کودکان افسرده با والدین خود درگیر می‌شوند

پژوهشگران:دنیای دیجیتال عواطف کودکان را کور می‌کند



 صبح ساحل ، اجتماعی - یک روانپزشک گفت: افسردگی در کودکی با ناخن جویدن، لکنت زبان و درگیری با والدین همراه است. این اختلال در نوجوانی و جوانی خود را با مشکلات شخصیتی و سوءمصرف الکل و مواد مخدر نشان می‌دهد. علی باغبانیان افسردگی را طیفی از اختلال دانست که از خفیف یا کج‌خلقی و عدم احساس خوشی تا شدید که فرد در زمینه عملکرد اجتماعی و شخصی خود دچار مشکل می‌شود عنوان کرد.وی افزود: در شکل خفیف افسردگی که میزان شیوع آن 20 درصد است علایم خفیف‌تر هستند و با فقدان احساس خوشی و لذت خود را نشان می‌دهد.وی افزود: در نوع شدید که حدود 5 درصد افراد جامعه را مبتلا می کند. فرد مبتلا در زمینه‌های عملکردی اجتماعی و شخصی دچار مشکل می‌شود.این روانپزشک ادامه داد: وقتی می‌گوییم فردی افسرده است انتظار داریم تا سرش پایین باشد و همزمان اشک بریزد در حالی که در بسیاری موارد فرد افسرده ماسکی بر چهره خود می‌زند.این روانپزشک گفت: افسردگی در سنین کودکی بیشتر به صورت ناخن جویدن، لکنت زبان، اختلالات رفتاری که به درگیری با اعضای خانواده منجر می‌شود و در نهایت اختلال در عملکرد ذهنی خود را نشان می‌دهد.وی افزود: در سن نوجوانی نیز مبتلایان بیش از نشان دادن علایم در چهره افسردگی را در شخصیت خود نشان می‌دهد. درگیری‌های مداوم با مدرسه، همکلاسی‌ها، همسایه‌ها و پلیس از جمله این رفتارها است. همچنین گاهی تظاهر افسردگی به صورت مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر است.این روانپزشک تصریح کرد: گاهی افسردگی در دوران سالمندی به شکل اختلالات شناختی خود را نشان می‌دهد و فرد موقعیت مکانی و زمانی خود را تشخیص نمی‌دهد مثلاً چنانچه فصل، روز و تاریخ را از او بپرسیم قادر به پاسخگویی نیست.وی اضافه کرد: همچنین تظاهر افسردگی در برخی سالمندان با شکایات جسمی به چشم می‌خورد و علایم افسردگی پشت علایم جسمی پنهان می‌شود. در واقع به جای اینکه چشمان فرد افسرده اشک بریزد قلب او گریه می‌کند متأسفانه برخی به دلیل بی‌توجهی این مشکلات را به جسم سالمند نسبت می‌دهد.وی افزود: کمردرد، پا درد، سردرد، اختلالات گوارشی مزمن جزو شکایات جسمانی سالمندان مبتلا به افسردگی است که مشخصه آن دیر پاسخ دادن به درمان دارویی است.این روانپزشک اظهار داشت: در بین نوجوانان و جوانان نیز پرخوری عصبی یکی از علایم افسردگی است شاید بتوان عصبانیت را شایع‌ترین علامت افسردگی دانست که در این حالت فرد کج‌خلق می‌شود و تحمل شرایطی را که در گذشته قادر به تحمل آن بوده است را ندارد.باغبانیان تأکید کرد: عدم تشخیص به موقع این علایم می‌تواند علاوه بر سخت شدن درمان عواقب خطرناکی مانند آسیب رساندن به خود را نیز در بر داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: کاهش ناگهانی علایم نشان دهنده افسردگی است در اختلال عملکرد نیز گاهی ظاهر شخص مشکلی ندارد اما در کار و روابط بین فردی خود دچار افت عملکرد می‌شود.

دنیای دیجیتال عواطف کودکان را کور میکند

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا مدعی‌اند کودکان به اندازه‌ای در ابزار الکترونیکی غرق شده‌اند که قادر به تشخیص دقیق عواطف انسانی در دنیای واقعی نیستند.

این امر به دلیل کاهش تعامل صورت به صورت است و این که کودکان هر روز پنج ساعت غرق در استفاده از ابزار الکترونیکی هستند. این یافته‌ها پس از مطالعه توانایی دانش‌آموزان 11 تا 12 ساله در تشخیص عواطف افراد حاصل شد.روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا 51 کودک 11 تا 12 ساله حاضر در یک مدرسه دولتی کالیفرنیای جنوبی را مطالعه کردند. 51 تن از این کودکان به مدت پنج روز در موسسه Pali در شرق لس‌آنجلس اسکان داده شدند و 54 تن نیز در خود مدرسه ماندند. در موسسه Pali امکان استفاده از ابزار الکترونیکی وجود ندارد.به این دانش آموزان 48 تصویر از صورت‌های غمگین، شاد، عصبانی یا وحشت‌زده نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد احساسات این صورت‌ها را شناسایی کنند. همچنین به این دانش‌آموزان فیلم‌هایی از هنرپیشه‌هایی نشان داده شد که با یکدیگر تعامل داشتند و از آن‌ها خواسته شد عواطف شخصیت‌ها را توصیف کنند.در نهایت، مشخص شد دانش‌آموزانی که پنج روز را بدون استفاده از گوشی هوشمند، تلویزیون و دیگر صفحات دیجیتالی گذرانده بودند، به طور قابل‌توجهی در خوانش عواطف انسان‌ها بهتر از سوژه‌هایی عمل کردند که از تلفن‌همراهشان استفاده کرده بودند.محققان همچنین تعداد اشتباهات دانش‌آموزان را هنگام توصیف عواطف افراد موجود در تصاویر و فیلم‌ها رهگیری کردند. دانش‌آموزانی که در موسسه Pali بودند، در پایان مطالعه به طور متوسط 9.41 اشتباه مرتکب شده بودند در حالی که در ابتدا نرخ اشتباهاتشان 14.02 بود.دانشمندان معتقدند صورتک‌های روی تلفن‌های همراه جایگزین ضعیفی برای ارتباطات صورت به صورت هستند و این که انسان‌ها به عنوان موجوداتی اجتماعی به زمانی فارغ از ابزار الکترونیکی نیاز دارند.

تولید داروی جدید برای «آلزایمر» و «ام اس»

در پژوهشکده زیست فناوری تولید سه داروی نو ترکیب شروع شده که یکی از این دارو ها برای درمان بیماران دچار زوال عصب مانند آلزایمر و ام اس است.آذین مهرداد -سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در پژوهشکده زیست فناوری در تلاش هستیم تا سه داروی تراریخته در زمینه محصولات تراریخته گیاهی تولید کنیم.وی یکی از تولیدات خود را داروی نوترکیب "کلسی تونین" نام برد و در این خصوص توضیح داد: این دارو، هورمونی است که برای تثبیت کلسیم در استخوان نقش دارد چراکه نتیجه کمبود کلسیم می تواند به پوکی استخوان منجر شود و اخیرا هم در کشور مواجهه با این بیماری به وفور دیده می شود.مهرداد یادآور شد: تحقیقات برای ساخت داروی نوترکیب کلسی تونین از حدود پنج سال پیش آغاز شده که هنوز به دلیل مشکلاتی به پایان نرسیده، این دارو تولید نشده است.وی اظهار داشت: در این پژوهشکده بنا داریم تا داروی نو ترکیب MGF  را تولید کنیم. این دارو برای درمان بیمارانی که دچار زوال عصب، مانند آلزایمر و Ms و امثال این بیماری ها هستند به کار برده می شود.وی با اشاره به اینکه تولید داروی نو ترکیب هنوز در مرحله آزمایشگاهی است، ادامه داد: به نتیجه رساندن مواد دارویی، نیاز به زمان دارد و باید تست های زیادی در زمینه کشت سلول، تست های حیوانی و تست هایی روی انسان به صورت داوطلبانه صورت گیرد تا در زمان مشخصی به نتیجه برسیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها