زنگ خطر برای رودان به صدا درآمد



صبح ساحل ، سیاست -  شهرستان رودان یکی از مهمترین شهرستانهای شرق استان هرمزگان ، این روزها بیش از گذشته با پدیده های ناگوار اجتماعی روبروست. معاون فرماندار رودان درگزارشی که در همین شماره  روزنامه درج شده در اقدامی قابل تحسین از حقایقی پرده برداشته است،  که متاسفانه در سالهای اخیر مداوما برآن سرپوش گذاشته می شد. اما اکنون آشکارشده که این سرپوش گذاشتن ها، نه کمکی به کاهش آمارمعضلات اجتماعی کرد و نه درمانی برای پدیده تلخ طلاق شد.

طلاق، نام تکرارشونده این سالهای رسانه ها که هرازچندگاهی اعلام آمار روبه افزایش آن ،افسوس و تأسف مردم ومسئولان را باخود همراه می کند، حالا در شهرستان رودان در کنار معضلاتی چون اعتیاد وخودکشی زنگ خطر را به صدادرآورده است. معاون فرماندار رودان با اشاره به اینکه در سال 82 تنها 20 تا 30 پرونده طلاق در این شهرستان وجودداشته و اکنون این رقم 10 برابر شده است ،روند روبه افزایش این پدیده تلخ را هشداری جدی می داند. هرچند ریشه یابی علل ده برابر شدن طلاق مستلزم تحقیق علمی دقیق بر روی نمونه ای که معرف جمعیت این شهرستان باشد ، بوده و به سادگی قابل تشخیص نیست، اما از آنجا که روند توسعه، روند ثابت سالهای قرن بیستم در بسیاری نقاط  جهان ازجمله ایران بوده و تبعات مشابه آن هم طی تحقیقات بزرگی در سراسر جهان تاحدی شناخته شده است، بدون شک بی ارتباط با معضلات کنونی این شهرستان نیست.

یکی از پیامدهای توسعه ای جوامعی که حرکت توسعه ای را به صورتی نامتوازن و بدون برقراری ارتباط بین بخشهای گوناگون آن ،  طی کند بروزنابسامانی های اجتماعی و از آن جمله رشد گسستهای خانوادگی به جای تقویت اینگونه پیوندهاست. باتوجه به اینکه ارتباط مقوله ای بسیار پیچیده ، غیرمتمرکزو چندوجهی است ، هنگامی که تلاشهای دولتها برای به دست گرفتن ارتباط بین بخشهای مختلف جامعه ای در حال توسعه بیش از حدمعمول باشد ، اینگونه ارتباطها به جای تقویت به نوعی اختلال می انجامد. به عبارت دیگر در حالیکه دخالت دولتها در برنامه ریزی وهدایت ارتباطات بخشهای گوناگون جامعه امری ضروری ومفیداست،  اما دخالت مداوم و ثابت و قانونمند و تعریف نوع ارتباطاتی که برقرار می شود، کاملا غیرمفید و دارای نتایج و پیامدهای غیرقابل پیش بینی و ناگوار است. چراکه هیچ مجالی برای تعریف این ارتباط از سوی مقابل یعنی مردم یا شبکه های غیردولتی  باقی نمی گذارد.

می توان گفت عدم تحقق اهداف دولتها ، علی رغم ارائه راهکارهای توصیه ای هنگام مواجهه با حقایق اینچنینی ،  ناشی از نادیده گرفتن نقش واقعی چنین راهکارهایی است که جز در حد توصیه کاربردی ندارند. از آنجا که در سالهای گذشته هیچ تلاشی برای برقراری پیوندهای اجتماعی بین گروه های مختلف و حتی بین افرادی که با توسعه همراه می شوند وکسانی که از آن عقب می مانند نشد ، فاصله گروه های مختلف مداوما از یکدیگر بیشتر شده و در شکل ناهنجاری های اجتماعی خود را نمایان کرده است. چنانکه گزارش اعلام شده ازسوی معاون فرماندار رودان، برای مثال 50درصد اقدام به خودکشی ها را مربوط به سنین بین 20 تا 30سال اعلام می کند که مهمترین شاخص در آشکارشدن گسست بین جوانان با گروه های دیگراست که شامل والدین، فضای آموزشی و حتی دولتی است که نتوانسته آنها را جذب وامیدوار به آینده نگاه دارد.

شاید لازم باشد این بار، مسئولان ارائه راهکارهای بدون پشتوانه تحقیقی خاص در باره معضلاتی که باآن مواجهند را فراموش ، و پس از آگاهی از این آمارو اعلام به موقع آن ، از کارشناسان و محققان برای ارائه طرحهای پژوهشی که به بررسی علمی علل وعوامل چنین پدیده هایی بپردازد دعوت کرده و هرگونه اعلام نظر وراهکارو پیشنهادی را به بعد از مشخص شدن دلایل واقعی که از تحقیقات علمی بیرون می آید ، موکول کنند. قطعا اگرراهکارهایی که در نشستهای چندجانبه پیشنهاد می شود کارساز بود، این استان و شهرستان رودان در ده سال گذشته شاهد رشد اینچنینی آمار و بسیاری معضلات دیگر نبود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها