نیمه پر لیوان؛ بررسی اقدامات شهرداری بندرعباس و پشرفت عملیات اجرای پروژه «هدایت روان آب‌ها به سمت دریا»

حل یک معضل دیرینه



 بارندگی‌های پاییز و زمستان برای هرمزگانی‌ها، زحمت است تا رحمت. کم‌ترین میزان بارش، بیشتر معابر را دچار آب‌گرفتگی و مشکلات در پی آن می‌کند؛ از تجمع گل‌ولای در سطح شهر تا زباله‌هایی که از این طریق، به خیابان سرازیر می‌شود. این مشکلِ هر سال مردم بندرعباس است که سال گذشته یکی از کاربران فضای مجازی، آن را به باد طنز گرفت. او ویدئویی از اسکی‌سواری فردی در خیابان‌های آب‌گرفته بندرعباس، منتشر کرد. طنزِ تلخی که خیلی زود دست‌به‌دست شد و وضعیت هرساله هرمزگانی‌ها را برای آن‌هایی که چشم‌شان را به روی این معضل بسته‌اند، شفاف‌سازی کرد. امسال اما شهرداری بندرعباس قدمی برای حل این معظل در بندرعباس، برداشته است. شهرداری سعی دارد با کانال‌کشی، آب باران را به سمت دریا هدایت کند. هرچند اجرای کامل این طرح، راه درازی پیش‌رو دارد اما تا تنور آن داغ است، از روابط عمومی شهرداری بندرعباس، روند اجرایی طرح را جویا شدیم.
 
گفت‌وگو با «حمیدرضا حیدری‌پوری»، سرپرست روابط عمومی شهرداری بندرعباس درباره طرح ساماندهی آب‌گرفتگی معابر
 
 خلاصی از آب‌گرفتگی تا پایان سال
طرح ساماندهی آب‌های سطحی و هدایت آب باران به سمت دریا، سعی در بهبود شرایط خیابان‌ها حین و پس از بارندگی دارد. با اجرایی شدن این طرح از سوی شهرداری بندرعباس، انتظار می‌رود مشکل آب‌گرفتگی معابر تاحدودی برطرف شود و مانند سال‌های گذشته، شاهد دریایی از آب در خیابان‌ها نباشیم. در ادامه از «حمیدرضا حیدری‌پوری»، سرپرست روابط عمومی شهرداری بندرعباس درباره جزئیات طرح، پرسیده‌ایم.
 
 طرح ساماندهی آب‌های سطحی بندرعباس از چه زمانی اجرایی شده‌است؟
این طرح از اوایل سال 99 شروع و هم‌اکنون زیر نظر شهرداری مرکزی بندرعباس در دست پیمانکاران است. بالغ‌بر 10 کانال در مناطق آبگیر بندرعباس، درحال‌ساخت و تجهیز است. این پروژه در هر سه منطقه بندرعباس  و به منظور جلوگیری از تجمع آب و هدایت آن به سمت دریا آغاز شده‌است.

 
 این طرح کی به اتمام خواهد رسید؟
شهرداری طرح‌های متعددی در این زمینه، در دستور کار دارد. برخی از این طرح‌ها تمام شده و برخی درحال اتمام است. بلوار رسالت به سمت آزادی یکی از قسمت‌های مهم طرح بود که بخش بزرگی از آن، کانال‌کشی شد. چندین طرح‌ نیز در منطقه 3 به اتمام رسیده‌است. با احداث پل در قسمت‌هایی از بلوار امام حسین، سعی در حل مشکل آب‌گرفتی این منطقه شد. خور کشاورز و خور کنار جهاد کشاورزی نیز بازسازی شده و در کنار پارک جهله، اقدامات لازم برای آغاز عملیات صورت گرفته‌است. بقیه طرح‌های در دست انجام است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
 
 این طرح چه مناطقی از بندرعباس را پوشش داده است؟
میدان دوازده فروردین، تقاطع غیر هم‌سطح شهدای غواص، خور سنگ کن، رو‌به‌روی منازل حدیش، خیابان دانشمند، محله مینابی‌ها، ورودی شهر بندرعباس از سمت سیرجان، دوراهی ایسینی، بلوار طالقانی، بلوار ناصر، چمران 20، کوچه‌های محیار و رو‌به‌روی اداره کل شیلات بندرعباس از جمله طرح‌های درحال انجام است.
 
 هزینه این طرح چقدر است و چه بودجه‌ای به آن اختصاص داده شده‌است؟
پروژه‌های در دست احداث، بالغ بر 25 میلیارد تومان هزینه برده‌است. به جز این، چندین طرح نیز در دستور کار قرار دارد. انجام کامل پروژه دفع آب‌های سطحی بندرعباس اما نیازمند بودجه ملی است. عدم همکاری برخی نهادها، ارگان‌های دولتی و حتی شهروندان، مانع پیشرفت کار بعضی مناطق است. شهرداری با مشکل نقدینگی رو‌به‌رو است و همکاری در بخش اقتصادی و مالی می‌تواند سرعت انجام این کار را افزایش دهد. نبود بودجه کافی در شهرداری یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن ساخت و تکمیل تقاطع‌های غیر هم‌سطح است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها