذاهای آماده و چرب و نداشتن تحرک کافی بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این موارد موجب می شود تا افراد چاق کلسترول بالاتر داشته و به ‌دنبال آن خطر ابتلا به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی، عروقی در آنها افزایش یابد.

 

این استاد دانشگاه و متخصص قلب و غروق افزود: ارزیابی و کنترل مناسب عوامل خطرساز بیماری قلبی عروقی برای پیشگیری از سکته های مغزی و حمله های قلبی و عروقی و بهبود ارتقای سطح سلامت افراد بسیار مهم است.

دکتر فرشیدی خاطرنشان کرد: پیاده ‏روی، دوچرخه سواری، دویدن آرام و فعالیت‌های بدنی اثر مفیدی بر سلامت قلب می گذارند و توصیه می شود که روزانه ۳۰ دقیقه این فعالیت ها انجام شود.

 

نقش رسانه ها وآموزش وپرورش در فرهنگ تغذیه

رییس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: نقش رسانه ها و آموزش و پرورش را در ایجاد فرهنگ صحیح تغذیه و قرار دادن ورزش در برنامه کاری بسیار مهم دانست و گفت: آموزش ها باید از سنین پایه شروع شود

به گفته فرشیدی،سن شروع مصرف سیگار در هرمزگان از ۱۶ سالگی اما درکشور از ۲۰ سالگی است وپنجاه درصد مردم استان هرمزگان فعالیت جسمانی کم دارند در صورتی که در کشور این رقم ۴۴ درصد می باشد.

 

زمان انجام فعالیت جسمانی در هرمزگان پنج و نیم دقیقه می باشد در صورتی که در کشور ۱۰دقیقه است.طبق آخرین پایش انجام شده، استان هرمزگان در زمینه چربی خون رتبه سوم و فشار خون، رتبه نهم را در بین سایر استان های کشور دارد.براساس آمارهای موجود در استان هرمزگان مصرف سیگار هفت وسه دهم درصد می باشد که در کشور ۱۱ درصد است ولی سن شروع مصرف در استان هرمزگان چهار سال کمتر از کشور است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی- عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند که با اصلاح شیوه‌های زندگی می‌توان ضریب ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش داد.

  

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در خصوص بیماریهای قلبی عروقی، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۷.۹ میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را از دست دادند که معادل ۳۱ درصد از کل موارد مرگ و میر در آن سال بود.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که اگر روند کنونی ادامه یابد و اقدامی جهت بهبود سلامت قلبی عروقی صورت نگیرد، تا سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان ۲۵ درصد از سالهای سلامت زندگی به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی از دست خواهد رفت.

 

بنابر اعلام مسئولان بهداشت و درمان کشور ۴۷.۳ درصد علل مرگ و میرها در ایران نیز به علت ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی رخ می دهد.

بیماری‌های قلبی‌عروقی(سکته قلبی، سکته مغزی، درگیری عروق محیطی) تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است ولی اغلب می‌توان با تغییرات مثبت در شیوه زندگی ،از ایجاد و یا بدترشدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد و حتی بعد از ایجاد می توان میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

 

تصلب شراین مهمترین علت بروز بیماری قلبی

بنا بر اظهار پزشکان متخصص قلب و عروق ، مهمترین علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین است. تصلب شرایین سبب می شود سرخرگ‌های گوناگونی که به بخش‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن کاهش یابد.

به گفته این پزشکان گرفتگی عروق کرونر قلبی باعث بروز سکته قلبی می‌شود که این عارضه بر اثر رسوب چربی در درازمدت در دیواره‌های عروق به وجود می‌آید.

 

رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب می شود تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشکیل شود.

همه این آمارها که از جمله عوامل زمینهای ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی هستند، نشان از آن دارد که ساز قلب هرمزگانی ها چه خودشان آگاه باشند و چه نباشند، چندان کوک نیست و در معرض این بیماریها قرار دارند و از همین رو باید نسبت به این موضوع حساستر باشند و سلامتشان را جدی تر بگیرند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها