حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین



معاون بهداشت وزارت بهداشت از جزای حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین خبر داد.

         

به گزارش صبح ساحل، کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت با ابلاغ نامه‌ای به تمامی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور از مجازات حبس و ابطال پروانه برای پزشکان مشوق اجرای تست غربالگری جنین خبر داد.

وزارت بهداشت در این نامه از مدیران خود خواسته پایش مستمر بهورزان، پرستاران و پزشکان را در دستور کار خود قرار داده و با متخلفان برخورد کنند.

وزارت بهداشت دلیل ارسال نامه خود را اجرای بهتر قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اعلام کرده و تهدید کرده است که متخلفان از دستورالعمل‌ها با مجازات‌هایی مانند حبس، جزای نقدی و ابطال پروانه پزشکی روبرو خواهند شد.

       

اجرای تست غربالگری جنین

       

صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره فرایندی که در جهت حفظ و صیانت از جنین سالم طی می‌شود، گفت: در گذشته بنابر تشخیص پزشک و گواهی پزشک قانونی، فرایند سقط جنین ناسالم اجرایی می‌شد. در شرایط فعلی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت این اختیار از پزشک سلب شده است و پس از طی کردن یک فرایند اجرایی، اجازه سقط جنین ناسالم با حکم قاضی صادر می‌شود.

او به ایسنا گفت: یعنی ما غربالگری‌ انجام نمی‌دهیم که بخواهیم جنینی را سقط کنیم، بلکه ما غربالگری انجام می‌دهیم تا به مادر و خانواده اطمینان دهیم جنین سالم است. در موارد استثنا ممکن است به دلایل مختلف پزشکی یا حَرَج نیاز به سقط باشد که این موارد در پزشکی قانونی و با حکم نهایی قاضی در نظر گرفته و انجام می‌شود.

جباری تاکید کرد: البته در این موارد نیز نباید بروج روح اتفاق افتاده باشد و سن بارداری باید کمتر از ۴ ماه باشد. خانواده‌ای که دغدغه غربالگری را دارد باید در زمان معین به پزشک مراجعه کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها