سفیر ایران در قزاقستان در جمع فعالان اقتصادی هرمزگان  مطرح کرد:

جذب گردشگر قزاقستانی بستر بسیار خوبی برای ارزآوری



رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بر شناساندن ظرفیت‌های استان هرمزگان در مباحث اقتصادی به کشورهای هدف تأکید کرد.

      

به گزارش صبح ساحل، سفیر ایران در قزاقستان گفت: استان هرمزگان دارای پتانسیل‌های گردشگری و ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی است که  می‌تواند  با جذب گردشگر خارجي ارزآوري فراواني را نصيب کشور کند. علی‌اکبر جوکار که در نشست با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان سخن می‌گفت ادامه داد: جذب گردشگران قزاقستانی به هرمزگان  جزو مسائل مهمی است که باید به‌صورت ویژه دنبال شود چراکه می‌تواند ارزآوری خوبی برای هرمزگان به دنبال داشته باشد.وی همکاری‌ها اقتصادی هرمزگان و قزاقستان در حوزه گردشگری را حصول  دستاوردهای قابل‌توجهی ذکر کرد.جوکار بابیان اینکه درآینده نزدیک شاهد حضور هیئت تجاری هرمزگان به قزاقستان خواهیم بود گفت: سفارت ایران در قزاقستان وظیفه‌ی ذاتی دارد که منافع تجار ایرانی را مهیا  کند بر همین اساس  تدارک یک بازدید میدانی برای فعالان اقتصادی هرمزگانی یکی از اولین کارهایی است که می‌توانیم با استقرار در قزاقستان انجام دهیم و لذا در اوایل  سال آینده یک هیئت تجاری از هرمزگان به قزاقستان اعزام خواهیم کرد.سفیر ایران در قزاقستان با اشاره به حمل‌ونقل و ترانزیت گفت:بحث ترانزیت و حمل‌ونقل برای ما بسیار مهم است، قزاقستان یک کشوری با جمعیت افزون بر ۱۸ میلیون نفر دارای 13 منطقه ویژه اقتصادی است که  از طریق دریای خزر بیشترین مرز دریایی را با ما دارد فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق با امتیازهای ویژه انجام می‌شود و از ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه استقبال می‌شود در این رابطه  اهتمام  خواهیم کرد در حوزه ترانزیت مشکلات تجارت با قزاقستان به حداقل برسانیم تا حتی لازم نباشد از طریق آستارا به قزاقستان مراوده داشت. جوکار حجم مبادلات تجاری ایران  با قزاقستان را  به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: که باوجود رشدی که می‌توان برای آن تصور کرد، فقط نیم درصد از بازار قزاقستان را شامل می‌شود و من به‌عنوان یک ایرانی از این آمار پایین خجالت می‌کشم درحالی‌که ما باید جزو ده کشور حاضر در بازار قزاقستان باشیم. به گفته وی  غالب واردات از قزاقستان گندم و غلات  و اکثر صادرات کشور شامل   مواد غذایی و خرما است. جوکار در این خصوص گفت: باوجود حضور عربستانی‌ها در بازار خرمای قزاقستان، کشورمان  در صادرات خرما رتبه اول را در قزاقستان داراست اما نمی‌توان به این امر اکتفا کرد و لزوم افزایش  تنوع محصولات خرمایی صادراتی به این کشور مدنظر قرارداد  و ظرفیت‌های خود را بیش‌ازپیش به بازار قزاقستان معرفی کنیم. این مقام مسئول بر لزوم معرفی محصولات هرمزگان به بازار قزاقستان نیز تأکید کرد و گفت:نباید به بازار قزاقستان همچون  یک بازار زودگذر و موقت  نگاه کنیم بلکه باید  قزاقستان را به‌عنوان یک بازارِ  وسیع و در حال رشد ببینیم و با یک نگاه بلندمدت جای پای خود را در آن محکم کنیم. وی به ذائقه افراد کشورها  گریزی زد و خاطرنشان ساخت: یکی از موضوعات مهم در فتح بازارهای بین‌المللی ذائقه سازی است و برای گسترش تجارت خود باید ذائقه مردم قزاقستان را با محصولات کشورمان  ازجمله خرماهای مرغوب هرمزگان مانند پیارم ، مضافتی آشنا  و عادت دهیم‌.سفیر ایران در قزاقستان با تصریح  بر اقتضا تشکیل کمیته مشترک بین هرمزگان و قزاقستان یادآور شد: هرمزگان برای تجارت با قزاقستان به‌صورت ویژه دیده‌شده و تلاش می‌کنیم تا با ارتباط هرچه بیشتر زمینه را برای روابط تجاری فراهم کنیم.

  

  

جذب گردشگر قزاقستانی بستر بسیار خوبی برای ارزآوری

  

استفاده از ظرفیت‌های طلایی هرمزگان در راستای گسترش مراودات تجاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در این نشست با تأکید  بر شناساندن ظرفیت‌های استان هرمزگان در مباحث اقتصادی به کشورهای هدف گفت: اتاق بازرگانی هرمزگان  تاکنون با اتاق‌های بازرگانی کشورهای متعددی ارتباط برقرار کرده و دستاوردهای بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است. محمدرضا صفا اظهار امیدواری کرد که کشور قزاقستان نیز بتواند از ظرفیت‌های طلایی هرمزگان در راستای گسترش مراودات تجاری خود استفاده نماید.وی یادآور شد:  بندرعباس به دلیل دارا بودن امکانات مناسب تخلیه و بار‌گیری و بندر مهم شهید رجائی بیشترین سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین  اتاق بازرگانی هرمزگان با توجه به این مهم بخش کارنه تیر خود را طی یک ماه گذشته راه‌اندازی کرده است. صفا با اشاره به اینکه  استان هرمزگان به‌عنوان قطب مهم کشاورزی کشور در طول سال و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و همچنین داشتن ظرفیت دروازه‌های صادراتی، نقش راهبردی در رونق تولید و اقتصاد کشور دارد تصریح کرد:شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، میناب و رودان از مناطق مهم تولید محصولات گلخانه‌ای در هرمزگان است که سالانه ۵۰ درصد از محصول برداشت‌شده از سطح گلخانه‌های استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان ادامه داد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان به‌گونه‌ای است که تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد و کشاورزان در هرزمانی که اراده کنند، می‌توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند و بر همین اساس این استان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است. صفا گفت: سالانه ۲۰ هزار تن برداشت میگو در هرمزگان انجام می‌شود و سایز میگوهای تولیدی هرمزگان مطلوب دنیا است و حتی قادر به تولید انبوه در سایزهای مختلف هستیم.

گفتنی است : فعالان اقتصادی هرمزگان در این  نشست باهدف توسعه تجارت با کشور قزاقستان به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها