افتتاح نخستین برج پرنده نگری شناور در روستای گورزین قشم



دهیار روستای گورزین جزیره قشم از امکان پرنده نگری گردشگران داخلی و خارجی در خورهای بین جزایر جنگل های حَرّا در حوالی اسکله تفریحی این روستا خبر داد.

        

بشیر چری روز پنجشنبه گفت: امکان تماشا، تحقیقات و حضور گردشگران و پرنده شناسان سرشناس داخلی و خارجی با افتتاح نخستین برج پرنده نگری شناور در روستای گورزین جزیره قشم فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون این افراد برای تماشای پرنده های مهاجر از جمله اگرت ساحلی در دو رنگ خاکستری مایل به آبی و سفید، حواصیل های سفید و خاکستری، سلیم خرچنگ خوار، کاکایی، مرغ شنی، سنقر تالابی، آبچلیک، عقاب ماهی خوار، گیلانشاه دم سیاه و ابرو سفید و چاق لق هندی وارد این روستا می شوند.

پرنده‌نگری لذت مشاهده پرندگان، بدون تماس و لمس پرنده‌ها در زیست‌گاه‌های طبیعی آنها است؛ در این شیوه، مخاطبان به رصد پرندگان پرداخته و از تماشای آنها لذت می‌برند. امروزه پرنده‌نگری پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در جهان است که علاوه بر جذب گردشگر و جلب توجه اقشار مختلف جامعه در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می‌کند.

در منطقه خلیج فارس افزون بر ۳۰۰ پرنده شناسایی و ثبت شده است. در فصل‌های مختلف سال می‌توان بیش از ۱۲۰ گونه از این پرندگان را پیرامون جزیره قشم و به ویژه در لا به لای درختان همیشه سبز حَرّا و جزایر کوچک و بزرگ این جنگل‌ دریایی عظیم مشاهده کرد.

برخی از این گونه‌ها، در فصل‌های پاییز و بهار، در مسیر مهاجرت خود از آفریقای جنوبی و شرقی به سوی اوراسیا و سیبری، قشم را به عنوان توقفگاهی برای تجدید قوا بر می گزینند و بعضی گونه‌های نیز برای زمستان‌گذرانی به این جزیره مهاجرت می‌کنند.

گونه هایی از پرندگان هم در سراسر سال در مناطق جزر و مدی، سواحل مرجانی، صخره های ساحلی، پهنه‌های گلی و در لا به لای درختان مانگرو سکونت دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها