صنایع برای مقابله با کرونا پای‌کار بیایند

تشدید سرایت اومیکرون در تجمعات و مراسمات



« امروزه تجمعات و مراسمات بسیار خطرناک هستند  و می‌توانند سرایت سویه جدید را تشدید کند».

   

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست آنلاین خبری بابیان این مطلب گفت: اومیکرون به دلیل این‌که علامت بیرونی کمتری دارد، لذا به شکل پنهانی سرایت می‌کند و احتمال آلودگی هر فردی وجود دارد. دکتر حسین فرشیدی با تأکید بر این‌که مردم سعی کنند کمتر در فضاهای شلوغ قرار بگیرند یادآور شد: در پیک قبلی، کرونا حدود 4 ماه طول کشید و اواخر شهریور وضعیت پایداری یافتیم و شهرها آبی شدند در دو ماه اخیر آمارها رو به نزول بود، فوتی‌های ناشی از کرونا در دنیا کاهشی بود و فوتی‌های کل جهان به زیر 5 هزار نفر رسید. وی ادامه داد: اما در هفته‌های اخیر دنیا وضعیت بحرانی یافته و آمار روزانه فوتی‌های جهان به بیش از 7 هزار نفر رسیده است. این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: با تمهیدات دولت جدید و همکاری مردم درزمینهٔ واکسیناسیون وضعیت خوبی داریم، در دوز اول و دوم در رده‌بالای واکسیناسیون در جهان هستیم. دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه مردم استان بالای 96 درصد دوز دوم و 33 درصد دوز سوم تزریق کردند عنوان کرد: افراد برای دریافت دوز سوم مراجعه و اقدام کنند چراکه واکسیناسیون در دوز سوم، ایمنی را در برابر سویه‌های جدید افزایش می‌دهد.

   

ماسک، رعایت فاصله و واکسن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ماسک، رعایت فاصله و واکسن سه عاملی دانست که می‌تواند از بحران جدید کرونا در استان و کشور جلوگیری کند. فرشیدی بابیان اینکه با قرمز شدن شش شهرستان هرمزگان این استان روی ریل وضعیت پر خطرکرونایی قرار گرفت افزود: اکنون 6 شهرستان ازجمله بندرعباس، بندرلنگه، پارسیان، بستک، میناب و جاسک در وضعیت قرمز قرار دارد، کیش و هرمز هم قرمز هستند و علت آن تردد جمعیتی است که ارتباط مستقیم با شیوع بیماری دارد. وی تصریح کرد: وضعیت شیوع کرونا رو به افزایش است و مردم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. فرشیدی این را هم گفت که دانش آموزان 9 تا 12 سال را نیز می‌توانیم واکسینه کنیم و این امکان وجود دارد که خانواده‌ها مراجعه کنند.

 

برگزاری ستاد ملی کووید برای تصمیم‌گیری عید نوروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص تعطیلی اماکنی مانند بازار گفت: اکنون شرایط استثنایی است و نمی‌شود بازار را تعطیل کرد چون بسیاری از کسبه دوز دوم واکسن خود را هم زده‌اند، تأکید ما این است که حتماً مشتری را با ماسک بپذیرند و حتی تاکسی‌ها نیز حتماً استفاده از ماسک را به مسافران الزام کنند. دکتر فرشیدی از برگزاری ستاد ملی کووید برای تصمیم‌گیری اعمال محدودیت در عید نوروز خبر داد ادامه داد: مقرر است شنبه جاری ستاد ملی کووید برگزار شود برای عید نوروز و تعطیلات پایان سال، موضوع سفرها بر اساس وضعیت کشور، حجم هتل و گردشگری تصمیم‌گیری شود.

   

به کمک و حمایت صنایع نیاز داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از صنایع گله‌مند بود و گفت: در سال 1399 صنایع پای‌کار آمدند و درمجموع نقدی و غیر نقدی (اکسیژن ساز و تشک و امکانات) 24 میلیارد تومان به دانشگاه کمک کردند و دولت نیز 350 میلیارد تومان داد و ما کرونا را مدیریت کردیم. دکتر فرشیدی ادامه داد: اما امسال کمک قابل‌توجهی از سوی صنایع دریافت نکردیم، انتظار داریم که صنایع بزرگ با دغدغه بیشتری پای‌کار بیایند. وی ادامه داد: کرونا ممکن است طی یکی دو ماه آینده ما را شدیداً درگیر کند و ما از صنایع انتظار داریم تا به ما کمک کنند. این مقام مسئول تأکید کرد: صنایعی که درآمدهای بسیار بالایی دارند، به کمک سلامت مردم بیایند و ما خبرداریم که در دیگر استان‌ها، کمک‌های خوبی صورت می‌گیرد اما امسال کمکی انجام‌نشده است. دکتر فرشیدی گفت: برای تأمین نیازهای دارویی، تجهیزات اتاق عمل، آمبولانس و ... به کمک و حمایت صنایع  نیازداریم .

 

هرمزگان با حداقل تخت بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه‌اندازی بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس خبر داد و گفت: با راه‌اندازی بیمارستان 531 تختخوابی تغییرات اساسی در سرانه سلامت رخ خواهد داد ولی اکنون جزو استان‌هایی هستیم که حداقل تخت رادارند. دکتر فرشیدی نقش این بیمارستان را غیرقابل‌انکار عنوان کرد و افزود: در سال 99 با مشکلاتی دچار عقب‌ماندگی شد ولی با کمک استاندار سابق موفق شدیم این پروژه را سر پا نگه‌داریم. وی خاطرنشان ساخت: در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان، مبلغ خوبی به‌حساب دانشگاه واریز شد و امیدواریم در زمان باقیمانده 1400 بتوانند بخشی از کاستی‌ها را جبران کنند.

  

تقدیر از رسانه‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان در دو سال اخیر بخصوص در زمان کرونا تقدیر کرد و عنوان داشت: رسانه‌ها در جلوگیری از سردرگمی مخاطبان نقش و رسالت بسیار مهمی دارند و بنده از تک‌تک شما قدردانم و دست شمارا می‌بوسم و از شما برای ادامه راه، استمداد می‌طلبم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها