خرید و فروش نتایج دلخواه تست کرونا!



خرید و فروش نتایج دلخواه تست کرونا و اطلاعات افشا شده در مورد محصولات آینده اپل و سامسونگ را در اخبار فناوری و استارتاپی امروز بخوانید.

به گزارش صبح ساحل، در شرایطی که شیوع کرونا در کشور بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جان ۳۶ هزار و ۵۷۹ از هم‌وطنان را گرفته و بسیاری را گرفتار درد و رنج این بیماری کرده است، برخی گزارش‌ها از خرید و فروش نتیجه‌ تست کرونا در تعدادی از آزمایشگاه‌ها حکایت می‌کنند.

زومیت در این زمینه نوشته است که  برخی گزارش‌های مردمی در فضای مجازی حاکی از جعل نتیجه‌ تست کرونا در برخی آزمایشگاه‌های کشور است.

بر اساس این گزارش، شهروندی در شهریورماه، در‌باره‌ خرید و فروش نتیجه‌ تست بر اساس درخواست مراجعه‌کننده اطلاع‌رسانی کرده بود. او نوشت: «امروز رفتم بیمارستان آزمایش بدم، دو نفری که نمونه می‌گرفتند باهم صحبت می‌کردند که فلانی رو میشناسی تو فلان آزمایشگاه. گفته اگر جواب آزمایش کرونا چه مثبت چه منفی می‌خوای بگو برات جور می‌کنم. جواب مثبت ۲ میلیون و منفی یک میلیون. بعد همکارش کاربردهاشو پرسید، گفت: جواب مثبت برای مرخصی گرفتن و موندن تو خونه و منفی برای ارائه به خارج از کشور.»

بااین‌حال در روزهای اخیر برخی دیگر هم خرید و فروش آزمایش کرونا را گزارش می‌دهند. کاربر دیگری نوشته است: «جمعه پرواز دارم که برگردم. زنگ زدم برای تست کرونا، دختره گفت قیمت تست عادی فلان مقدار و قیمت تست با جواب منفی فلان مقدار. فکر کن چقدر باید کثیف باشی که جواب آزمایش به این مهمی را تقلب کنی و جون آدم را به خطر بندازی.» این کاربر توئیتر گفته که آزمایشگاه مذکور جزو آزمایشگاه‌هایی است که به منزل می‌آیند و تست می‌گیرند؛ همچنین هزینه‌ تست منفی دو تا پنج میلیون تومان است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، شعبان علی‌زاده، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با ایرنا این موضوع را رد نمی‌کند؛ اما می‌گوید گزارشی از این موارد دریافت نکرده‌اند.

علی‌زاده تصریح می‌کند که در آزمایشگاه‌ها سامانه‌های نظارتی وجود دارد که به‌صورت مرتب و دوره‌ای آن‌ها را رصد می‌کند. او همچنین می‌گوید آزمایشگاه‌های زیر نظر حوزه‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران محدود و بیشتر دولتی هستند و هرگز وارد این ماجراها نمی‌شوند؛ بااین‌حال آزمایشگاه‌های خصوصی هم از چند فیلتر رد می‌شوند، به آن‌ها نظارت می‌شود و آزمایشگاه مرکز سلامت هم به آن‌ها تأییدیه می‌دهد. به‌گفته‌ علی‌زاده، آزمایشگاه‌های خصوصی معمولا مجوز سه‌ماهه دارند و بعد از سه ماه دوباره باید ارزیابی شوند.

با این تفاسیر، به اعتقاد علی‌زاده، مشکل ممکن است ازطریق آزمایشگاه‌هایی انجام شود که ساختگی هستند یا اصلا مجوز ندارند. او همچنین ورود استارتاپ‌ها به حوزه‌ی انجام آزمایش کرونا در مکان دلخواه مشتری را ازجمله عامل خطرزا عنوان می‌کند.

زومیت می‌افزاید: این‌ها درحالی است که استارتاپ‌های پزشکی پس از مدت‌ها تلاش و جنجال توانستند رأی مثبت کمیته تخصصی هیأت مقررات‌زدایی را برای انجام تست کرونا دریافت کنند. بنا به‌ نظر اعضای هیأت مقررات‌زدایی و برابر قانون و آیین‌نامه‌های ناظر بر خدمات درمانی (از جمله تبصره ذیل ماده ۳۴ آیین‌نامه‌ی تأسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی)، فعالیت استارتا‌پ‌های حوزه سلامت که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هستند، نقض‌کننده‌ی قوانین وزارت بهداشت شناخته نشد.

منبع: تجارت نیوز

منتشر شده: 1
صابر.
۱۶ آبان ۱۳۹۹
از پزشک
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها