۱۴هزار و ۲۹۰ نفر از حجاج ایرانی به کشور بازگشتند



در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مکه اعلام شد: تاکنون با ۶۰ پرواز در مجموع ۱۴ هزار و ۲۹۰ نفر از حجاج ایرانی به میهن بازگشته اند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که غروب پنج شنبه (۱۵ تیر) به ریاست سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد غلامرضا رضایی رئیس ستاد عملیات مکه اظهار کرد: ۴۵ کاروان با ۳۳ پرواز به تعداد ۷ هزار و ۶۰۰ نفر از فرودگاه مدینه و ۲۷ پرواز به ظرفیت ۶ هزار و ۶۹۰ نفر از فرودگاه جده به کشور منتقل شده اند.

وی گفت: هم اکنون ۷۰ کاروان به تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در جوار حرم نبوی و ائمه بقیع و حدود ۶۲ هزار زائر در جوار بیت الله الحرام در مکه حضور دارند که به تدریج از این شهر خارج می‌شوند.

رئیس ستاد عملیات مکه در ادامه به تشکیل ۱۲ گروه آسیب شناسی برای احصاء مشکلات و نواقص حج امسال اشاره کرد و افزود: درباره انعکاس کمبود‌ها و مشکلات به طرف عربستانی، اقدام شده است.

در ادامه این نشست، ناصر حویزاوی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان نیز با ارائه گزارشی از دریافت بخشی از مطالبات حج سال گذشته از شرکت مطوفی حجاج ایران، خبر داد و حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد که این حق زائر است و باید پیگیری شود تا تمام مطالبات دریافت و زمینه بازگرداندن آن به زائر نیز فراهم شود.

سرپرست حجاج ایرانی پس از استماع این گزارش‌ها تاکید کرد نشست مشترک دست اندرکاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در باره مطالبات حج سال گذشته برگزار و موارد به صورت مشخص به کشور میزبان منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین تاکید کرد هتلی که زائران از آن گلایه دارند در صورتی که بازسازی نشود و به وضع ایده آل نرسد از چرخه اجاره حذف شود.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز از خدماتی که در مکه و مدینه به زائران ارائه می‌شود گزارش داد و گفت: تاکنون ۵۲ جراحی برای زائران ایرانی در بیمارستان‌های عربستان انجام شده که بیشتر موارد مربوط به شکستگی بوده است و همچنان نیز ادامه دارد. 

وی به زائران به ویژه حاجیان کهنسال توصیه کرد که برای حفظ سلامتی خود از اعمالی که به خستگی بیش از حد منجر می‌شود، بپرهیزند.

مرعشی اضافه کرد: مدیران و روحانیون کاروان‌ها دراین باره اطلاعات لازم را به زائران منتقل کنند.

محسن رزاقی نماینده شرکت ایران ایر نیز در ادامه این نشست از پایان انتقال دو هزار و ۹۳۷ زائر یزدی و ۴ هزار و ۳۹۳ زائر اهل ساری تا بامداد امروز جمعه به کشور خبر داد و گفت: تا ساعت ۷ صبح فردا هزار و ۳۶۶ زائر زنجانی نیز به میهن باز می‌گردند.

وی به شروع پرواز‌های بازگشت حاجیان اصفهان و تهران اشاره کرد و افزود: تاکنون ۳ هزار و ۶۰ زائر اصفهانی و ۳ هزار و ۴ زائر تهرانی نیز به کشور بازگشته اند.

نماینده شرکت ایران ایر تاریخ آخرین پرواز از فرودگاه‌های مدینه و جده به سمت کشورمان را دوم و یکم مرداد عنوان کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها