23 پرونده قتل در هرمزگان به صلح ختم شد

میانجگیری برای رهایی از چوبه دار



۲۳ پرونده قتل عمد در هرمزگان با صلح و سازش مختومه شد.این پرونده ها در سال گذشته با تلاش مسوولین، ریش سفیدان منطقه  و همچنین اعضای شورای حل اختلاف استان به سرانجام خوشی رسید. 
یکی از این موارد مربوط به پرونده اختلاف 70 ساله سه طایفه از شهرستان‌های سیریک و بشاگرد بود. پرونده ای که سالیان سال افراد مختلف سعی در وساطت و آشتی دادن آنها را داشتند.در این مدت بر اثر نزاع  و درگیری بین این طایفه 12 نفر کشته شدند و خانواده های عزادار. 12 نفر پیر و جوان که با داشتن  آرزوهای دور و نزدیک زیر خروارها خاک آرامیده اند. هفتاد سال پیش بین دو طایفه حوزه زنگیک بشاگرد با مقدم زاده در بشاگرد درگیری شد و در این درگیری ۷ نفر از مردم زنگیک بشاگرد کشته شدند.این درگیری موجب شد تا طایفه طاهر زهی در سیریک به کمک مردم زنگیک بشاگرد بروند و در این درگیری ۵ نفر دیگر کشته و ۵ نفر نیز زخمی شدند.درگیری‌های خونین بین این ۳ طایفه ۱۲ کشته بر جای گذاشت که دی ماه سال گذشته بعد از ۷۰ سال این سه طایفه با هم سازش کردند.

شب مرگ 
شب بود و ساعاتی از برگزاری مراسم عروسی در روستا نگذشته بود که صدای داد و فریاد، توجه مهمانان مراسم به دو جوان جلب شد. دو جوان رفیق به نام میثم و امین که  بر اثر اختلافاتی، به جان هم افتاده بودند و همدیگر را کتک می زدند.تلاش حاضران برای اتمام این دعوا بی تاثیر بود  تا آنکه میثم بر اثر شدت عصبانیت  با چاقو به بدن  امین  ضربه وارد کرد .امین خون آلود بر روی زمین افتاد. میثم  در حالت شوکه آمیز نگاهی به اطراف انداخت و سپس چشمانش به خون جاری شده از بدن دوستش خیره شد. نگاهی به چاقوی در دستش انداخت و از محل گریخت. حاضران امین را به بیمارستان انتقال دادند ولی علیرغم  تلاش پزشکان، این جوان برز اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و  مراسم شادی  به عزا تبدیل شد. میثم با چشمان اشکبار روز بعد از این حادثه خود را به پلیس معرفی کرد و پرونده قتل او بر روی میز دادگاه قرار گرفت...
چند سالی از این موضوع گذشت،خانواده امین همچنان اصرار به قصاص داشتند ومیثم با کابوس دار اعدام، روزها و شبها را به سر می کرد.تا اینکه تلاش مسوولان قضایی و شورای حل اختلاف نتیجه داد و خانواده مقتول، میثم را بخشیدند و رضایت خود را برای رهایی قاتل از چوبه دار  امضا کردند.  

 قتل  در باغ 
میانجیگری دستگاه قضایی و اعضای شورای حل اختلاف میناب یک فقره پرونده نزاع منجر به قتل عمد در این شهرستان منجر به صلح و سازش شد. این پرونده مربوط به تابستان سال گذشته در باغی بود که دو نفر بر  سر مسائل مالی با هم گلاویز شدند که منجر به مرگ یکی از آنها شد. 
پس از دستگیری مرتکب قتل، شورای حل اختلاف شهرستان میناب بر اساس وظایف ذاتی خود به این موضوع ورود کرد و با همکاری معتمدین محلی و برگزاری جلسات متعدد با اولیاء دم، موفق به اخذ رضایت و برقراری صلح و سازش بین طرفین شد.
 
سازش دو پرونده قتل عمد در شرق هرمزگان 
در نتیجه همت و تلاش چندین ساله اعضای شورای حل اختلاف هشتبندی شهرستان میناب دو فقره پرونده قتل عمدی در این منطقه منجر به صلح و سازش شد.
یکی از این دو پرونده مربوط به ارتکاب قتل در هجده سال پیش و دیگری، ۱۵ سال قبل بوده که در نهایت با جلب رضایت اولیا دم و اعلام بخشش آنها؛ با قبول صلح و سازش مختومه شد.در پی وقوع قتلی در سال ۱۳۸۰ پرونده‌ای با این عنوان در مرجع قضائی تشکیل و پس از دستگیری قاتل و طی مراحل دادرسی منجر به صدور حکم قصاص شد که متعاقب آن در سال ۱۳۸۳ نیز قتل دیگری به تلافی قتل اول به وقوع پیوست که سبب افزایش نگرانی‌ها در میان مردم منطقه گردید.
با توجه به اهمیت موضوع و پس از دستگیری قاتل پرونده دوم، شورای حل اختلاف بر اساس وظایف ذاتی خود مبنی بر اصلاح ذات البین به این موضوع ورود کرد و با همکاری معتمدین و ریش سفیدان منطقه و برگزاری جلسات متعدد با اولیا دم هر دو پرونده؛ موفق به اخذ رضایت و برقراری صلح و سازش بین طرفین و تحکیم آرامش و امنیت منطقه گردید.

سازش 23 فقره قتل 
علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان  گفت: در سال ۱۳۹۹ با همت و تلاش مسئولین، کارکنان و اعضای شورا‌های حل اختلاف استان، ۲۳ فقره پرونده با موضوع قتل عمد به مصالحه انجامیده است.وی همچنین، گذشت اولیای دم در این پرونده ها را اقدامی درخور تحسین و موجب خشنودی خداوند متعال برشمرد و از آنها قدردانی کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها