واکنش‌ها نسبت به طرح دوباره اتصال استان فارس به دریا

الحاق بی الحاق



 موضوع الحاق بخش‌هایی از هرمزگان به استان فارس؛ آتش زیر خاکستری که بار دیگر شعله کشید. در سفرِ اخیر رئیس‌جمهوری به شیراز، مبحث اتصال استان فارس به دریا مطرح شد. متاسفانه آیت‌الله رئیسی به این موضوع چراغ سبز نشان داد که موجی از واکنش‌ها را در هرمزگان به دنبال داشت.

پارسیان را فارس می‌خواهد، قشم و کیش را به نام مرکز زده‌اند، چندان دور از ذهن نیست اگر چند ماه دیگر جاسک هم خواهان پیدا ‌کند. سناریو نادیده‌انگاری هرمزگان یک روز با عدم استفاده از نیروهای متخصص این استان در بدنه دولت خود را نشان می‌دهد روز دیگر با شاخ و شانه کشیدن مدیران پروازی صنایع و عدم پرداخت مالیات و بی توجهی به مسئولیت‌های اجتماعی. یک بار با شاخص فلاکت و بیکاری رخ می‌نمایند و بار دیگر با شاخص توسعه‌ای شهرها. اکنون نیز با اجرای این مصوبه پازل مغفول ماندن هرمزگان تکمیل می‌شود. سوال این است که آیا این نادیده‌انگاری تقاص جبر جغرافیایی است، اینکه استان مرزی و دور از تهران هستیم؟ یا اینکه قدرت چانه‌زنی نمایندگان سیاسی‎مان در حد شورای شهر و شهرداری است. شاید هم سازش هرمزگانی‌ها را با چیز دیگری اشتباه گرفتند. در هر صورت مردم هرمزگان مخالف این انتزاع هستند و باز شدن دوباره این پرونده جز اختلاف‌افکنی و ایجاد تفرقه بین دو همسایه حاصل دیگری ندارد. بهتر است سیاسیون فرصت‌طلب استان فارس ماجراجویی‌شان را به سمت دیگری هدایت کنند. خلیج فارس برای همه است. اگر سرمایه‌گذاران و مسئولان استان فارس برنامه‌ای دارند، درهای همکاری و تعامل در هرمزگان به روی آن‌ها باز است. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که سوء‌مدیریت و نداشتن چشم‌انداز مشخص در این سال‌ها پای ثابت همه‌ی دردهای هرمزگان است. چرا که اگر در توسعه و رونق آن منطقه اهمال‌کاری نمیشد، چنین اتفاقاتی را شاهد نبودیم. در مطلب پیش‌رو واکنش نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به این اتفاق را بررسی می‌کنیم.

 

برخی از شهرهای فارس متقاضی پیوستن به هرمزگان هستند
پنجشنبه شب 22 مهر ماه خبر موافقت رئیس جمهور با اتصال استان فارس به دریا منتشر شد. صبح جمعه واکنش‌ها در فضای مجازی به خصوص توییتر آغاز شد. «منصور آرامی» نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نخستین کسی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. آرامی در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به رئیس جمهوری نوشت:«جناب آقای رییس جمهور مطالبه واقعی مردم هرمزگان بر این است که راه توسعه جنوب کشور کوچک کردن استان‌های ساحلی نیست بلکه تلاش در جهت اجرای عدالت و پیشرفت است». کاربران مجازی از این نماینده مجلس درخواست کردند که از تریبون مجلس برای اعلام مخالفت مردم هرمزگان با این طرح استفاده کند. کمی بعد «احمد مرادی»، در واکنش به این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت که اتصال استان فارس به دریا هیچگونه مبنای علمی ندارد.«اتصال استان فارس به دریا هیچ گونه مبنای علمی و منطقی ندارد. ریاست محترم جمهور؛ مردم هرمزگان ثابت کرده‌اند یکپارچه در برابر این تصمیمات غیرکارشناسی و احساسی می‌ایستند». در ادامه نیز «احمد جباری»، نماینده غرب هرمزگان در گفت‌و گویی رسانه‌ای طرح الحاق یا انتزاع را غیرکارشناسی، غیرمنطقی و وحدت شکن دانست و گفت:«سرمایه گذاری و بهره‌برداری از دریا و امکانات کنار آن برای هیچ ایرانی محدودیت ندارد. مناطق ویژه ایجاد شده در پارسیان نیز با همین هدف صورت گرفته است. این مناطق پذیرای همه نوع سرمایه‌گذاری مخصوصا از استان همجوار خود است و توجیهی سیاسی و اقتصادی برای آن وجود ندارد».جباری با بیان اینکه برخی شهرهای جنوبی استان فارس نیز متقاضی پیوستن به هرمزگان هستند، اضافه کرد:«چرا که این شهرها قرابت فرهنگی و اجتماعی فراوانی با هرمزگان دارند. اگر برخی اشتیاق پیوستن به دریا را دارند، به هرمزگان الحاق شوند». نماینده غرب هرمزگان از مطرح کردن نگرانی مردم استان با رئیس جمهور خبرداد و افزود:«نگرانی مردم هرمزگان را در این زمینه با رییس جمهور از طریق معاون ایشان در میان خواهم گذاشت، تا نگاه تحقیرآمیز و معیوب به هرمزگان دیگر مطرح نشود».

 

بازی با احساسات مردم
این اتفاق، واکنش «محمد آشوری تازیانی»، دیگر نماینده هرمزگان را نیز به دنبال داشت. نماینده‌ای که کم‌ترین ارتباط را با رسانه‌ها دارد و اغلب در جریان مسائل مختلف سیاست سکوت را در پیش می‌گیرد. آشوری با تاکید بر اینکه هیچ منطقی پشت انتزاع نیست، گفت:«طرح درخواست‌های غیرمنطقی و غیر اصولی از رییس جمهور محترم با هدف القای موافقت دولت با یک طرح غیرمنطقی و به حاشیه رفته، تنها یک بازی سازی سیاسی است که همگرایی، برادری و زیست همدلانه مردم فارس و هرمزگان در گذر سال‌ها زندگی در کنار یکدیگر را نشانه رفته است». این نماینده مجلس اضافه کرد که هیچ عقل سلیم و اندیشه خرمندانه‌ای نمی‌پذیرد، در شرایط فعلی کشور، موضوعی را مطرح و توسعه دهد که جز نگرانی و تشویش مردم ثمری برای کشور ندارد. او با بیان اینکه استدلال‌های 44 گانه‌ای که در سال‌های گذشته به دولتمردان پیشین در زمینه غیرمنطقی و غیراصولی بودن چنین طرحی ارائه کرده بودیم را به مسؤولان کنونی نیز ارائه خواهیم کرد، گفت:«این طرح جز بازی با روان و احساسات مردم ثمری برای دو استان فارس و هرمزگان ندارد. نه تنها به امید، اعتماد و رضایتمندی مردم کمکی نخواهد کرد، بلکه سبب ایجاد یک سرخوردگی تاریخی برای مردم می‌شود». در ادامه برخی از اعضای شورای شهر بندرعباس و تعدادی از مسئولان شهری و فعالان سیاسی هم در قالب‌های مختلف به طرح دوباره این موضوع اعتراض کردند. فعالان مجازی نیز با انتشار تصویری که شهر سپیدان در استان فارس را به هرمزگان الحاق می‌کرد، مخالفت خود را با این موضوع به نمایش گذاشتند. این کاربران عنوان کردند که هرمزگان نیز از سال‌های سال به مناطق سرد و برفی علاقه داشته است و چه بهتر که شهر سپیدان به محدوده استان هرمزگان اضافه شود. علی رغم همه ی این واکنش ها «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است. عده‌ای معتقدند استاندار جدید هرمزگان منتظر است در سفر احتمالی رئیس جمهوری به هرمزگان تکلیف این موضوع را یکسره کند. 

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها