اولیای دم از قصاص قاتل فرزندشان پس از ۶ سال گذشتند

قتل برای چند تکه ضایعات



مرد جوانی که حدود 8 سال پیش در بندرعباس مرتکب قتل شده بود با رضایت خانواده مقتول از زندان وقصاص آزاد شد. این مرد 35 ساله دریکی از شب ‌های زمستان سال 1392 هنگام جمع ‌آوری ضایعات با نگهبان ساختمان نیمه ‌کاره درگیر و دستش به خون آن مرد آغشته شد. وی پس از دستگیری به قصاص محکوم شد. خانواده مقتول که در سیستان و بلوچستان بودند اصرار بر قصاص داشتند تااینکه هیئت صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس با چند بار رفت ‌وآمد موفق شدند رضایت اولیاءدم جلب کنند.
  
کابوس چوبه دار 
پاسی از شب گذشته  بود و مرد جوان خواست در اتاقک نگهبانی دقایقی  استراحت کند که ناگهان صدایی  سکوت شبانگاهی را شکست. به سرعت به درون حیاط رفت، با مردی مواجهه شد که بدون اجازه وارد ساختمان شده و قصد بردن آهن ‌آلات و ضایعات داشت،خواست مانع سرقت شود اما درگیری فیزیکی بین آن دو نفر صورت گرفت با ضربه میله آهنی نقش بر زمین شد. مرد نگهبان خون ‌آلود بر روی خاک افتاد و قاتل 25 ساله از ترس پا به فرار گذاشت . این فرار طولی نکشید و قاتل توسط پلیس  دستگیر شد. وی  پس از اعتراف به قتل به قصاص محکوم شد.او متاهل بود و شرمسار و نادم از روی خانواده و دوستان و خانواده مقتول . در زندان بارها کابوس اعدام می دید و روز حادثه و تصویر مرد نگهبان ...
   
آزادی 
هیئت  صلح و سازش برای رضایت گیری به منزل مقتول در سیستان و بلوچستان اعزام شدند تا اینکه مدتی قبل خانواده مقتول رضایت خود را اعلام کردند  وقاتل از زندان آزاد شد.رئیس ‌کل دادگستری هرمزگان بااشاره به  آزادی سومین زندانی محکوم به قصاص با اجرای پویش مردمی «به حرمت علی می‌بخشم» در این استان گفت: درنتیجه اعزام هیئت صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس به استان سیستان و بلوچستان و برگزاری جلسات متعدد با اولیای دم یک پرونده قتل عمد، خوشبختانه تلاش ‌های اعضای این هیئت منجر به ایجاد مصالحه گردید و درنتیجه آن، والدین مقتول با استناد به عفو و رأفت اسلامی، رضایت خود را اعلام نمودند و محکوم این پرونده از قصاص رهایی یافت. مجتبی قهرمانی در ادامه افزود: در راستای اجرای اولویت ‌های ۱۵ گانه مطرح ‌شده توسط ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱، شیوه ‌نامه نحوه مشارکت مردم برای پیگیری صلح در پرونده ‌های قصاص نفس تدوین ‌شده و بر این اساس، کارگروه ‌های استانی و شهرستانی پیگیری صلح و سازش در این پرونده ‌ها تشکیل ‌شده است. به گفته وی اعضای این کارگروه به ‌صورت مستمر ضمن رصد و پایش پرونده ‌های قصاص و تفکیک آن‌ها با دعوت از طرفین یا مراجعه حضوری و همچنین با استفاده از ظرفیت علما، روحانیون، متنفذان و معتمدین محلی و خیرین و نهادهای مردمی به ‌منظور اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه تلاش می‌کنند. رئیس ‌کل دادگستری هرمزگان در پایان یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل این کارگروه ‌های ویژه در شوراهای حل اختلاف استان را علاوه بر گسترش فرهنگ صلح و سازش، کاهش موجودی پرونده ‌های قصاص و به ‌تبع آن کاستن از جمعیت کیفری زندان‌ها برشمرد.

     

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها