افزایش تورم، نرخ ارز و مجلس تماشاچی



به خاطر داریم که بهبود معیشت مردم یکی از شعارهای اصلی مجلس یازدهمی‌ها در زمان انتخابات بود. اسفندماه ۹۸ که منتخبان بهارستان مشخص شدند، نرخ دلار در مرز 16 هزار تومان بود.
 طی روزهای اخیر و در سال سوم مجلس یازدهم، شاهد بودیم که نرخ یک دلار به 60 هزار تومان هم رسید؛ در حال حاضر نیز در کانال 56 هزار تومان در نوسان است. از طرف دیگر بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به عدد ٥٣,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٥٣.٤ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
درحالی‌که عرصه هرروز به مردم تنگ‌تر می‌شود و فشار روانی وضعیت اقتصادی جامعه را متأثر کرده است، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته طی اظهاراتی عنوان کرده است که مجلس یک ماه و نیم قبل، این شرایط را پیش‌بینی کرده بود قالیباف در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان مجلس گفت: «مگر کسی مانع نظارت مجلس بر دولت در بحث مربوط به ارز است؟ افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس‌جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الان هم کارمان را انجام خواهیم داد».
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز عنوان کرد: «در جلسه غیرعلنی این‌گونه بحث شد که یک گروه مشترک و کمیته در این خصوص باهم همفکری کنند و من عنوان کردم که اگر دولت هر همفکری از مجلس می‌خواهد ایرادی ندارد و ما کمک می‌کنیم، اما ما اقدامات نظارتی را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم، اشکالات را گفتیم و مسائل را منعکس کردیم و حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم».
بنا بر این اظهارات، نخستین سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر مجلس شرایط را پیش‌بینی کرده بود چرا از تمام ابزارهایش برای هشیار کردن دولت استفاده نکرد؟ پاسخ این اهمال دولت چه خواهد بود؟ با طرح این موضوع که مجلس شرایط را پیش‌بینی کرده بود اما دولت توجه نکرد، نمی‌توان از شرایط کنونی سلب مسئولیت کرد. آگاهی مجلس از شرایط رقم خورده و سپس ناکامی در آن، نقطه تاریکی در کارنامه دغدغه‌مندان معیشت مردم است که به این راحتی‌ها پاک نخواهد شد. باوجوداینکه تغییر در تیم اقتصادی دولت تضمین بهبود اوضاع را نمی‌دهد اما واضح است که ادامه سیاست‌های کنونی نتیجه‌ای جدیدی را رقم نخواهد زد. حال مشخص نیست مجلس تا کجا و به چه قیمتی می‌خواهد با دولت سازش کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها