سال‌روز درگذشت ابراهيم منصفي:

«رامی» نامی که تا همیشه می‌ماند



امروز (اول تيرماه) سال‌روز درگذشت ابراهيم منصفي (رامي) - شاعر، ترانه‌سرا و خواننده‌ي جنوبي - است.

      

به گزارش صبح ساحل، منصفی با تخلص رامی از اولین شاعرانی بود که راه و رسم شعر نیمایی را در هرمزگان گسترش داد؛ به‌گونه‌ای که پس از مرگش، او را «نیمای جنوب» نامیدند. او همچنین توانست با اتکا به گویش محلی و رویکرد به موسیقی جهانی، راه بکر، زیبا و پرتوانی را در ترانه‌سرایی بگشاید.

  

«رامی» نامی که تا همیشه می‌ماند

زندگی پرفراز و نشیب رامی

     

منصفی زندگی سراسر پرفراز و نشیب داشته و بی‌گمان همین مسئله در شعر او نیز تأثیر عمیقی به جای گذاشته‌است. ابراهیم در سال ۱۳۲۴ در بندرعباس متولد شد. پدرش مینابی و مادرش اهل صحرای باغ لار بود که پس از تولد ابراهیم زندگی پایداری نداشتند. منصفی درباره تولد خود می‌گوید «زادهٔ عشق زنی بود به مردی که آوازش او را سحر کرده بود.» پس از جدایی آن دو از هم ابراهیم دوران کودکی و نوجوانی‌اش را با پدربزرگ و مادربزرگ پدری خود در معبد هندوهای بندرعباس، بت گورون گذراند.

او سه بار ازدواج کرد که حاصل دو ازدواج او جدایی زودهنگام بود و در ازدواج سوم صاحب سه دختر و یک پسر به نام بنیامین شد که مرگ بنیامین کوچک در پنج سالگی او را دچار اندوه و مصیبت بی‌پایانی کرد.

ابراهیم منصفی دوران تحصیل خود را در بندرعباس گذراند و پس از طی کردن مقطع ابتدایی وارد دورهٔ متوسطه شد. هم‌زمان با همین روزها و تحصیل او در دبیرستان بود که نخستین جرقه‌های او برای دل سپردن به هنر و ادبیات نیز آغاز شد.

حضور در سه فیلم کوتاه سینمای آزاد آن سال‌ها به کارگردانی حسن بنی‌هاشمی به عنوان بازیگر و دریافت جایزهٔ اول سینمای آزاد برای فیلم نهنگ که نویسندهٔ آن نیز خود منصفی بود اشتهار دوچندان او را فراهم کرد.

«رامی» نامی که تا همیشه می‌ماند

تاریخچه هنری رامی

منصفی که در واقع از هنرمندان جامع الاطراف هرمزگان است، همچنان که در عرصه بازیگری موفقیت‌های چشمگیری را به دست می‌آورد در زمینه سرودن و موسیقی نیز پرتوان به کار خود ادامه می‌داد. او که با موسیقی ملت‌های مختلف آشنایی داشت و در این زمینه مطالعات ارزشمندی را انجام داده بود با علاقه‌ای که به موسیقی فلامینگوی اسپانیا و موسیقی هند از خود نشان داد، توانست آثار در خور تحسینی را خلق کند.

او در عرصه سرودن ترانه‌های بومی با اقبال به سمت ترانه‌هایی که رنگ و بوی اجتماعی داشت در این حوزه تحول اساسی را به وجود آورد، اجرای ساده و بی‌شیله پیله او با آکورد گیتار هنوز مخاطبان فراوانی دارد و نگاههای بسیاری را به خود جلب کرده است.  

در هرمزگان منصفی را با عنوان نیمای هرمزگان می‌شناسند. به واقع منصفی و چند تن از هم دوره‌های خود جزء اولین نفراتی بودند که به سرودن شعر نو نیمایی و آزاد در این منطقه جنوبی روی آوردند و زمینه ادامه این جریان ادبی را در این خطه فراهم کردند. او که در شعرهای آزاد خود پیرو بلامنازعه احمد شاملوست با تاثیرپذیری از اقلیم و جغرافیای بومی منطقه گاهی به شعر خود تمایزی قابل تشخیص داده است.   

  

درگذشت ابراهیم منصفی
منصفی در شب اول تیرماه ۱۳۷۶ در سن پنجاه و دو سالگی در بندرعباس با مرگی خودخواسته به زندگی‌اش پایان داد و در همان‌جا به خاک سپرده شد.

آثار رامی

او در پنجاه و دوسالگی از دنیا رفته و نخستین آلبوم ترانه‌هایش، ده سال پس از مرگش منتشر شده‌است. با وجود کیفیت نامناسب ضبط‌ها، آثار منصفی در فضای مجازی غیررسمی رد و بدل شده و به تدریج هواداران فراوان یافته‌است.

آثار منصفی از آغاز موج نو ادبیات در نشریاتی چون «خوشه» به سردبیری احمد شاملو، «آبنوس»، «تماشا»، مجله‌ی «موسیقی» و همچنین در گفت‌وگوهای سیروس طاهباز با شاعران نوپرداز جنوب در مجله‌ی «فردوسی» به چاپ رسیده است همچنین از آثار منتشر شده منصفی می‌توان به مروارید ساحل، رنجترانه‌ها، گفته‌های ناگفته، ترانه‌های رامی، آلبوم ترانه‌های رامی، زخم هزار ترانه اشاره کرد.

      

«رامی» نامی که تا همیشه می‌ماند

فعالیت های هنری ابراهیم منصفی

آلبوم ها:
آلبوم ترانه‌های رامی ۱۰ سال پس از مرگ رامی توسط نشر ماه‌ریز منتشر شد. خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا خود رامی است و در کنار او حسام‌الدین نقوی، مسعود پاکدامن و علی علوی گیتار نواخته‌اند.

«تنهایی» ۰۴:۳۹
«یاد» ۰۵:۰۶
«دستِ خالی» ۰۵:۴۶
«دیر ابوت (دیر می‌شود)» ۰۵:۱۳
«مرد چی چکا (مرد افسانه‌ای)» ۰۶:۰۰
«بلبل» ۰۳:۱۸
«دِگَم ناوا (دیگر نمی‌خواهم)» ۰۱:۵۴
«دِگَم تنهام» ۰۳:۰۴
۹. «بدو بدو» ۰۴:۰۷
«دست سرنوشت» ۰۵:۲۲
«نهنگ» ۰۲:۱۴
«بی‌کسی» ۰۵:۱۷
«یار نتا (یار نمی‌آد)» ۰۳:۳۴
«روزونِ رفته» ۰۵:۲۱
«دِلُم تنگن» ۰۴:۱۷
«برکهٔ خشک» ۰۴:۳۸

آثار منتشر شده:
کتاب مروارید ساحل یا گل‌های اندوه، (مجموعه اشعار). چاپخانه گامبرون، بندرعباس، ۱۳۴۳
کتاب رنج‌ترانه‌ها، (مجموعه اشعار)، گردآورنده: حسن کرمی، نشر ۷ رنگ. تهران، ۱۳۷۸
گفته‌های ناگفته، (مجموعه اشعار)، گردآورنده: حسن کرمی، نشر ۷ رنگ. تهران، ۱۳۸۲
کتاب ترانه‌های رامی، گردآورنده: حسام‌الدین نقوی، نشر ماه‌ریز، تهران، ۱۳۸۴
کتاب زخم هزار ترانه (شناخت‌نامهٔ ابراهیم منصفی)، گردآورنده: حسام‌الدین نقوی، نشر ماه‌ریز، تهران، ۱۳۸۹
آلبوم موسیقی زندگی منتشر شده در سوئد، (ترانه‌ها)
آلبوم رنج، منتشر شده در سوئد، (ترانه‌ها)
آلبوم ترانه‌های رامی، نشر ماه‌ریز، تهران، ۱۳۸۵

    
منابع:همشهری، ایسنا، ویکی پدیا، 
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها