اطلاعیه شهرداری قشم درمورد حذف درختان کنوکارپوس



روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم برای ایجاد شفافیت بیشتر در خصوص حذف درختان کنوکارپوس از سطح این شهر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به دریافت حجم بالایی از گزارش ها و نارضایتی‌ های مردمی در خصوص خسارات زیست محیطی درختان کنوکارپوس، قطع این درختان با اولویت رفع مزاحمت های ناشی از تهدید سلامت جسمی شهروندان، جلوگیری از انسداد مسیر فاضلاب و خسارت به تاسیسات شهری، پیاده روها، معابر و دیوارها و جایگزینی با درختان بومی و شهری سازگار با محیط در کمیسیون ماده هفت شهر قشم با حضور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان و نماینده سازمان منطقه آزاد به تصویب رسید.

در این اطلاعیه تصریح شده است: تخریب زیرساخت های شهری، هزینه بالای هرس و نگهداری، ایجاد مشکل در شبکه برق و خطوط انتقال نیرو، انسداد و تخریب لوله فاضلاب خانه ها، آلرژی زایی و بروز مشکلات تنفسی در اثر گرده افشانی از مهمترین خسارات ناشی از رشد زیاد و مخرب درختان کنوکارپوس به شمار می‌رود.

شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم در ادامه این اطلاعیه آورده است: در همین راستا اقدامات واحد خدمات شهری شهرداری قشم با کمک سازمان منطقه آزاد قشم مطابق با مصوبه کمیسیون ماده هفت در رابطه با قطع درختان کنوکارپوس و جایگزینی با درختان مناسب در حال انجام است.

  

 

گفتنی است که پیش از این نیز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بندرعباس اعلام کرده بود که  بطور دائمی از اين گياه بعنوان درخت در فضاهای باز شهري غرس نخواهد كَرد.

با توجه به شرايط خاص اقليمی شهر بندرعباس رويكردهای طبیعت گرایانه( Naturalistic ) و زری اسکیپ(Xeriscape) در منظر سازی محیط ها و فضاهای باز شهری با استفاده از گیاهان بومی(گارم زنگی،جم،گل ابریشم و ...) در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری طرح جايگزينی گياهان بومی از سال ١٣٩٩با غرس گياهان مناسب و بومي در فضاهاي سبز شهری بر اساس برنامه زمان بندی و فاز به فاز در مناطق مختلف شهر در مرحله اجرا می باشد.

درخت کنوکارپوس به دلیل نیاز آبی بالا، آسیب جدی به منابع آبی جزیره قشم وارد کرده و شهرداری‌ها را متحمل هزینه زیاد آبیاری و نگهداری می‌کند.

ریشه‌های این درخت، با نفوذ در عمق زمین و تاسیسات آبرسانی و فاضلاب شهری آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد می‌کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان بر این باورند درخت کنوکارپوس در فصل گل‌دهی و طی فرآیند گردافشانی منجر به ایجاد آلرژی و حساسیت در سیستم تنفسی شهروندان می‌شود.

کنوکارپوس در کنار اوکالیپتوس و کهور پاکستانی و آمریکایی تهدید جدی برای محیط زیست و عرصه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود از این رو کاشت درختان بومی همچون انواع توت، کُنار، جامبو، سپستان، نارنج، نخل، کهور ایرانی و گز به عنوان جایگزینی مناسب برای این درخت پیشنهاد می‌شود.

به گفته کارشناسان، هرچقدر گرده درخت کونوکارپوس سنگین تر باشد رطوبت بیشتری جذب کرده و در زمان رعد و برق ریزتر می شوند و به سمت جوّ زمین حرکت می‌کنند و این عامل باعث می شود حتی افرادی که در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلند زندگی می‌کنند دچار آلرژی شوند.

کنوکارپوس یک گیاه سمی بوده و موجب افزایش حشرات موزی می‌شود و برخلاف درختان مثمر که سایه‌ای مطبوع و خنک دارند سایه‌ این درختان که بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، اکالیپتوس و کهور آمریکایی هستند گرم است

کنوکارپوس که نام علمی آن کنوکارپوس لنلیولیا و از خانواده گاروم زنگیان به شمار می رود و از نظر اندازه بسیار متنوع بوده و گاهی هم به صورت گسترده روی زمین پهن می‌شود ولی طبق معمول به صورت راست و مانند درخت است و ارتفاع آن تا ۲۰ متر و قطر تنه آن به هشتاد سانتی ‌متر می‌رسد، این درخت همیشه سبز بوده که هماره در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود.

منتشر شده: 2
محمد
۲۵ امرداد ۱۴۰۱
بهترین درخت همون درختان بومی و زیبای همون منطقه هست خوبه که در جنوب به الگو برداری از انواع درختان کیش بشه
یلدا آذر
۲۵ امرداد ۱۴۰۱
جلو خونه ی ما هم یه اصله هست که لوله های فاضلابو تخریب کرد و کلی هزینه کردیم
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها