شیوع بیماری سفیدک پودری در برخی گلخانه‌های حاجی آباد



محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: شیوع بیماری سفیدک پودری در برخی گلخانه های حاجی آباد محرز شد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از مهر، «عبدالنبی باقری»، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی هرمزگان درباره مشاهده بیماری سفیدک پودری در برخی از گلخانه های حاجی آباد، گفت: به دنبال ارسال نمونه های برگی از چندین گلخانه گوجه فرنگی واقع در منطقه حاجی آباد (هم سایت گلخانه ای و هم منطقه طارم)، وجود بیماری سفیدک پودری محرز شد.

باقری تشریح کرد: سفیدک پودری یکی از بیماری‌های قارچی است که با لکه‌های زرد کم رنگ روی برگ شروع می‌شود. لکه‌ها به زودی با اسپورهای سفید رنگ پوشیده می‌شوند و در سطح برگ یک غبار سفید رنگ آرد مانند ایجاد می‌شود. قارچ‌های سفیدک پودری منافذ برگ را مسدود کرده و مانع رسیدن نور به سلول‌های فتوسنتز کننده می‌شوند.

وی اضافه کرد: با پیشرفت بیماری قسمت‌های مایل به سفید برگ‌ها به تدریج قهوه‌ای، چروکیده، خشک و شکننده می‌شوند و در نتیجه گیاه ضعیف شده و رشد متوقف می‌شود و برگ‌های پیر شروع به ریزش می‌کنند (گیاهان برای زنده بودن تلاش می‌کنند). میوه‌های تولید شده توسط گیاهان آلوده اغلب فاقد عطر و طعم هستند.

گفتنی است؛ گیاهان مسن نسبت به گیاهان جوان و سالم به این بیماری حساس‌ترندکه در این راستا ارایه راهنمایی¬های لازم برای کنترل بیماری انجام شد. بیماری سفیدک پودری یک نوع بیماری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را گرفتار می‌سازد این بیماری بیشتر در خیار، بنفشه آفریقایی، درخت انگور یا مو، شمشاد، گل رز و گل محمدی و سایر گیاهان و گل های آپارتمانی مشاهده می شود. این بیماری توسط قارچ‌های مختلفی ایجاد می‌شود. سفیدک پودری را به دلیل ایجاد قشری سفید رنگ بر روی قسمت‌های مختلف گیاه به خصوص برگها و ساقه‌ها به راحتی می‌توان تشخیص داد، برگ‌های قسمت پایین گیاه معمولاً (البته نه همیشه) پیش از برگهای موجود در قسمت بالای گیاه آلوده می‌شوند. با پیشرفت بیماری لکه‌های سفید رنگ بزرگ‌تر شده و انبوهی از هاگ‌ها که عامل انتشار این بیماری هستند تولیدشده و موجب گسترش بیماری می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها