مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان:

همه صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی معرفی‌شده‌اند/ در سال‌های اخیر تعارض‌ها بین حیات‌وحش و مردم در استان افزایش داشته است



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: ۱۹۶ اخطاریه عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به صنایع آلاینده صادرشده است. حبیب مسیحی تازیانی که به مناسبت فرارسیدن هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت بابیان اینکه در خصوص اخذ عوارض آلایندگی نیز در سال گذشته همه صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی معرفی‌شده‌اند افزود: صنایع آلاینده‌ای که به سازمان‌های زیست‌محیطی معرفی شدند ۲۴ مورد بوده‌اند. وی هرمزگان را در اجرای قانون هوای پاک جزو ده استانی دانست که بالای ۹۰ درصد از اجراي آن در آن تحقق پیداکرده است. مسیحی تازیانی در این مورد گفت: پیگیری‌های این قانون در حوزه صنایع است و با توجه به اینکه قانون مذکور شرایط سختی برای تحقق دربندهای خود دارد تحقق خوبی را در استان شاهد بودیم. وی اشاره‌ای به انجام 120 پایش در حوزه فاضلاب صنعتی داشت و ادامه داد: استان دارای 9 آزمایشگاه‌ها معتمد فعال است و برای پایش رودخانه‌ها و خروجی آب‌شیرین‌کن‌ها و مزارع پرورش میگو ۷۵ مورد پایش و برای شنا گاه‌ها ۱۵۰ مورد پایش در نوار ساحلی انجام‌شده است که ۲ مورد از این پایش‌ها از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

 

افزایش تعارض بین حیات‌وحش و مردم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بابیان اینکه ۶۳ مورد گشت و کنترل در حوزه مناطق و بنادر، لایروبی‌ها و پرورش ماهی در قفس انجام‌شده است، در خصوص حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض اظهار داشت: از ۷۳ گونه جانوری که در کل کشور در حال انقراض هستند ۳۷ گونه در هرمزگان است، از این ۳۷ گونه، ۱۳ گونه در معرض خطر و مابقی در معرض تهدید انقراض هستند. وی ادامه داد: به‌جز آبزیان ۱۱ گونه پستاندار و ۷ گونه خزنده در این گروه قرار دارد. مسیحی از شناسایی 135 نفر متخلف در حوزه شکار و صید با 96 تخلف و معرفی آن‌ها با مراجع قضایی خبر داد و گفت: به گفته وی در این‌یک سال گذشته ۱۲۴ پرنده و ۱۳ رأس پستاندار شکار و ۱۱۵ مورد پرندگان زنده گیری شده است همچنین ۵۰ مورد شکار غیرمجاز پستانداران، ۹ مورد خریدوفروش جانداران، ۲۸ مورد کشف سلاح غیرمجاز جز آمار این اداره کل بوده است. مسیحی تازیانی تصریح کرد: بر اساس این آمارها می‌بینیم در سال‌های اخیر تعارض‌ بین حیات‌وحش و مردم در استان افزایش داشته است که افزایش جمعیت و خشک‌سالی‌های متمادی باعث شده که منابع خارج از تحت مدیریت مردم از بین برود و این گونه‌ها به سمت روستاها و باغات مردم هجوم بیاورند و لازم است این تعارض‌ها با فرهنگ‌سازی مرتفع شود. وی ادامه داد: طبق پایش‌ها حدود ۱۰ نفر پلنگ در یک منطقه وجود داشت که نشان‌گر افزایش جمعیت این جاندار است اما هنوز به سطحی نرسیده که از لیست در معرض خطر خارج شود. این مقام مسئول این را گفت که در این زمینه باید فرهنگ نگهداری و مدیریت دام به‌صورت چرای آزاد در مناطقی که تعارض با حیات‌وحش وجود دارد اصلاح شود تا خطری مردم و گونه‌های درخطر انقراض را تهدید نکند. مسیحی از شناسایی و تخریب ۱۲۷ باب کوخه در مناطق ساحلی و جزایر در سال گذشته برای جلوگیری از شکار پرندگان شکاری سخن گفت و افزود: ۴ بزغاله، ۷ گربه وحشی، ۲ کل وحشی، ۵ پرنده شکاری نیز بعد از تیمارداری و نگهداری با کمک دامپزشک‌ در حیات‌وحش رهاسازی شدند. وی این را اضافه کرد: اقدامات بسیاری با کمک سمن‌ها و مردم انجام‌شده که به تغییر نگاه مردم در حوزه حفاظت از گونه‌ها انجامیده است.

 

کاهش تلفات دام براثر آبله

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص بیماری شایع بین پستانداران شرق هرمزگان گفت: این بیماری آبله بزی بود که میزان انتشار آن در پیک اولیه در منطقه شرقی رخ داد. مسیحی تازیانی ادامه داد: در این خصوص مردم بشاگرد همکاری خوبی داشتند و گونه‌هایی که تلف‌شده بودند را جمع‌آوری و معدوم کردند که بیماری انتشار پیدا نکند. وی افزود: دام‌های اهلی نیز واکسینه شدند، پیک دوم این بیماری در کل بشاگرد اتفاق افتاد که برای آن جلسه‌ای در مدیریت بحران استانداری برگزار و بنا شد واکسیناسیون گسترده در کل دام‌های بشاگرد توسط دامپزشکی استان انجام شود و هم‌اکنون این بیماری کاهش‌یافته است.

 

رفع تصرف هزار متر در حوزه تالابی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان به رفع تصرف هزار متر در حوزه تالابی اشاره‌ای داشت و گفت: استان دارای ۴ تالاب بین‌المللی با وسعتی بالغ‌بر ۲۰۸ هزار هکتار است که طرح زیست‌بوم همه تالاب‌ها به انجام رسیده است، یک تالاب همه مراحل را طی کرده و ۲ تالاب نیز در کارگروه زیربنایی است تا به شورای برنامه‌ریزی برود و تالاب شیب‌بر هم مطالعاتش انجام‌شده است. مسیحی افزود: حفاظت از تالاب‌ها و بحث حق‌آبه‌های آن‌ها در نشست‌ها مطرح شد و با توجه به اینکه تالاب‌های ما حق‌آبه‌اش از رودخانه‌های منطقه است در زمستان گذشته آوردهای رودخانه‌ها نیاز تالاب‌ها را برآورده کردند اما باید برای مدیریت رودخانه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آلودگی‌های ناشی از واحدهای هم‌جوار اتفاق نیفتد. وی ادامه داد: ما در استان حدود ۹۰۰ هزار هکتار مناطق چهارگانه (حفاظت‌شده، پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و آثار طبیعی ملی) با احتساب تالاب‌ها داریم که ۱۲.۵ درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود. مسیحی تازیانی اظهار داشت: در این مناطق اقداماتی همچون طرح جامع منطقه حفاظت‌شده کشار، گنبد نمکی خرسین، اجراي طرح طبیعت‌گردی گنو، آغاز تدوین برنامه مدیریت شیدور، ایجاد و تکمیل مرکز پایش تالابی تیاب، گز و حرا و گابریک انجام یا در حال انجام است. وی گفت: بارگذاری اطلاعات سه منطقه جاسک مرکزی، حرای گابریک شرقی و مصب رود شهر نو و رودخلاصی در ژئوپورتال تالاب‌های کشور مطرح‌شده است و سیر اداری آن در حال طی شدن است تا به جمع تالاب‌های بین‌المللی اضافه شود.

 

طرح مدیریت چرا در ۲۳ هزار هکتار

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اجراي طرح مدیریت چرا در ۲۳ هزار هکتار، تکمیل پاسگاه طبل، تکمیل پاسگاه هنگام و تلاش برای تکمیل پاسگاه رودخانه نیز از دیگر برنامه‌های سال گذشته ذکر کرد. وی افزود: تکمیل پاسگاه هماگ در دستور کار است و از اولویت‌های ما در منطقه هرموز عباسی این است که پاسگاهی را در رویدر احداث کنیم. مسیحی تازیانی در خصوص آتش سوزی گفت: تعداد آتش‌سوزی‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد خیلی کمتر از سال ۹۹ بود و ما فقط سه فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه داشتیم که حجم آن کم بود و تلفات زیادی نداشتیم.

 

روزهای هفته

گفتنی است: شعار روز محیط‌زیست امسال در کشور "محیط‌زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه" است.اولین روز هفته محیط‌زیست به‌عنوان "محیط‌زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گردوغبار"، دومین روز با عنوان "تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در معرض انقراض"، سومین روز با عنوان "دریا، تالاب‌ها و حق‌آبه‌ها"، چهارمین روز با عنوان "صنعت، پسماند، توسعه دانش‌بنیان"، پنجمین روز با عنوان "آموزه‌های دینی، مسئولیت‌های اجتماعی، فرهنگ و رسانه، با عنوان "محیط‌زیست محیط‌بان، ایثار و شهادت" و هفتمین روز نیز با عنوان "محیط‌زیست، فناوری‌های‌ نوین، سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی" نام‌گذاری شده است.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها