بازگشت آئدس به بندرعباس؛ اسامی مناطق و محلات آلوده اعلام شد



سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از  مشاهده پشه دِنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و همچنین مناطق مرکزی شهر خبر داد.


به گزارش صبح ساحل، چهارم آذرماه متاسفانه پشه آئدس در محلات شهر بندرعباس مشاهده شد و بلافاصله سمپاشی محله به محله علیه آن آغاز شد و این پاسخ به موثع مقامات بهداشتی استان سبب کاهش قابل توجه این پشه در استان شد؛ حالا بعد از گذشت چند ماه دوباره نگرانی‌هایی از وجود این پشه در محلات بندرعباس به وجود آمده این؛ فاطمه نوروزیان در این مورد گفت: این پشه موجب انتقال بیماری تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر، از مناطق پر خطر استان هستند.

       

مهمترین عامل در کنترل پشه آئدس بهسازی محیط است

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبو‌ی وارداتی، کالا‌ها و اجناس وارد شده از کشور‌های آلوده، کشتی و هواپیما، از راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب باران در آنها  جمع می‌شود،  تخم ریزی می‌کند.

این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا شود.

پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضا‌های بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می‌کند.

آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش نمی‌کند.

یکی از ویژگی‌های این بیماری احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا پنج روز، منجر به کما و نهایتا مرگ بیمار می‌شود.

چیکونگونیا عفونت ناشی از ویروس است که از طریق پشه‌ها پخش می‌شود و این بیماری می‌تواند موجب تب، بثورات، خستگی و درد مفاصل شود.

هفته گذشته کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لارو (  تخم یا نوزاد) این پشه را محلات اسلام آباد، کوی نیایش، رسالت، داماهی ، ۲۲بهمن، تپه الله اکبر ، پشت شهر ، جهانبار، نایبند و همچنین مرکز شهر بندرعباس مشاهده کردند.
سمپاشی کانون های آلوده بر اساس شیوه نامه ها انجام می شود اما بهسازی و رعایت بهداشت محیط مهمترین عوامل مصونیت در برابر پشه قاتل است.
 

مشاهده پشه در بندرعباس

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ در چهارم آذرماه متاسفانه پشه آئدس در محلات شهر بندرعباس مشاهده شد و بلافاصله سمپاشی محله به محله علیه آن آغاز شده است.

پشه آئدس را جدی بگیریم

هرچند تاکنون گزارشی مبنی بر گزش پشه آئدس و بروز بیماری ناقل از این پشه به کشور و استان هرمزگان نشده است اما لازم است اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص پیشگیری احتمالی از این بیماری به مردم داده شود.

از آنجایی که این ویروس راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد، لاستیک‌های کهنه، مراکز تجمعی و در محل‌های مرطوب بویژه در محل‌هایی که لوله کشی آب وجود ندارد، رشد می‌کند.

پشه آئدس در ۳۰ سال گذشته در جهان گسترش یافته و ۲ تا سه سالی می شود که سر و کله آن در استان هرمزگان پیدا شده اما خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر گزش و یا انتقال ویروس و بیماری به انسان از طریق این حشره در استان هرمزگان نشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها