چرا تغییرات مدیریتی در جزایر برای هرمزگانی‌ها اهمیتی ندارد؟


نویسنده: صبح ساحل

مراسم معارفه «عادل پیغامی» به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم روز گذشته در حالی برگزار شد که بازتاب چندانی در بین مردم نداشت.

 

سال‌هاست که دیگر اینکه چه کسی مدیرعامل منطقه آزاد قشم و کیش می‌شود برای هرمزگانی‌ها اهمیتی ندارد. چراکه نحوه‌ی مدیریت جزایر در این مدت پیوسته نسخه‌ای بدون ملاحظه خواسته‌های جوامع محلی از تهران صادرشده است. باروی کار آمدن دولت سیزدهم تب‌وتاب‌ در بین اهالی رسانه و مطالبه گران برای توجه به استفاده از نیروهای بومی در هیئت‌مدیره یا رأس سازمان مناطق آزاد قشم و کیش بالا گرفت؛ موضوعی که به نظر می‌رسد برای مسئولان رده‌بالا اهمیت چندانی ندارد. گویا در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و از تغییر و تحول در رویکردها هیچ خبری نیست. مدیران دولت سیزدهم نیز همان رویکرد مدیران دولت‌های ادوار پیش یا به‌قول‌معروف بانیان وضع موجود را در پیش‌گرفته‌اند. نمود این مهم را می‌توان در مقولاتی چون عدم فرصت دهی به نیروهای بومی، عدم ثبات در مدیریت مناطق آزاد {کیش و قشم}، نحوه گزینش مدیران عامل و... مشاهده کرد. مناطق آزاد پیوسته از همین نواحی ضربه دیده‌اند. از مورد اول که بگذریم بحث عدم ثبات مدیریتی از موانع توسعه و پیشرفت جزایر بوده و هست.

صندلی مدیریت مناطق آزاد شاید گرم‌ونرم‌ باشد اما از هر صندلی مدیریتی دیگری ناپایدارتر است. مدیر می‌آید و بیش از آنکه به دنبال توسعه‌ با برنامه باشد برای بقا خود تلاش می‌کند. تا کابینه خود را می‌چیند و به شناخت می‌رسد، تغییر می‌کند و این شاید اولین عامل در بحث عدم توسعه جزایر باشد. در موضوع نحوه‌ی گزینش مدیران عامل نمونه عجیب آن در زمان «سعید محمد» انتصاب «محمدرضا نوایی لواسانی» به سرپرستی منطقه آزاد کیش بود. لواسانی بی‌‌تجربه و گمنامی که نمی‌دانیم چرا و با کدام رزومه و استدلال آمد و چرا به‌یک‌باره رفت. اکنون نیز در زمان «عبدالملکی» وزیر مستعفی وزارت کار و دبیر کنونی شورای عالی مناطق آزاد، روی کار آمدن «عادل پیغامی» فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و دارای تحصیلات حوزوی را شاهد هستیم تا جمع دانشگاه امام صادقی‌ها در دولت سیزدهم جمع باشد. پیغامی در مراسم معارفه‌اش از سکونت ده‌ساله در قشم و آشنایی با چالش‌های جزیره گفته است.

مدیرعامل جدید منطقه آزاد به اینکه قشم مدافع و سخنگویی در تهران ندارد، اشاره‌کرده و به نظر می‌رسد قصد دارد او این رسالت را بر عهده بگیرد (!) سخنی که فعلاً در حد ادعا مطرح است و باید فرصت داد و دید پیغامی در عمل چه خواهد کرد. علی‌رغم اینکه مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم در نخستین سخنرانی خود به‌خوبی به مسائل جزیره اشاره‌کرده اما برای جلب رضایت مردم جزیره کار سختی را در پیش دارد چراکه آنچه اهمیتی ندارد حرف بدون عمل است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها