پنجم سپتامبر؛ روز جهانی سنبوسه

مثلث های خوشمزه



سمبوسه یکی از غذا‌های خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است. در واقع سمبوسه یک غذای جهانی نیز هست و در مناطق مختلفی همچون، خاورمیانه، آسیای مرکزی، شبه قاره هند و شمال آفریقا پخته می‌شود.

          

به گزارش صبح ساحل،سمبوسه یکی از غذا‌های خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است. در واقع سمبوسه یک غذای جهانی نیز هست و در مناطق مختلفی همچون، خاورمیانه، آسیای مرکزی، شبه قاره هند و شمال آفریقا پخته می‌شود.

به دلیل داشتن شهرت و آوازه جهانی سمبوسه روز پنجم سپتامبر به نام روز جهانی سمبوسه در تقویم نامگذاری شده است. در این روز تلاش می‌شود تا مردمی که تا به حال این غذا را نخورده‌اند، یک بار امتحانش کنند تا مشتری پر و پا قرص این اسنک لذیذ شوند.

سمبوسه در ایران به عنوان خوراکی -و نه وعده غذائی- مصرف می‌شود.

سمبوسه امروزه تقریباً یک غذای جهانی است و در همه کشورها کم و بیش وجود دارد و در رستوران‌های ایرانی و لبنانی یا افغانی در کشورهای خارجی معمولاً وجود دارد.

سمبوسه ابتدا در قدیم یک غذای اصلی در خراسان بوده‌است اما در خراسان سمبوسه را پس از آماده کردن و گذاشتن مواد (کوبیده نخود-پیاز- سبزیجات و گوشت خورد شده) و با تا کردن لایه‌های خمیر روی همدیگر و فشردن، آن را در آب جوش می‌انداختند و آشی درست می‌شد که به آن آش جوش پره یا آش لشخک می‌گفتند اما امروزه به‌جای پختن سمبوسه (جوش پره) در آب، آن را در روغن سرخ می‌کنند و این شیوه امروزه در بیشتر نقاط جهان رایج شده‌است.

در جنوب خراسان هنوز هم سمبوسه آب‌پز به عنوان یک آش خوشمزه در روستاها رایج آست. همان‌طور که در تاریخ بیهقی آمده این غذا از دوران بسیار قدیم در خراسان رایج بوده‌است.

سنبوسه واژه‌ای از ریشهٔ فارسی است که شکل تغییریافتهٔ واژهٔ پارسی «سنبوسگ» می‌باشد. به دلیل روش تلفظ سنبوسه به صورت (سمبوسه) بعضی از افراد در مورد نام آن اشتباه میکنند.

این واژه با اشکالی مشابه به زبان‌های دیگری چون عربی، هندی، پنجابی، قرقیزی، قزاقی، ازبکی، سومالیایی،بلوچی انگلیسی، فرانسوی و دیگر زبان‌های جهان راه یافته‌است.

  

در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

  • سیب زمینی: ۳ عدد متوسط

  • گوشت چرخ کرده: در صورت تمایل ۱۰۰ گرم

  • پیاز: ۲ عدد

  • گشنیز و جعفری: هر کدام ۱۰۰ گرم

  • نان لواش: ۴ عدد

  • پیازچه: ۵ عدد

  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم


طرز تهیه

در مرحله اول سیب زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک و روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب زمینی‌ها پخته شوند. دلیل اضافه کردن نمک و روغن به آب این است که در هنگام پخته شدن سیب زمینی‌ها، مقداری ترک بر می‌دارند که با این کار باعث می‌شود سیب زمینی‌ها خوشمزه شود. روش دیگری هم برای پختن سیب زمینی‌ها وجود دارد، به این صورت که سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید. بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و قابلمه به همراه چند پیمانه آب و مقداری نمک اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا پخته شود.

 

روز جهانی سمبوسه؛ این تُرد‌های لذیذ و هوس برانگیز

هنگامی که سیب زمینی‌ها در حال پختن هستند نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید و با حرارت ملایم صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود، و مقداری دیگر آن‌ها را با هم تفت دهید.

پس از آماده شدن سیب زمینی‌ها آن‌ها را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا سرد شود. سپس سیب زمینی‌ها را با رنده‌ی درشت رنده کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.

سبزیجات معطر سمبوسه را پاک کنید و بشویید و بگذارید تا آب آن‌ها خشک شود. سپس به صورت ساطوری خرد کنید. سپس سیب زمینی‌ها را با پیاز سرخ شده و سبزیجات خرد شده مخلوط کنید و تا مواد داخل سمبوسه آماده شوند. مقداری از مواد را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

بعد از آماده شدن مواد داخل سمبوسه نوبت به برش زدن نان‌های لواش می‌رسد. اگر می‌خواهید سمبوسه‌ای با اندازه بزرگ درست کنید نان‌های لواش را به صورت طولی برش دهید و اگر می‌خواهید سمبوسه‌ای با اندازه کوچک درست کنید، نان‌ها را به صورت عرضی برش دهید.

حالا مقداری از مواد سمبوسه را در داخل نان و در یک سمت آن قرار دهید، سپس به صورت مثلثی نان را تا بزنید. سپس این مثلث را بپیچانید تا تمام اضلاع آن تشکیل شود. دقت کنید که از نان لواشی استفاده کنید که مقداری نرم باشد. اگر کمی لبه‌های نان خشک بود، آن را با مقداری آب مرطوب کنید تا هنگام پیچیدن نان شکسته نشود.

نوبت به سرخ کردن سمبوسه‌ها می‌رسد. ابتدا یک تابه را انتخاب کنید و به اندازه‌ای روغن در آن بریزید تا سمبوسه‌ها به یک سانتی متر در روغن فرو روند. سپس تابه را بر روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس سمبوسه‌ها را در تابه قرار دهید تا سرخ شوند. بهتر است سمبوسه‌ها را از سمتی که پیچیده اید در روغن قرار دهید تا هنگام حرارت دیدن وا نروند و باز نشوند. بعد از اینکه یک طرف سمبوسه‌ها سرخ شد آن‌ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از سرخ شدن آن‌ها را در یک صافی و کاغذ قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. سپس با سس گوجه تند سرو کنید.

 

روز جهانی سمبوسه؛ این تُرد‌های لذیذ و هوس برانگیز


نکات مهم

اضافه کردن گوشت چرخ کرده به سمبوسه اختیاری است. اما اگر قصد اضافه کردن دارید آن را بعد از تفت دادن پیاز‌ها به تابه اضافه کنید و تفت دهید و به مواد سمبوسه اضافه کنید.

برای آماده کردن سمبوسه پیتزایی از موادی مانند، قارچ، سوسیس و پنیر پیتزا علاوه بر سایر مواد استفاده کنید و به این صورت که سوسیس و قارچ‌ها را تفت دهید و به سایر مواد سمبوسه اضافه کنید و هنگام قرار دادن مواد سمبوسه در نان مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.

در تهیه سمبوسه می‌توانید از نان لواش آماده استفاده نکنید. می‌توانید خودتان مقداری آرد را با آب، به حالت خمیری در بیاورید و مواد را درون آن قرار دهید و در روغن قرار دهید تا سمبوسه شما پخته شود. اما درست کردن این نوع سمبوسه به مهارت بیشتری نیاز دارد و سختی بیشتری دارد.

دستور تهیه سمبوسه که به شما آموزش داده شد برای ۲ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

  
منبع:ایلنا، آسمونی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها