ساخت مسکن روستاهای زاج و داربست جاسک قوت گرفت



به گزارش صبح ساحل، اداره‌های دولتی با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با گروه خیری امام حسین (ع) برای احداث ۱۰۰ خانه برای مردم سیل زده روستای زاج و داربست تفاهم کردند.

اواخر دی‌ماه سال گذشته با بارش بارندگی شدید که منجر به وقوع سیلاب در شرق هرمزگان شد و خسارت های سنگینی به بار آورد روستای زاج و داربست نیز در آن سیلاب تخریب شده و اهالی ناگزیر از تخلیه روستای خود شدند.

اکنون حدود ۲ ماه به سالگرد آن سیلاب ویرانگر باقی مانده و اهالی در اسکان موقت هستند و مسوولان در ماه‌های گذشته مشغول کارهای کارشناسی برای تعیین محل اسکان و واگذاری زمین بودند.

استاندار هرمزگان در ۳۰ دی ماه اعلام کرد نظر دستگاه‌های متولی با اهالی متفاوت است و اهالی خواهان استقرار در مکان کنونی اسکان موقت خود بوده و ارگان‌های متولی نگران احتمال وقوع سیلاب در این مکان هستند و به گفته فریدون همتی، «اهالی این اصرار دارند که در مکان اسکان موقت فعلی، حضور دائمی داشته باشند اما نظر دستگاه‌های تخصصی اینست که این منطقه سیلاب دشت محسوب می‌شود و در آینده با خطر سیل مواجه است.»

فریدن همتی ادامه می‌دهد: اهالی روستاهای زاچ و داربست نیز به نظر کارشناسی احترام گذاشته و باتوجه به مطالعات صورت گرفته، همکاری لازم از سوی اهالی صورت گیرد تا هرچه سریع‌تر عملیات اسکان آن‌ها در روستای جدید انجام شود.

روستای زاج و داربست هم اکنون از نظر تقسیمات کشوری اکنون جزو شهرستان سیریک قرار گرفته است اما بدلیل دوری راه و سخت گذر بودن راه دسترسی بخشی از خدماتش را از جاسک و سیریک می‌گیرد، مردم این منطقه پس از سیل اخیر در دیماه ۹۸ در منطقه‌ای به نام (بیرکلمی) که یک دشت باز است به صورت موقت در چادر اسکان داده شده‌اند.

۲ روستای «زاچ و داربست» در غربی ترین نقطه بشاگرد با فاصله بیش از ۲۷۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان قرار دارد؛ این روستاها را که م‌یتوان دورترین روستاهای بشاگرد، از بعد مسافتی نامید که با مرکز شهرستان سیریک تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

در این روزها که به سالگرد وقوع سیلاب نزدیک می‌شویم نماینده ولی فقیه در هرمزگان خود پای کارآمده تا مشکل ۸۶ خانوار روستای زاج و داربست را با کمک خیران و اداره‌های دولتی حل کند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در نشستی که عصرسه شنبه در دفتر خود با حضور اداره‌های مختلف برگزار کرد ابراز داشت: هم اکنون یک گروه خیری به این اُستان آمده که برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی اعلام آمادگی کرده و تنها از اداره‌های دولتی تقاضا دارد آنها را در فرآیند دست و پاگیر اداری و کاغذبازی ها برای صدور مجوز متوقف نسازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده تصریح کرد: همه اداره‌های دولتی به این گروه خیری کمک کنند تا مشکل خانوارهای زاج و داربست هرچه سریع‌تر مرتفع شود، از اداره‌های دولتی انتظار

می‌رود در زمینه‌های آماده‌سازی امکانات، صدور مجوزها و برداشتن موانع در مسیر احداث این واحدهای مسکونی به صورت کامل همکاری کنند و بدانند این گروه خیری ریالی از آنان کمک نمی‌خواهد.

زمین‌های زاج و داربست قطعه بندی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان به عنوان متولی تأمین مسکن محرومان ومتولی توسعه و عمران روستاها اظهار داشت: ۲۵ هکتار زمین برای ساخت منازل اهالی روستای زاج و داربست تملک شده و طرح تفیکی و کاربری نیز برای این روستا مشخص و زمین‌های مسکونی در ابعاد ۵۲۰ متری قطعه بندی شده است.

شهریار نوری‌زاده ادامه داد: برای هر خانوار ۸۰۰ میلیون ریال وام بانکی تعلق می‌گیرد و هر خانه می‌تواند ۵۰ تا ۱۲۰ متر زیربنا داشته باشد، مجوزهای لازم برای احداث منازل نیز صادر شده و تا ۲۶۰ قطعه پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: علت تاخیر بنیاد مسکن در احداث منازل در محل مورد نظر اهالی دشت و سلابی بودن مکان بود که اکنون با احداث مسیر انحرافی برای سیلاب توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگرانی از بابت وقوع سیل احتمالی حل شده است.

زیربنای ۵۰ متری خانه برای روستاییان مانند زندان است

زیربنای واحدی مسکونی در نظر گرفته شده برای روستاییان مورد انتقاد نماینده ولی فقیه در هرمزگان قرار گرفت، یکی از دلایلی که مردم بشاگرد در شهرک مطهر مستقر نشدند کوچک بودن واحدهای احداثی بود.

حجت الاسلام عبادی زاده ابراز داشت: هر خانوار روستایی برای سکونت به فضای بزرگ نیاز دارد و خانه ۵۰ متری برای آنان مانند زندان است، علاوه‌بر این آنان دارای حیوانات اهلی نیز هستند و به جایی برای نگهداری آغول حیوانات نیاز دارند.

وی تاکید کرد: اگر بناست برای روستاییان خانه‌ای احداث شود باید متناسب با نیازهای آنان باشد که بتوانند در آن مستقر شده و استفاده کنند.

مطالعه‌های اولیه تامین آب اهالی زاج و داربست انجام شده است

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان هم گفت: مطالعه های اولیه برای تامین آب اهالی روستای زاج و داربست در محل جدید انجام شده و برای تامین آب پایدار در بلند مدت باید نسبت به احداث خط لوله از چشمه محل قبلی روستا به مکان جدید اقدام شود.

امین قصمی ادامه می‌دهد: آنجا دارای چشمه آبی است که می‌تواند نیاز اهالی را تامین کند و برای انتقال آب باید ۱۷ کیلومتر خط انتقال، سه مخزن فشارشکن و یک مخزن ذخیره احداث شود.

وی اضافه می‌کند ظرف یک تا ۲ هفته می‌توان مرحله اولیه را انجام داد و آب مورد نیاز را برای ساخت و ساز منازل تامین کرد اما برای بلند مدت ابهام‌هایی در خصوص تامین اعتباری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریالی جهت احداث خط لوله وجود دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: بایستی در بودجه ردیف اعتباری برای این منظور دیده شود که نیاز به کمک سازمان برنامه و بودجه و مسوولان استانی است.

امام جمعه بندرعباس هم گفت: از مسوولان استان تقاضا می‌کنیم این مساله را در بودجه سال آینده لحاظ کنند تا مشکل آب مردم نیز حل شود.

۱۳ کیلومتری از مسیر زاج و داربست خاکی است

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای هرمزگان هم بیان داشت: درحال حاضر ۱۲ کیلومتر از مسیر محل مورد نظر برای احداث روستای جدید زاج و داربست آسفالته است و ۱۳ کیلومتر مسیر هم خاکی بوده و مسیر بازگشایی شده است.

یوسف عابدینی اضافه می‌کند: در صورت وقوع بارندگی و آب بردگی مسیر این آمادگی وجود دارد که مجدد ان را بازگشایی کنیم.

وی در پاسخ به سوال حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده درخصوص امکان احداث راه جدید از این روستا تا سیریک، پاسخ داد: این نیاز به انجام پژوهش دارد و به کمیته برنامه ریزی شهرستان سیریک برای آسفالته کردن مسافت باقی مانده پیشنهاد می‌دهیم موضوع را بررسی کنند.

سپاه برای کمک رسانی به مردم در کنار سایر ارگان‌ها قرار دارد

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفت: وظیفه ذاتی این نیرو دفاع از کشور و حفظ امنیت است و با این وجود برای حل مشکل‌های مردم در کنار سایر ارگان ها تلاش می‌کند.

سردار عباس غلامشاهی عنوان می‌کند: نیروهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین گروه‌هایی بودند که در سیلاب سال گذشته خود را به مردم زاج و داربست رسانده و تلاش کردند مشکل های آنان را مرتفع کنند.

وی ادامه می‌دهد: خوشحالم که امروز اداره‌های مختلف به همراه خیران برای کمک به مردم این روستا همگام شده و قدم بر می‌دارند و هدف اصلی نیز خدمت به مردم است و سپاه در حد توان خود در این مسیر همراهی می‌کند.

محدودیتی برای واگذاری زمین زراعی برای مردم زاج و داربست وجود ندارد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هم گفت: اراضی برای احداث منازل مسکونی اهالی زاج و داربست واگذار شده و برای واگذاری زمین‌های زراعی در آن منطقه محدودیتی وجود ندارد.

محمد درویش خواه بیان داشت: درحال بررسی روان آب‌ها و مسیر عبور آب های سطحی برای ایجاد و احداث سد و سازه‌های آبخیزداری هستیم که می‌توان با استفاده از این آب در زمینه کشاورزی برای اهالی زاج و داربست ایجاد اشتغال کرد.

وی افزود: آن منطقه گنبد نمکی که موجب شوری آب شود نداشته و بنابراین روان آب‌ها شیرین بوده و با سد و سیل بند می توان منابع آبی پایداری فراهم آورد.

اداره‌های دولتی مسیر احداث منازل زاج و داربست را هموار کنند

نماینده گروه جهادی سیدالشهدا (ع) هم در این نشست اظهار داشت: منطقه را از نزدیک دیده‌ایم و برای ساخت منازل مشکلی نداریم و اگر چند مساله حل شود تاثیر بسیاری در فرآیند انجام کار دارد.

سید هاشم آبافت ادامه می‌دهد: مسیر احداث روستا به ۱۳ کیلومتر شن ریزی نیاز دارد، مساله برق تا حدودی حل شده و مشکل آب نیاز به حل شدن دارد.

وی اضافه می کند: اگر اداره‌های دولتی و سیار ارگان‌ها دارای وسایل نقلیه هستند و می توانند امکانات لجستیکی در اختیار قرار دهند که این در انجام سریع کار تاثیر مثبی دارد و از محل صرفه جویی در اینجا می‌توان در روستای دیگری هزینه کرد.

وی خاطر نشان می‌کند: از اداره‌های دولتی مانند اداره کل آموزش و پرورش تعهد می گیریم که پس از احداث مدرسه نسبت به تامین نیرو و استفاده از فضای ایجاد شده برای آموزش دانش آموزان استفاده کند.

آبافت تاکید می‌کند: اداره‌های دولتی همکاری لازم را داشته باشند و اینگونه نشود که ما را در دست اندازهای اداری و کاغذبازی‌های اخذ مجوز گرفتار کنند و اگر این همراهی باشد از فردا سیمان و آهن آلات خریداری و به روستای زاج و داربست منتقل کرده و کار را آغاز می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه مکان جدید با عنوان شهرک ولایت شناخته خواهد شد، گفت: امید و انتظار می‌رود اداره های مختلف مسیر را برای احداث این منازل آماده کرده و شاهد بهره‌برداری و استفاده مردم از آنها ظرف مدت ۶ ماه تا یکسال آینده باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها