کشف پادزهر قطعی قرص برنج توسط بانوی دانشمند ایرانی



دانشیار دانشگاه شیراز پادزهر قطعی قرص برنج که در مرحله کارآزمایی بالینی است را کشف کرده است.

    

فاطمه فرجادیان، متولد ۱۳۵۹ و اهل شیراز، دکترای رشته شیمی پلیمر دارد و جزء افراد ۲ درصد دانشمند برتر جهان شناخته و معرفی شده است.

وی لیسانس رشته شیمی محض را از دانشگاه یاسوج دریافت کرده است، فوق لیسانس رشته شیمی آلی از دانشگاه زنجان و دکترای شیمی پلیمر را از دانشگاه شیراز دریافت کرده است. 

او در یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان حضور و یک بازدید علمی از مرکز تحقیقات علوم نانو از دانشگاه کمبریج انگستان داشته است. در حال حاضر نیز دانشیار مرکز تحقیقات علوم دارویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. 

او در دوره دکترا تحقیقاتش را در زمینه ترکیبات نانو شروع کرد و رساله خود را در زمینه سنتز نانو کاتالیزور‌های پلیمری به اتمام رساند.

فرجادیان از سال ۱۳۸۶ با سنتز ترکیبات نانو آشنا شد و شروع به تهیه آن‌ها کرد. تمرکز اصلی بر روی نانو ساختار‌ها بوده که این ترکیبات می‌توانند کاربرد‌های مختلفی داشته باشند از جمله برای کاتالیزها، به عنوان حامل‌های دارویی و به عنوان پادزهر استفاده شوند. 

از سال ۱۳۹۲ و با ورود به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اساس کار را بر نانو ساختار‌هایی گذاشت که در پزشکی کاربرد داشته باشند. به همین منظور به طور جداگانه بر روی تهیه ۲ دسته از ترکیبات متمرکز شد؛ دسته اول نانوهیدروژل‌های پلیمری هوشمند بودند و دیگری نانو ذرات سیلیکا مزو متخلخل. 

این بانوی دانشمند در سال ۱۳۹۵ موفق به مشارکت در یک فصل از کتاب با عنوان «میزبان‌های نانوسایز هوشمند پاسخگو به محرک در دارو رسانی» در کتاب «کاربرد صنعتی پلیمر‌ها و پوشش‌های هوشمند» از انتشارات اسپرینگر شد. این تالیف مقدمه‌ای بر شروع کار‌های تحقیقاتی در تهیه ترکیبات هوشمند بود. 

او در سال ۱۳۹۵ موفق به ارائه یک رویکرد جدید در درمان مسمومیت‌ها با استفاده از ترکیبات سیلیکا مزومتخلخل شد که در این‌ باره مقاله‌ای در ژورنال مایکروپوروس ومزوپوروسمتریالز به چاپ رسید. ‍‍

از فعالیت های او در زمینه تهیه پادزهر، ترکیبات سیلیکای مزومتخلخل در درمان مسمومیت‌های ناشی از فلزات سنگین، داروی متوترکسات، و قرص برنج در دانشکده داروسازی شیراز با همکاری دکتر رضا حیدری از مرکز تحقیقات علوم دارویی بر روی حیوانات بررسی و ثبت اختراع یا در قالب مقالات علمی گزارش شده اند. 

در زمینه پادزهر قرص برنج نوآوری و درمان قطعی در این زمینه ارائه شده است که در مرحله کارآزمایی بالینی است. 

او اکنون یکی از دانشمندان برتر جهان شناخته شده است؛ علت این موفقیت به خاطر تحقیقاتی است که در زمینه ترکیبات نانو ساختار داشته و در سطح جهان مراجعات زیادی به این تحقیقات شده است. اسم او جزء افراد ۲ درصد دانشمندان پراستناد برتر جهان قرار گرفته است. لیست مربوطه توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد با بررسی ایندکس علمی اسکوپوس بر اساس شاخص ترکیبی اعلام شده است. 

دکتر فرجادیان در گفت و گویی گفته است: یقینا امکان مهاجرت برای دانشمندان وجود دارد. این موقعیت چند باری برای من هم فراهم شده است؛ اما به خاطر احساس مسئولیت پذیری در شغل محول شده و دینی که به وطن داشته ام، از آن صرف نظر کردم. 

بانوی ایرانی جزء افراد ۲ درصد دانشمند برتر جهان شناخته و معرفی شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها