برداشت از صحبت های ناقص عضو شورای شهر ، تصرف اراضی بندرعباس را در پی داشت

شوآف پردردسر شورا



«خبر خوبی برای اهالی شهر بندرعباس دارم؛ اینکه شهرداری به خانه‌های مسکونی بناشده در اراضی تصرفی به قیمت دو سال قبل سند صادر می‌کند». همین مطلب بیان‌شده از سوی یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس در  22 دی‌ماه سال جاری در محله دو هزار،  کافی بود تا موجی از شایعات شکل گیرد، یک کلاغ چهل کلاغ  شود و واکنش‌هایی را برانگیزاند، نهایتا این خبر این‌گونه دست‌به‌دست شود که در قانون جدید هرکسی زمینی تصرف کرده می‌تواند با ۵۰ میلیون تومان  سندش را بگیرد. این موضوع باعث می‌شود طی چند روز نخست، بیش از ۳۰۰ نفر  متصرف از بندرعباس یا استان‌های همسایه به تصور مالک شدن زمین‌ها، شبانه  به سمت  هکتارها اراضی ملی در شهر هجوم بیاوردند. آنها پس از تعیین مرزبندی  با خط‌کشی به‌وسیله گچ و سنگ، چادر زدن  و اتراق در آنجا، از زمین‌های خالی در انتهای کوچه ملت ۳۱ دو هزار، شهرک پیامبر اعظم تا نرسیده به راه‌آهن و شش‌صد دستگاه و شهر یاسین دست‌درازی  و اقدام به ساخت نمایند. حتی متصرفان در این محلات،  کارگران فصلی را  از جنوب یکی از استان‌های مجاور استخدام و در زمین مستقر می‌کنند. این ماجرا ادامه پیدا می‌کند تا اینکه  دستگاه قضایی و انتظامی و ارگان‌های ذی‌ربط واردماجرا می‌شوند.با دستگیری ۱8نفر از زمین‌خوار‌ها پرونده این موضوع جنجالی در دستور  رسیدگی دستگاه قضایی قرار می‌گیرد.
   
ماجرای مصوبه چه بود
حدود سه هفته  قبل در یکی از جلسات شورای شهر بندرعباس، به تمدید مصوبه صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند در اراضی زمین‌های تصرفی مربوط به سال‌های گذشته ( قبل از سال 94) دربافت فرسوده که  مالکیت آن زمین‌ها با شهرداری است رأی داده شد، که شهروندان بر اساس این مصوبه برای سنددار کردن خانه‌های خود باقیمت نازل تا پایان امسال  اقدام کنند.در همین رابطه نیز چند نفر از اعضای شورا به‌طور مرتب این موضوع را  در فضای مجازی  نشر می‌دادند؛ تا اینکه پنج‌شنبه 22 دی‌ماه  سال جاری مراسم پیاده‌روی «راگه» به همت شهرداری بندرعباس در محله دو هزار اجرا شد. یکی از اعضای شورا برای سخنرانی پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای  سخنانش گفت که حامل خبر خوبی است و بدون  اشاره به جزییات  مصوبه شورا گفت: «خبر خوبی برای اهالی شهر بندرعباس دارم؛ اینکه شهرداری به خانه‌های مسکونی بناشده در اراضی تصرفی  به قیمت دو سال قبل   سند صادر می‌کند».
با توجه به برداشت و قضاوت‌های حاضران از این مطلب، موضوع  به‌صورت غیررسمی و سینه‌به‌سینه میان افراد و اقشار جامعه  ردوبدل و همه‌گیر شد  به‌طوری‌که افراد با تصور  اینکه، زمینی را  تصرف و با دیوارکشی برای  ساخت حتی یک اتاقک،   با ۵۰ میلیون  تومان می‌توانند سند ملک را اخذ کنند وارد میدان شدند. از روز جمعه  یعنی یک روز  بعد از اعلام موضوع  مصوبه، هجوم زمین‌خواری از انتهای کوچه ملت 31محله دو هزار  شروع شد  و با خط‌کشی و ساخت  حلبی‌آباد به سمت شهرک پیامبر اعظم پیش رفت.  متصرفین از  ترس حضور مأمورین شهرداری، شب را در همان محل به صبح می رسانند تا اینکه ساکنان مسکن مهر شهرک پیامبر اعظم با نگرانی از این شرایط و وضعیت به وجود آمده،  به مسئولان مربوطه شهرداری مراجعه و آن‌ها را در جریان کار قراردادند. 
   
پیش روی تا پنجه علی 
بر اساس گفته‌های یک فرد آگاه در شهرداری، یکشنبه 25 دی‌ماه حدود ۱۰۰ نفر شامل مأموران تخلفات شهرداری، نیروی انتظامی و... به همراه معاون دادستان با چند دستگاه لودر  در محل حضور یافتند. در این رابطه درگیری بین مأموران و متصرفان شکل گرفت، مأموران تخلفات شهرداری فقط توانستند  تعدادی دیوارهای ساخته‌شده در اراضی  تصرفی را خراب کنند. وی عنوان کرد که چند نفر  از متصرفان  در ملت ۳۱ با استشهاد محلی بیان داشتند که زمین‌های آن‌ها مربوط به قبل از سال ۹۴ بوده است این در حالی است که در نگاه اول می‌توان تشخیص داد این خانه چندروزه ساخته‌شده است. تا اینکه بعدازظهر پنج‌شنبه گذشته (29 دی‌ماه )این خبر تصرف به نقل از یعقوب دبیری نژاد یکی از اعضای شورای  شهر به‌طور رسمی اعلام شد. این زمین‌خواری نیز در این مدت  تا نزدیک راه‌آهن، پنجه علی و حتی تپه‌های شهرک پیامبر اعظم کشیده شده بود و تعدادی هم سمت پشته ایسین چادر زده بودند. 
   
از اخطار و هشدار تا  دستگیری متصرفان 
دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس از  دستگیری 18 نفر در پرونده تصرفات اخیر اراضی خبر داد و  گفت: به‌محض اطلاع از این موضوع هم خودم و هم معاونینم  از محل بازدید کردیم  که در اراضی مختلف ابنیه‌هایی ساخته و حتی دیوارکشی شده است.  بلافاصله یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در سه ناحیه تصرف شامل شهرک پیامبر اعظم، انتهای محله دو هزار که به شهرک پیامبر اعظم متصل می‌شود  و حوالی ششصد دستگاه  ورود کردند و از ادامه تصرفات جلوگیری به عمل آمد. علیرضا احمدی منش با هشدار به زمین‌خواران درباره هرگونه تصرف غیرقانونی زمین‌های شهرک پیامبر اعظم بندرعباس اظهار داشت: اراضی تصرف‌شده  بلافاصله تخریب شد که به حالت اولیه برمی‌گردد، در بازدید از شهرک پیامبر اعظم به افراد سودجو اخطار دادیم و در صورت تکرار و یا ادامه این موضوع با افراد خاطی برخورد قانونی می‌شود. وی عنوان کرد: این افراد مدعی شده‌اند طبق یک قانون جدید، دولت زمین‌های تصرفی را باقیمت ارزان به متصرفان واگذار می‌کند. اخیراً تعدادی خانه به‌صورت غیرقانونی در شهرک پیامبر اعظم ساخته‌شده که تخریب این ساخت‌وسازهای غیرمجاز در دستور کار قرارگرفته است. دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس به درج آگهی فروش اراضی تصرفی شهرک پیامبر اعظم در فضای مجازی  اشاره کرد و گفت: سودجویان  هم‌اکنون در سایت‌های  دیوار و شیپور و... برای فروش زمین‌های اراضی آگهی درج کردند، شهروندان  به‌هیچ‌وجه این زمین‌ها را  خریداری نکنند که جز ضرر چیزی عایدشان نمی‌شود. احمدی منش افزود: اراضی شهرک پیامبر اعظم  یا اراضی ملی است  یا متعلق به تعاونی‌ها که دارای مالک است.وی گفت: این عمل مجرمانه غیرازاینکه تصرف عدوانی است، فروش مال غیر هم محسوب می‌شود و مجازات دارد. احمدی منش  با هشدار به شهروندان از آنان خواست به شایعات توجه نکنند و با هوشیاری کامل در زمان معامله زمین از ارگان‌های ذی‌صلاح در استان استعلام نمایند تا در دام افراد سودجو و تبعات قانونی بعدازآن گرفتار نشوند.
   
شهرک پیامبر اعظم جزء بافت جدید شهر است 
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در گفتگو با «صبح ساحل»، واگذاری اسناد مالکیت به اراضی تازه تصرف‌شده را شدیداً  تکذیب کرد و گفت: این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و افراد متصرف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. عباس کمالی  بابیان اینکه شیوه‌نامه اجرایی صدور اسناد مالکیت در اراضی تصرفی مربوط به عرصه‌هایی است که تا قبل از سال 1394 در بافت‌های فرسوده احداث‌شده‌اند و شامل زمین‌های تازه تصرف‌شده نمی‌شود گفت: تصرف عدوانی اراضی ملی و دولتی فردی را صاحب‌خانه نمی‌کند بلکه عملی مجرمانه بوده و با سودجویان به‌شدت برخورد خواهد شد. وی این را گفت که  زمین‌خواری بی‌راهه‌ای است که به خانه‌دار شدن مردم ختم نمی‌شود. کمالی ادامه داد: دولت سیزدهم در خصوص تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد در کنار تسهیلات بانکی، همچون ثبت‌نام وام ساخت مسکن طرح نهضت ملی مسکن را برنامه‌ریزی کرده است و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه ثمن نهضت مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. این مقام مسئول  در بازتاب  هجوم برخی افراد جهت تصرف زمین‌های اطراف شهرک پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: 33 محله ناکارآمد و بافت فرسوده مشخص و اعلام‌شده و شهرک پیامبر اعظم جزء بافت جدید و تفکیک‌شده شهر است و در محلات اعلام‌شده نیست بنابراین سندی برای آن شهرک و متصرفین صادر نمی‌شود.مدیرکل راه و شهرسازی استان به رصد و پایش تمامی مناطق در محدوده عملیات این اداره اشاره کرد و گفت: مقابله با زمین‌خواران همواره در دستور کار راه و شهرسازی هرمزگان قرار دارد و با جدیت پیگیری خواهد شد، گشت حفاظت اراضی این اداره کل به‌صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به‌شدت برخورد می‌کند.وی در پایان اظهار داشت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین‌خواری با سامانه تلفن گویای 4 رقمی 1656 تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان اعلام کنند 
   
مصاحبه‌ تعدادی از اعضای شورای شهر بندرعباس یکی از دلایل  هجوم متصرفان 
معاون عمرانی استاندار هرمزگان نیز در این رابطه با تأکید بر اینکه  حتی یک متر زمین به متصرفان زمین‌های شهرک پیامبر اعظم بندرعباس داده نمی‌شود و تشکیل پرونده و برخورد شدید قضایی با این افراد در دستور کار قرارگرفته است گفت: به نظر نمی‌رسد هجوم ناگهانی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از یک منطقه خاص (در استان هم‌جوار) به یک منطقه مشخص در بندرعباس برای تصرف این زمین‌ها، اتفاقی باشد و این موضوع باید از جنبه‌های مختلف موردبررسی دقیق قرار گیرد. رضا مدرس  مصاحبه‌های اخیرِ تعدادی از اعضای شورای شهر بندرعباس برای دادن سند به ساکنان در بافت‌های فرسوده را یکی از دلایل مهم هجوم متصرفان به اراضی دولتی اعلام کرد.وی  تأکید کرد: آیین‌نامه تعیین تکلیف اراضی دولتی بلااستفاده و صدور سند برای ساکنان در بافت‌های فرسوده تحت هیچ شرایطی شامل زمین‌های شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس نمی‌شود.
   
سوءبرداشت از مصوبه شورا  
عضو شورای شهر بندرعباس این  حادثه را  سوءبرداشت از مصوبه شورا  دانست و گفت:  مصوبه شهرداری در خصوص واگذاری سند مالکیت صرفاً برای زمین‌های متصرفی متعلق به شهرداری در بافت‌های فرسوده است و مربوط به نقاط دیگر شهر نمی‌شود. یعقوب دبیری نژاد افزود: شورا مصوبه جدیدی نداده است این از  مصوبات گذشته بوده که تمدیدشده است و تصرفات جدید و اراضی شهرک پیامبر اعظم شامل این مصوبه نمی‌شود.وی بابیان اینکه 43 درصد شهر بندرعباس  بافت‌های فرسوده است افزود: عمده دلیل عدم پیشرفت مرکز استان،زمین‌های تصرفی است چراکه زمانی شهرداری قصد بازگشایی معابر و خیابان‌کشی را دارد با  خانه‌های تصرفی برمی‌خورد که سند ندارد. دبیری نژاد ادامه داد: در اینجا هم به ساکنین منزل تصرفی مشکل‌ساز می‌شود که باید  از آن نقطه  از شهر بلند شود و هم برای شهرداری که بر اساس  قانون و پس از توافق با ساکنین ملک و یا پول مناسب در اختیار آن فرد  بگذارد. وی به پرونده 40 میلیاردی شهرداری اشاره‌ای کرد که موجب بسته شدند حساب‌های آن ارگان شد. دبیری نژاد تصریح کرد: پرونده‌های زیادی در خصوص عدم پرداخت حق‌وحقوق ساکنان در طرح بازگشایی بافت‌های فرسوده تشکیل‌شده که مربوط  به زمان تصدی شهردار سابق است  به‌طور نمونه به  یکی از پرونده‌های 40 میلیارد  تومانی اشاره می‌کنم که  شهرداری محکوم شد و حساب‌های آن را بستند حقوق کارکنان به تعویق افتاد،  ولی با تلاش اعضای شورا و همکاری دستگاه قضایی  این مشکل حل شد. عضو شورای شهر بندرعباس در خصوص اراضی تصرفی اخیر تأکید کرد:مالکیت این اراضی با راه و شهرسازی است و کاش مسئولین مربوطه اقدام مؤثرتری در خصوص اطلاع‌رسانی و رد سریع‌تر شایعات می‌کردند تا شاهد وقوع چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم. صدور سند برای اراضی تازه تصرف‌شده شایعه‌ای بیش نیست. مدیر منطقه ۴ شهرداری بندرعباس نیز گفت: تصرفات غیرقانونی چند روز اخیر زمین‌های اطراف شهرک پیامبر اعظم بندرعباس از سوی عده‌ای سودجو بوده است و این زمین‌ها جز اراضی ملی است و هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی در این زمین‌ها با هر عنوان جرم محسوب می‌شود.به گفته امید آرمات  درگذشته شهرداری با دستور دادستان نسبت به رفع تصرفات غیرقانونی اقدام نموده است مجدداً این افراد سودجو نسبت به تصرف و شایعه‌پراکنی از سوی ارگان‌های دولتی مبنی بر واگذاری زمین اقدام کرده‌اند.وی  عنوان کرد: شیوه‌نامه اجرایی صدور اسناد مالکیت در اراضی تصرفی مربوط به عرصه‌هایی است که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در بافت‌های فرسوده احداث‌شده است و صدور سند برای اراضی تازه تصرف‌شده شایعه‌ای بیش نیست. 
    
نشست بررسی روند صدور اسناد مالکیت مردم
گفتنی است: استاندار هرمزگان اواخر ماه گذشته در نشست بررسی روند صدور اسناد مالکیت مردم، اشاره‌ای به دریافت سند مالکیت منازل تصرفی بر اساس مصوبه قانونی کرد و گفت:این مصوبه قانونی مربوط به سال ۱۴۰۱ است و فرصت استفاده از آن برای دریافت سند فقط تا پایان سال جاری امکان‌پذیر خواهد بود و لازم است مردم هر چه سریع‌تر برای تشکیل پرونده اقدام کنند.مهدی دوستی در این نشست بابیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی توجه ویژه‌ای دارد گفت:دریافت سند منازل ساخته‌شده در زمین‌های دولتی با مراجعه به دفاتر پیشخوان وادارات راه و شهرسازی آسان شده و تا پایان امسال امکان‌پذیر است.وی فرصت تشکیل پرونده و دریافت سند مالکیت منازل ساخته‌شده در زمین‌های دولتی را محدود اعلام کرد و افزود: ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برای تشکیل پرونده و دریافت سند می‌توانند در بندرعباس به دفاتر پیشخوان دولتی در شهرستان‌ها به ادارات راه و شهرسازی مراجعه کنند.دوستی سنددارشان منازل در سکونتگاه‌های غیررسمی را فرصت خوبی برای ساکنان برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای کار دولت سیزدهم، به مردم استان قولی را مبنی بر پیگیری روند صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند داده بودیم، بر همین اساس با پیگیری‌های فراوانی که انجام شد اکنون بستر قانونی انجام این کار مهم مهیا شده که بعد از دریافت سند امکان استفاده مردم از تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی نیز فراهم است.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: قانون به‌صورت کاملاً جامع در این فرآیند، راه را روشن کرده و دستورالعمل‌هایی برای ساکنانی که فرم «ج» آن‌ها قرمز است یعنی سابقه دریافت زمین یا تسهیلات دولتی مسکن دارند نیز مشخص‌شده تا آن‌ها نیز بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند و برای دریافت سند ملک ساخته‌شده در اراضی دولتی هم اقدام کنند.دوستی با تأکید بر لزوم تسریع مردم برای تشکیل پرونده، با اشاره به افزایش ظرفیت منابع انسانی برای کوتاه کردن فرایند ثبت‌نام تا دریافت سند، عنوان‌ کرد: در شهر بندرعباس همه دفاتر پیشخوان دولتی آماده ثبت‌نام و پیگیری فرایند صدور سند هستند در سایر شهرستان‌ها نیز ادارات راه و شهرسازی این وظیفه را بر عهده‌دارند.استاندار هرمزگان  در پایان خاطرنشان‌ کرد: روند صدور اسناد مالکیتی برای مردم به‌صورت مستمر و هفتگی در استانداری هرمزگان رصد و پایش شده و موانع احتمالی آن برطرف می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها