انجام بیش از هزار ماموریت فوریتی ازسوی اورژانس قشم



مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم اعلام کرد: تکنیسین های اورژانس پیش بیمارستانی این شهرستان از (ابتدای فروردین تا پایان تیر ۱۴۰۱) به هزار ۵۹۳ ماموریت اورژانسی و فوریتی برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان انواع حوادث و سوانح این شهرستان اعزام شدند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، دکتر یاسر مرادی با ارایه آمار فعالیت های پایگاه های اورژانس ۱۱۵ قشم از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ۱۴۰۱ اظهار داشت: در مدت زمان یادشده پایگاه شهری قشم به ۷۳۴، پایگاه جاده ای درگهان به ۳۹۳، پایگاه جاده ای سوزا به ۲۴۳، پایگاه جاده ای طبل به ۱۴۶ و پایگاه جاده ای دولاب به ۷۷ ماموریت اورژانسی و فوریتی اعزام شدند که بیشترین و کمترین ماموریت های اورژانسی انجام شده به ترتیب مربوط به پایگاه شهری قشم و پایگاه جاده ای دولاب است.  

وی با بیان اینکه بیشترین ماموریت های انجام شده از سوی تکنیسین های اورژانس ۱۱۵ این جزیره مرتبط به تصادف های جاده ای و ضربه (تروما) است، گفت: بعد از آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدن مصدومان در حوادث جاده ای و ترافیکی، بیماری های تنفسی، قلبی و بیماری های داخلی از دیگر ماموریت های انجام شده از سوی امدادگران اورژانس پیش بیمارستانی در سطح جزیره قشم است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: همچنین در مدت یادشده کارشناسان مرکز ارتباطات ۱۱۵ اورژانس (دیسپچ) قشم پاسخگوی ۱۰ هزار تماس تلفنی از سوی قشموندان و گردشگران بوده اند که بیشتر این تماس ها به ترتیب شامل تماس‌ های تلفنی تکراری در مواقع رخ داد حوادث، مشاوره های تلفنی، ماموریت های کاذب و ماموریت های منجر به اعزام آمبولانس ثبت و گزارش شده است.  

دکتر مرادی با اشاره به انجام ۵۴ ماموریت فوریتی از سوی واحد اورژانس دریایی شهرستان قشم اضافه کرد: این تعداد ماموریت از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه انجام شد که به ترتیب در فروردین ۱۴ مورد اعزام دریایی، در اردیبهشت ۱۷ مورد اعزام دریایی در خرداد ۱۶ مورد اعزام دریایی و در تیر هفت مورد اعزام دریایی بوده است.

وی با ارایه آمار خدمات ارایه شده از سوی اورژانس هوایی جزیره قشم در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ گفت: جمع کل اعزام های اورژانس هوایی در مدت یادشده اعزام هوایی ۶ بیمار با بالگرد اورژانس هوایی است که ۲ بیمار در فروردین ماه، یک بیمار در اردیبهشت ماه، سه بیمار در تیرماه ثبت و گزارش شده و در خرداد ماه هم اعزام هوایی انجام نشده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با تقدیر از تمامی پرسنل پرسنل اورژانس شهری، جاده ای، دیسپچ و اورژانس دریایی که به صورت شبانه روزی و با تلاش بدون وقفه و خستگی ناپذیر تمامی اعزام های پیش بیمارستانی را انجام می‌دهند و در پروسه اعزام هوایی و دریایی نیز خدمت رسانی می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان قشم با پنج پایگاه اورژانس زمینی، یک پایگاه اورژانس دریایی و یک مرکز دیسپچ مشغول خدمات رسانی در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

دکتر مرادی از قشموندان و مسافران خواست در صورت مواجه با مواردی از قبیل اورژانس های قلبی و تنفسی(تنگی نفس، فشار خون بالا، افت فشار خون)، اورژانس های گوارشی(خونریزی گوارشی همراه با استفراغ خونی) درد شکم، ضربه شدید به شکم، زنان و زایمان(سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاری دید و تورم اندام ها، خونریزی شدید) با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی افزود: بیماران و مصدومان انواع حوادث می توانند در مواردی همچون اورژانس های اعصاب(تشنج، سکته مغزی، اختلال تکلم ناگهانی)، کاهش سطح هوشیاری، سردردهای شدید و ناگهانی به همراه سفتی گردن، ضربه به جمجمه و ستون فقرات به دنبال سقوط، تصادف، سوختگی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مسمومیت دارویی و شیمیایی، خودکشی، مار گزیدگی، شکستگی ها، پارگی وسیع بافت نرم و خونریزی های شدید با شماره یاد شده تماس بگیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم خدمات اورژانس ۱۱۵ را در این جزیره و سراسر کشور رایگان اعلام کرد و گفت: مردم و گردشگران در صورت مشاهده تصادفاتی که در آنها مجروح وجود دارد، حتما با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی ضمن تاکید بر لزوم خونسردی در زمان وقوع حوادث، گفت: قشموندان و گردشگران در هر کجای جزیره با تلفن ثابت یا همراه، می توانند بدون گرفتن کد، با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و وقوع حوادث و سوانح را اطلاع دهند.

مرادی به قشموندان، گردشگران و مسافران توصیه کرد: بی دلیل خطوط تلفن ۱۱۵ را اشغال نکنند تا در روند نجات جان هموطنانمان اخلال ایجاد نشود.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و ماموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها