اختلال دو قطبی بودن در کودکان


نویسنده: راضیه نیرومند

کودکان در پروسه رشد و فرآیند گذران از دوره‌های زندگی، ممکن است دچار نوسانات رفتاری متعددی شوند . یکی از این تغییر رفتارها که می‌بایست بطور هوشمندانه‌ای تشخیص داده شود اختلال دوقطبی بودن آن‌هاست.
بسیاری از والدین ممکن است این اختلالات را به بیش‌فعالی نسبت دهند. اگرچه کودکان بیش‌فعال در برخی از علائم با این گروه از کودکان نقاط مشترکی دارند؛ اما به طور کامل تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. به طور کلی می‌توان اختلال دو قطبی را نوعی اختلالات مغزی دانست که باعث تغییرات غیر عادی در رفتار، خلق و خو و حتی سطح انرژی کودکان می‌شود. این تغییرات بحدی است که کودک برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، انجام تکالیف مدرسه و کارهای روزمره به طور جدی با مشکل مواجه است.
آن‌ها در مواجه با فراز و نشیب‌هایی زندگی، نسبت به سایر کودکان واکنش‌های بسیار متفاوت‌تری نشان می‌دهند. روانشناسان این بیماری را به دو دسته رفتارهای نامعقول تقسیم می کنند که در اصطلاح به این رفتارها «اپیزود شیدایی و افسردگی» می گویند. برای مثال ممکن است به دلیل بروز مشکلی نه چندان جدی، افکار خودکشی داشته باشند یا بخواهند به خود یا دیگران آسیب وارد کنند.(اپیزود افسردگی) و یا گاهی اوقات در برابر برخی اتفاقات معمول زندگی احساس شادی بسیار زیاد و رفتارهای نامعقولی از خود نشان می دهند. (اپیزود شیدایی).
ژنتیک تا حد زیادی می تواند عامل انتقال این بیماری در نظر گرفته شود اما علت های دیگری همچون ناملایمات زندگی، آسیب‌های شدید روحی و استرس از دیگر فاکتورهایی هستند که ریسک بروز  این بیماری روانی در کودکان را افزایش می‌دهند. مثلا مرگ یکی از اعضای خانواده یا سوء استفاده از کودکان. با تمام این گفته ها، تاکنون محققان به طور دقیق به پاسخ این سوال که چرا برخی افراد دچار دو قطبی می شوند نرسیده‌اند. برخی از علائم اختلال دوقطبی در اپیزود افسردگی شامل تغییر اشتها، گریه های مکرر و غمگین بودن،اختلالات خواب،احساس گناه کردن،احساس بی ارزش بودن، ناتوانی در تمرکز، تمایل به آسیب زدن به خود و دیگران، احساس بی علاقگی در مورد زیبایی‌های اطراف و به طور کلی گوشه‌گیری است.
در دوره شیدایی نیز رفتارهایی از آنها سر می‌زند مانند: داشتن سطح انرژی بالا، سرکشی و نافرمانی،پرحرفی، حواس پرتی، احساس عزت‌نفس بیمارگونه، انجام کارهای پرخطر و کم‌خوابی . تشخیص اختلال دو قطبی کار پیچیده‌ای است و حتما باید توسط متخصص انجام شود. روان درمانی و دارودرمانی دو نوع از درمان‌های این اختلال هستند که با تشخیص پزشک روند کنترل این افراد به سمت رفتارهای ملایم تری هدف‌دار می‌شود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها