نقش هنر هرمزگانی در لباس‌های سنتی سیریک جهانی می‌شود



با سخت‌کوشی، تلاش و ابتکار عمل زنان هنرمند و مبتکر سرزمین مکران، شهرستان سیریک، در شرف تبدیل شدن به قطب گلدوزی منطقه جنوب کشور قرار گرفت.

به گزارش  صبح ساحل به نقل از خبرگزاری فارس ، یکی از مهمترین ملاک‌های مطالعه تاریخ هر کشور و منطقه، بررسی پوشاک سنتی و لباس محلی رایج در آن منطقه است.

 غنای فرهنگی هر منطقه نیز با هویت پوشاک و لباس‌های مورد استفاده در آن خطه رابطه معناداری دارد. مردم هرمزگان در پوشاک و لباس‌های محلی نیز شناسنامه‌ای تاریخی و اصیل دارند؛ زنان هرمزگانی پیش از آنکه دستگاه‌های پیشرفته امروزی برای بافت طراحی و تولید شود با صنایع دستی خود به تولید پوشاک سنتی پرداخته اند. لباس محلی نیز در هر منطقه‌ای خاص آن خطه طراحی شده است اما امروز با وجود دستگاه‌های مدرن، تولید لباس سنتی منطقه جنوب کشور در تنوع بیشتری تولید و عرضه می‌گردد.
نخستین نمایشگاه صنعت دوخت و گلدوزی استان هرمزگان که با همت یکی از کارآفرینان شهرستان سیریک در این شهرستان راه‌اندازی گردید، بهانه‌ای شد تا با بررسی این ظرفیت عظیم که با هنر زنان و دختران این منطقه آمیخته است، توسعه صنعت پوشاک در شرق هرمزگان رقم بخورد.

کارفرمای امروز، تعمیر کننده چرخ خیاطی منازل دیروز 
هنری که تا قبل از این با دست‌های دختران و زنان هنرمند این خطه شناخته می‌شد، این روزها با ابتکار عمل مبتکرینی نظیر یونس پاینده که از تعمیرات چرخ خیاطی در منازل کار خود را آغاز کرده و امروز با تلاش و مطالعه و البته کسب تجارب ارزنده به طراح و اپراتور دستگاه‌های متنوع صنعت عظیم دوخت مبدل گشته، با جذب سرمایه مردمی، رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است.
در این طرح مردمی که از فروردین‌ماه سال جاری عملیاتی گردید، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵میلیارد تومان، بیش از ۴۰۰نفر اشتغال ایجاد و رونق تولید لباس‌های بومی و سنتی با هدف تامین نیاز داخل و حتی صادرات از سر گرفته شده است.

به گفته پاینده مبتکر این طرح بیش از ۱۷دستگاه صنعتی دوخت و گلدوزی در شهرستان سیریک به متقاضیان ایجاد این طرح، فروخته شده است که به ازای هر دستگاه ۹نفر مستقیم و ۱۵ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد گردیده است.

این مبتکر جوان با اشاره به لزوم حمایت از این طرح به مشکلات موجود در تامین مواد اولیه نظیر نخ و پارچه مورد نیاز این صنعت گفت: تا کنون برای تامین مواد اولیه از طریق شرکت‌های بازرگانی واردکننده فعال در تهران اقدام می شود. این درحالی است که می‌توان مواد اولیه را با بهره‌مندی از معافیت‌های ملوانی با هزینه بسیار کمتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین کرد.

مشتری خارجی معطل اجازه صادرات
وی همچنان به بازار بزرگ لباس‌های بومی و محلی در کشور عمان اشاره کرد و بیان داشت: ماهیانه بالغ بر ۱۰ هزار ثوب لباس محلی از این کشور عربی سفارش داریم که به دلیل عدم وجود مجوز صادرات همچنان موفق به صادرات رسمی در این بخش نشده‌ایم.
پاینده در ادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه به روزنه‌های ایجاد شده و حمایت‌های اتاق اصناف، سازمان صمت هرمزگان و سایر دستگاه های دولتی و مردمی نظیر بسیج سازندگی، این طرح نه تنها در شهرستان سیریک بلکه در سراسر استان هرمزگان، اجرا و مشاغل خانگی با هدف صادرات رونق یابد.

تولید کالای خواب با سرمایه‌گذاری ۴میلیارد تومانی بدون تسهیلات
صنعت تولید کالای خواب نیز اخیرا با سرمایه گذاری ۴میلیارد تومانی سرمایه گذار قطری سیریکی الاصل که پس از سالها کسب تجربه در این صنعت، به زادگاه پدری خود بازگشته، در شهرستان سیریک رونق یافته و در فاز نخست آن ۱۴ نفر اشتغال ایجاد گردیده است.

 حسین جمال الدینی ۴۹ ساله سیریکی که سالهای سال خود و پدرش در کشور قطر ساکن بوده، در خصوص انگیزه ایجاد این صنعت در شرق هرمزگان به خبرنگار ما می‌گوید: بنده و پدرم جمعا بیش از ۶۵ سال در این صنعت تجربه کسب کردیم که البته همچنان فعالیت ما در کشور قطر ادامه دارد.

 

اما با توجه به عِرق ملی و میهنی به زادگاه پدری و همچنین وجود مواد اولیه با کیفیت در ایران تصمیم گرفتیم تا با ایجاد کارگاه تولید کالای خواب، قدم نخست را برای راه اندازی کارخانه‌ای بزرگ در این بخش برداریم.

جمال الدینی در ادامه با بیان اینکه تا کنون هیچ تسهیلاتی برای اجرای این پروژه دریافت نکرده است افزود: برای اجرای فاز دوم و سوم این طرح نیازمند همراهی دولت با تامین تسهیلات و زمین هستیم که با اجرای این طرح قطعا شاهد تحولی عظیم در صنعت تولید و صادرات کالای خواب در این منطقه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه توقع داریم دستگاه‌های دولتی در استان کنار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باشند بیان داشت: سفرهای زیادی برای کسب تجارب و علم در این صنعت به کشوهای مختلف دنیا داشته‌ام  و امیدوارم که با توجه به مواد اولیه با کیفیتی که درون کشور ما وجود دارد، ایده‌های خود را برای تولید بهترین کالای خواب با هدف صادرات عملی نمایم.

سیریک به قطب گلدوزی جنوب کشور تبدیل می‌شود
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در بازدید از کارگاه های طراحی و گلدوزی خانگی در این شهرستان از همراهی بانوان در خصوص حفظ لباس محلی و ترویج آن تقدیر و تشکر به عمل آورد.
وی افزود : یکی از راهکاری‌های حفظ این سنت‌ها در درجه اول حمایت از کارگاه‌های مشاغل خانگی است.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان خاطر نشان کرد : بانوان در این شهرستان با ایده خودشان الگوی لباس‌ها را طراحی می کنند.

 

قاسمی تاکید کرد: تا پیش از این لباس‌های محلی بانوان بلوچ از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این منطقه وارد می شد که با توجه به کارگاه‌های که در این شهرستان قرار دارد نیاز جامعه محلی این شهرستان و استان مرتفع خواهد شد.

 وی گفت : یکی از مزایای دوخت این لباس‌ها در کارگاه‌های خانگی و عرضه آن در بازار، جلوگیری از خروج ارز و صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد.

مشاغل خانگی راهکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در بازدیدی که از کارگاه تولیدی پوشاک و کالای خواب و این نمایشگاه داشت، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار فارس اظهار داشت: اجرای طرح‌های اقتصادمحور با شعار تحقق اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بار آسیب‌های جامعه محسوب می‌شود.
 وی این اقدام را تلفیقی از تبحر هنر دست و تکنولوژی در چرخه تولید پوشاک هرمزگان دانست و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای این کارگاه تولیدی در راستای رشد و توسعه هنرمندان چیره دست و زنان روستائی بهترین ظرفیت‌سازی جهت اشتغال پایدار است. 
نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران، رویکرد حفظ سلایق سنتی در پوشش محلی را گام بزرگی در ترویج فرهنگ مردم این دیار کهن دانست و افزود: یقینا رونق تولید و حمایت از صنعت، نوعی خودباوری است که ریشه قاچاق را از بین خواهد برد و امروز شاهد این تحول و تغییر در خطه ساحلی خلیج همیشه فارس با همت جوانان این مرزوبوم هستیم.

 

وی ضمن تقدیر تشکر از سرمایه‌گذاران و متصدیان این طرح به موجب همکاری برای معرفی، آموزش و تشویق سرمایه گذاران اثرگذار در این بخش، ابراز امیدواری کرد: مسئولان دستگاه‌های اقتصادی استان برای تلاشگران این حوزه، نهایت مساعدت‌های تسهیلات و همیاری نمایند تا عقب‌ماندگی‌‌ها و فرصت‌های سوخته گذشته، جبران و آسیب‌های اقتصادی منطقه و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای رونق تولید و حمایت از صنایع مختلف بویژه پوشاک که حجم بزرگ قاچاق و وابستگی را به بازار مصرف دارد، حذف گردد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان بیان داشت: تسهیل در حوزه‌های مختلف، نظیر اجازه جابجایی محصول تولید شده در استان و انتقال آن به مراکز تجاری کشور و سهولت در صادرات و بازاریابی در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، با توجه به سلایق سنتی و فرهنگی مشترک، ایجاب می‌کند تا دامنه همکاری، گستردگی و شتاب بیشتری داشته باشد. 
 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها