صندوق پول عرب (AMF) :

نابودی 6 میلیون شغل در جهان عرب را پیش بینی می کنیم


نویسنده: سامیه طهورنیان

طبق پیش بینی صندوق پول عرب (AMF) بیش از 6 میلیون شغل در کشورهای عربی در سال 2020 و در پی رکود اقتصادی ناشی از بیماری ویروس کرونا از بین خواهدرفت.

 به گزارش سرویس خلیج فارس «صبح ساحل» و به نقل از «مسقط دیلی»، صندوق پول عرب اخیراً مطالعه‌ای در مورد "ارزیابی از دست دادن شغل به دلیل همه گیری COVID-19 و حداقل رشد اقتصادی مورد نیاز برای ایجاد شغل در بازارهای کار عربی را منتشر کرده است. "

 در این گزارش آمده است: "طبق رکود اقتصادی پیش بینی شده در کشورهای عربی در سال 2020، که حدود 4 درصد انقباض است، انتظار می‌رود که منطقه عربی حداقل 6 میلیون شغل در سال 2020 از دست بدهد."

 طبق گزارش AMF انتظار می‌رود نرخ بیکاری عربها در سال 2020 حداقل 4 درصد افزایش یابد. صندوق پول عرب گفت: "حداقل نرخ رشد اقتصادی که برای ایجاد مشاغل جدید کافی برای کاهش نرخ بیکاری مورد نیاز است، به طور متوسط برای کشورهای عربی 4 درصد برآورد می‌شود." 

  

کرونا و کسری بودجه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

به نوشته «احمد مصبح»، تحلیلگر اقتصادی عرب بعد از سقوط نزدیک به 30 درصدی قیمت‌ نفت و توقف توافق سازمان «اوپک» برای کاهش تولید، عربستان بیشترین زیان را متحمل شد، زیرا ادامه این وضعیت روزانه صدها میلیون دلار ضرر برایش به همراه خواهد داشت.

درباره کشور امارات باید گفت که این بحران بر عمق بحران اقتصادی بازار این کشور به ویژه دبی افزوده است. در کنار تأثیر منفی کاهش نفت بر ابوظبی، مراکز مالی متعلق به بانک‌های اماراتی و بخش خدمات و ساخت و ساز نیز تأثیر منفی بزرگی را متحمل خواهندشد.

قطر؛ شاخص‌های اقتصادی کاین کشور با وجود رویدادهای بازار نفت در برهه اخیر خوب پیش‌بینی نمی‌شود، اما به بدی  کشورهای دیگر شورای همکاری خلیج فارس هم نیست.

قطر اساساً متکی به بازار گاز مایع است؛ با وجود ارتباط این بازار با قیمت‌های نفت اما کاهش قیمت‌های گاز این کشور به اندازه  کاهش چشمگیر قیمت‌های نفت آن نخواهد بود. اما مشکل درآمد قطر این است که کاهش تقاضای جهانی گاز مایع پیش‌بینی می‌شود از سویی محاصره هوا و زمین توسط کشور عربستان نیز بر مشکلات این کشور افزوده است.

اما در مورد کشور کویت، بی شک کاهش درآمدهای دولتی این کشور به علت کاهش ناگهانی قیمت‌های نفت و توقف فعالیت تجاری، پیش بینی‌های منفی از بودجه این کشور را افزایش داده‌است. کویت ممکن است دچار کسری بودجه تا 14/7 درصد شود و این درحالی است که پیش بینی‌های گذشته از کسری 4/1 درصد حکایت داشتند.

به نقل از موسسه بین المللی ویچ (Which)، در این میان بحرین از بزرگترین کشورهایی است که از نظر اقتصادی با مشکل روبرو است؛ علت آن افزایش میانگین بدهی عمومی و ارتباط اقتصاد بحرین با اقتصاد عربستان است. با سقوط قیمت‌های نفت، بحرین با مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود.براساس اعلام موسسه ویچ، پیش بینی می‌شود که کسری بودجه بحرین به 13/5 درصد در سال 2020 میلادی برسد. شاخص‌های اقتصادی به ویژه با تداوم سقوط قیمت‌های نفت و ادامه شکست تلاش‌ها برای توافق در سازمان اوپک برای کم کردن تولید در وضعیت بی ثباتی خواهد بود.

در مورد عمان، برآورد می‌شود که بانک‌های این کشور برای تأمین ذخایر قوی، بودجه داشته باشند که این امر باعث خواهد شد که زیان‌های ماه‌های آینده را به خوبی مهار کنند. هم‌چنین پیش بینی می‌شود که کسری بودجه عمان به 13 درصد برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها