‏نابودی آرامگاه و گورستان تاریخی «تُم‌ سنتی» قشم در سایه غفلت میراث فرهنگی


نویسنده: معصومه نعمتی

آرامگاه و گورستان تاریخی «تُم‌ سنتی» قشم در حال نابودی و نیازمند توجه میراث فرهنگی هستند.

 

به گزارش صبح ساحل، با حفاری غیرمجاز و دزدی سنگ گورهای تاریخی گورستان تم‌سنتی و همچنین تخریب مقبره ثبت ملی‌شده «بی‌بی مریم» این آثار تاریخی درحال نابودی است.

پیش از این، رییس هیات امنای قبرستان قشم در گفت‌وگو با صبح ساحل، گفته بود: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵ مورد سرقت قبر در شهرستان قشم داشته‌ایم و بارها برای جلوگیری از این امر به سازمان‌های مرتبط گزارش داده ایم؛ اما متاسفانه تنها به نصب یک تابلو در سطح شهر {با مضمون حفظ میراث فرهنگی} بسنده کرده‌اند.

به گفته رییس باقری، طولا، تم‌سنتی، چاهشهی، تلمبو و گوران از روستاهایی هستند که نبش قبر در آن‌ها صورت گرفته است.

 

گفتنی است که مقبره‌ بی‌بی مریم از مکان‌های تاریخی قشم در روستای تم سنتی است و قدمت آن به سده‌ی هشت هجری قمری بازمی‌گردد. در بنا می‌توان ویژگی‌های معماری سلجوقی را مشاهده کرد. جنس گنبد از مرجان‌های دریایی است و داخلش را نیز با آهک صدفی پوشش داده‌اند. درب کوتاه بقعه نیز به گورستانی وسیع باز می‌شود. در این قبرستان نیز آثار همان حجار‌ی‌های مقبره‌های دیگر یافت می‌شود، قدمت این قبرستان در حدود ۹۰۰ سال برآورد شده است. قبرهای موجود در این مکان از همه‌ی جوانب به دیگر مقبره‌های منطقه شبیه هستند البته بیشتر سنگ قبر‌های این گورستان در زیر خاک مدفون هستند. فرسایش خاک باعث شده تا تنها گوشه‌هایی از این سنگ‌ها بیرون آمده و قابل رویت باشند.

قبرستان‌های متروکه زیادی مانند: گورستان سید مظفر، قبرستان محلی مسنی، قبرستان گور فرنگی، قبرستان‌های حومه‌ شهر، قبرستان کولغان، قبرستان روستای تم سنتی و چندین و چند قبرستان تاریخی دیگر در قشم وجود دارد.

 

 

منابع: دیدبان میراث فرهنگی ایران، کجارو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها