راهکاری برای پرداخت مالیات کمتر در ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم



وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای استفاده بهینه از ظرفیت نیروهای انسانی سازمان امور مالیاتی کشور جهت اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله گسترش پایه‌های مالیاتی و افزایش کارآیی و توانمندی نظام مالیاتی جهت مبارزه با فرار مالیاتی و نهایتاً افزایش درآمدهای مالیاتی، پیشنهاد افزایش نصاب مقرر در تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم موضوع معافیت مقرر در ماده (۸۴) این قانون را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در اسفندماه 1400 به دولت ارایه کرد.

مطابق حکم مقرر در تبصره ماده 100 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آن‌ها را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها حداکثر ۱۰ برابر معافیت مندرج در ماده (۸۴) این قانون باشد، از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. همچنین در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد، مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

همچنین طی قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ کل کشور، برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نصاب ۱۰ برابری مزبور در این تبصره به ۳۰ برابر افزایش یافت و پس از آن براساس مصوبه شماره (۲) هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، برای اجرا در سال ۱۳۹۹ به ۴۵ برابر افزایش پیدا کرد.  با توجه به میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۴۸ میلیون تومان اعمال ۳۰ برابری آن، صاحبان مشاغل جهت تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۰، سقف مبلغ مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم {که تا پایان  خرداد سال ۱۴۰۱} مکلف به انجام تکالیف خود {تکمیل و ارسال فرم درخواست تعیین مالیات مقطوع}خواهند بود، مالیات یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان است. اما سقف برای عملکرد سال ۱۳۹۹ مبلغ یک میلیارد و 620 میلیون تومان بوده است. تمام مودیانی که تمکین بر تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم دارند، شاید تبلیغات زیادی در کافی‌نت‌ها مشاهده کرده‌اند اما به نفع مودی نیست؛ چرا که از سالی به سالی دیگر، مبلغ مالیات شما بالاتر خواهد بود.

با  تمکین در ماده ۱۰۰ شما به قانون اجازه تعیین مالیات { با توجه به مالیات سال قبل} می‌دهید. اما با توجه به اینکه تورم ۳۵ درصد هر ماه وجود دارد، پس هزینه‌های مودیان چطور پوشش داده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به طور کلی، قانون کاری به هزینه‌ها و تورم ندارد، به بیان دیگر، تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم یک شعاری بیش نیست.  پس حتما در اظهارنامه مالیاتی خردادماه اشخاص حقیقی این نکته را در نظر بگیرند که هزینه پزشکی، هزینه اجاره محل، چک‌های برگشتی {به شرط مراحل قضایی}، هزینه تعمیرات محل کسب، هزینه بیمه، حقوق، ایاب و ذهاب {به شرط داشتن فاکتور و فیش پرداختی} جز هزینه‌های قابل قبول کسر از اصل درآمد است. فقط در زمان ارسال اظهارنامه عملکرد حقیقی، کسبه و اصناف درنظر داشته باشند که براساس اظهارنامه مالیاتی اعلامی خود و ضرائب مشخص شده، مالیات پرداخت می‌کنند.

روزنامه صبح ساحل در نظر دارد که پاسخ سوالات حقوقی و مالیاتی شما را به صورت رایگان پاسخ دهد و با ارائه راهکارهای قانونی، مشکلات حقوقی شما را برطرف سازد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی روزنامه، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: شیرین زردشتی، وکیل مالیاتی

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها