روایت‌های از زندانیان جرائم غیر عمد در هرمزگان

روزهای انتظار در حصار میله‌ها



روزها و شب‌های زیادی دربند اسارت هستند و چشم‌انتظار خیران. نه مجرم هستند نه کلاه‌بردار. از روی ناچاری و نداری در پشت میله‌های سرد سلول روزگار می‌گذرانند. شاید هیچ‌وقت هم تصورش را نمی‌کردند که روزی سر از زندان دربیاوردند حتی دقایقی در حصار میله‌ها باشند اما شرایط دشوار حیات و اقتصادی، آن‌ها را مقصر شناخته و بابت بدهی و دیه راهی زندان شدند.

        

 قصه پر غصه زن زندانی
داستان‌های واقعی اما شنیدنی، داستان‌های زن‌ها و مردهایی که به خاطر تأمین مخارج زندگی، از هر دری وارد شدند تا نان حلال بر سر سفره خانواده ببرند ولی ماجراهای تلخی برایشان رخ‌داده و آن‌ها را راهی زندان کرد؛ مانند زینب 54 ساله. زنی که بعد از فوت همسرش، سرپرست خانوار شد و با آبروداری زندگی را می‌چرخاند. رنج‌های زیادی به دوش کشید تا 4 فرزند خود را بزرگ کند. وی تحت پوشش کمیته امداد است و چند سال قبل برای بازگشایی گره‌ای از زندگی، درخواست وام نمود. مدتی بعد وام 15 میلیون تومانی وی تأمین شد و برای اخذ آن باید ضامنی را معرفی می‌کرد. زن جوانی در قبال امضا سه سفته 17 میلیون تومانی، ضامن این زن میان‌سال شد. زینب تا چند ماه از پس پرداخت قسط ها برآمد اما دیگر قادر به پرداخت مابقی آن نبود تا اینکه ضامن بعد از مدتی سفته‌ها را به اجرا گذاشت.
اسفندماه 99 حکم صادر شد. مبلغ آن سفته‌ها به نرخ روز به 27 میلیون و 600 هزار تومان رسیده بود و زینب باید آن را پرداخت می‌کرد تا زندان نرود اما وی توان پرداخت این مبلغ را نداشت درنهایت آبان ماه امسال وارد زندان بندرعباس شد. خانواده وی توانستند 4 میلیون تومان را تأمین کنند. این پرونده راهی ستاد دیه استان شد تا با کمک خیران بتوان مقدمات آزادی وی فراهم شود بار دیگر فرزندانش را در آغوش بگیرد.
       
 آزادی باهمت ستاد دیه
با هزار امید و آرزو مبلغی را از فردی قرض گرفت و در قبال آن چک ضمانت 37 میلیون و 700 هزارتومانی به آن فرد داد. مدتی بعد در « تیاب» شهرستان میناب پرورش میگو راه انداخت. چرخه این صنعت به حرکت درآمد اما زیاد دوام نیاورد و از حرکت ایستاد. مرد جوان به نام مجید ورشکسته شد و همه تلاش او بر ایجاد شغل و کارفرمایی بر بادرفت. او ماند و مبالغ زیاد بدهی. طلبکار زمانی که فهمید او توان پرداخت پولش را ندارد از وی شکایت کرد و چک را به اجرا گذاشت. دو سال بعد (سال 93) حکم دادگاه صادر شد و مجید محکوم‌به پرداخت 295 میلیون و 100 هزار تومان شد، مبلغ چکی که به‌روز برآورد شده بود. مرد جوان پس از مدتی که نتوانست مبلغ موردنظر را تأمین کند و تیرماه سال گذشته راهی زندان شد. خانواده به تکاپو افتادند از هر طریقی موفق شدند 68 میلیون و 300 هزار تومان تهیه کنند. با تلاش و همت عوامل ستاد دیه استان هرمزگان کمک و مساعدت زمینه آزادی نامبرده مهیا شد و این ستاد نیز 30 میلیون تومان به وی کمک کرد و مجید باید باقی مبالغ در سه قسط پرداخت کند.
      
 آزادی در قبال 25 میلیون
یک مرد میان‌سال به دلیل بی‌احتیاطی شاگردش سال‌هاست پشت میله‌های زندان به سر می‌برد و منتظر اقدام خیرین برای آزادی و رهایی از اسارت است. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که این مرد ۵۰ ساله به نام حمید به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در یک پروژه مسکونی موجب مصدومیت دردناک و غیرقابل درمان یکی از کارگران شده و درنهایت راهی زندان شد. وی چند سال قبل ایزوگام یک ساختمان در حال ساخت را بر عهده گرفت و با یک نفر کارگر مشغول به کار شد. ظهر یک روز آبان ماه سال 97 بود که پروژه به اتمام رسید آن‌ها در حال جمع‌آوری وسایل بودند که از ساختمان خارج شوند.
 کارگر در همین حین مشغول تعویض شلنگ کپسول از خالی به پر بود که دچار حادثه شد. کپسول نشت داشت و شعله‌های آتش قسمتی از بدن کارگر جوان را سوزاند. مدتی بعد دادگاه، مجید را ۲۰ درصد مقصر حادثه دانست و حکم داد که او 41 میلیون تومان به کارگر آسیب‌دیده پرداخت کند. وی توان تأمین و پرداخت آن برنیامد تا اینکه به زندان رفت. پرونده وی به ستاد دیه هرمزگان ارجاع شد. مسئولان ستاد‌ دیه با شاکی صحبت کردند و وی راضی به دریافت ۲۵ میلیون تومان شد که از شکایت خود انصراف دهد.
   
 44زندانی جرایم غیر عمد
احمد مرادی نژاد مدیر نمایندگی ستاد دیه هرمزگان کل بدهی این زندانیان دربند جرائم غیر عمد در استان را بالغ‌بر 496 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 44 نفر شامل 26  زندانی محکومیت مالی و 17 نفر به علت مهریه و یک نفر دیه در زندان‌های استان هستند. به گفته وی ستاد دیه هرمزگان آماده دریافت کمک‌های نقدی خیران از طریق تلفن همراه و یا شماره‌حساب ۰۱۰۶۱۱۰۰۳۱۰۰۷ و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۶۷۰۶ بانک ملی است. دیه، چک، مهریه و نفقه از مهم‌ترین جرائم غیر عمد مالی زندانیان هرمزگان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها