مبلغ وام ازدواج سال آینده بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان



امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس، ضمن اعلام مبلغ احتمالی وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ گفت: هنوز مبلغ قطعی وام ازدواج سال آینده مشخص نیست.

    

به گزارش صبح ساحل، مبلغ وام ازدواج در قانون بودجه ۱۴۰۲ اعلام نشده بود. اما حالا رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس از عدد احتمالی وام ازدواج رونمایی کرده است.

امیرحسین بانکی‌پور اعلام کرده که احتمالا مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ عددی بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد. رقمی که بر اساس تورم تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس گفته مبلغ وام ازدواج برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال احتمالا نفری ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که وام این افراد در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بود.

امسال این زوج‌‍ها در مجموع می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۳۰۰ میلیون تومان بود.

مبلغ وام ازدواج برای سایر افراد و گروه‌های سنی (یعنی افراد بالای ۲۳ و ۲۵ سال) هم احتمالا ۱۷۰ میلیون تومان باشد. این رقم سال گذشته ۱۲۰ میلیون بود. سال گذشته زوجین می‌توانستند ۲۴۰ میلیون تومان وام بگیرند. اما مبلغ این وام احتمالا برای سال آینده نفری ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و مجموع آن برای یک زوج به ۳۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

احتمال افزایش ۵۰ میلیون تومانی وام ازدواج

با این حساب احتمالا مبلغ وام ازدواج حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

البته این اعداد اعلام شده پیشنهاد این کمیسیون است و هنوز مبلغ قطعی وام ازدواج سال آینده مشخص نشده است. این وام باید با پیشنهاد مجلس و دولت بررسی و تصویب شود.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حداقل افزایش وام ازدواج در سال آینده ۲۰ درصد است و حداکثر افزایش ۴۰ درصد خواهد بود و قطعاً مجلس این موضوع را در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی خواهد کرد.

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامیبا اشاره به تکلیف وام ازدواج در سال آینده، اظهار داشت: مایه تعجب است که دولت در لایحه بودجه هیچ عدد معینی برای وام ازدواج در نظر نگرفته است اما اگر ۲۰ درصد قرار است بر حقوق ها افزوده شود می بایست به همان اندازه وام ازدواج نیز افزایش یابد.

وی افزود: از این رو حداقل افزایش وام ازدواج در سال آینده ۲۰ درصد است و حداکثر افزایش ۴۰ درصد خواهد بود و قطعاً مجلس این موضوع را در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی خواهد کرد.

  

شرایط وام فوری 100 میلیونی دولت به سرپرستان خانوار

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

لازم به ذکر است که این سپرده نرخ سودی 10 درصدی را برای سپرده‌گذار تضمین می‌کنند. به علاوه با حداقل سپرده‌گذاری 18 میلیون و 200 هزار تومان، ماهانه یک برگه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند.

طرح دوم بانک ملی نیز نیاز همانند طرح اول، به سپرده 16 میلیون تومانی نیاز دارد. با این تفاوت که این سپرده به جای یک ماه، باید سه ماه در بانک باقی بماند. اگر میانگین ماهیانه این سپرده در هر روز بالای 16 میلیون تومان باشد، به سپرده گذار اوراق تعلق می‌گیرد.

سود سپرده در این طرح 12 درصد است. با این حال این سود به میزان 10 درصد در پایان هر ماه به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود و دو درصد باقی مانده در پایان هر سه ماه به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد.

گفتنی است که این دو درصد به شرطی واریز می‌شود که در طول این سه ماه کمتر از 22 میلیون و 300 هزار تومان نباشد.

طرح سوم بانک ملی اختیار بیشتری به مشتریان می‌دهد و آنها می‌توانند با حداقل پنج هزار تومان در این طرح سپرده‌گذاری کنند. با این وجود تعهد بانک ملی در این طرح، صرفا بازپرداخت سود 10 درصدی به سپرده است و تخصیص اوراق بر اساس اولویت بندی امتیازها و منابع هر شعبه است.

لازم به ذکر است که افتتاح چند سپرده به صورت همزمان در این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها