ایده‌ای جدید در عکاسی به نمایش گذاشته شد

«دوربین برعکس»، نمایشگاهی برای عکاس


نویسنده: زهره کرمی

واکنش مردم نسبت به عکاسی مستند متفاوت است. وقتی عکاس به مردم می گوید که برای چه منظوری عکاسی می کند،  هر یک واکنشی متفاوت خواهند داشت. گاهی صمیمی و مشتاق برخورد می کنند و گاهی خود را از چشمان دوربین پنهان می کنند . این واکنش گاهی به دلیل تفاوت فرهنگی در مناطق مختلف و گاهی به دلیل حفاظت از حریم شخصی رخ می زند . این ارتباط بین سوژه و عکاس حتی در مواقعی که عکس ها از جانوران گرفته می شود، اتفاقات خاص و جذابی رقم می خورد، لحظاتی شاد، غمگین ، خالصانه . به مناسبت روز جهانی عکاسی نمایشگاه دوربین برعکس در فرهنگسرای طوبا برگزار شد. در این نمایشگاه سعی شده که این لحظات به ثبت برسد و با مخاطب به اشتراک بگذارد.
برگزار کننده این نمایشگاه، نرگس نصیری متولد تیر ماه 1363 عکاس، شاعر، نویسند و فیلم ساز دارای مدرک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو فعال انجمن عکاسان هرمزگان و همچنین دبیر برگزار کننده همخوانی کتاب عکس انجمن عکاسان هرمزگان می باشد. در ادامه گفتگو با او را می خوانید.
 
 کی به سراغ هنر عکاسی رفتید؟
بعد از گرفتن ارشد به سراغ هنر عکاسی رفتم. از سال 1396 عکاسی را به صورت حرفه ای آغاز و از سال 1397 وارد انجمن عکاسان هرمزگان شدم.
 
 ایده نمایشگاه از کجا به ذهنتان خطور کرد؟
ایده نمایشگاه دوربین برعکس، از یک عکس آمد که ما در قرار های هفتگی عکاسی آن را ثبت کردیم و از آنجا این احساس به من دست داد که چرا همیشه باید عکاس در پشت دوربین باشد و چرا از احساسی که عکاس موقع ثبت عکس دارد ، استفاده و ثبت نکنیم. 
برای همین آن عکس در پوشه ای مجزا با عنوان نمایشگاه عکاس قرار گرفت . آن زمان هنوز اسمی برای این نمایشگاه انتخاب نشده بود . 
پس از آن سعی کردم که در قرارهای هفتگی عکاسی ، زمانی که عکاس ها  در حالت های احساسی قرار می گیرند عکس شان را ثبت کنم و همه را آرشیو بندی کنم که این رویه به مدت 5 سال و  نیم به طول انجامید .تا اینکه با نزدیک شدن به روز جهانی عکاسی به انجمن پیشنهاد برگزاری نمایشگاه را دادم و بسیار مورد استقبال واقع شد. باید بگویم که ایده جدیدی است و تا به حال نمایشگاه عکسی با این موضوع در هیچ جای دنیا ثبت نشده است . چون تعداد عکس هایم به اندازه یک گالری نمی شد از دو تن از دوستانم خواهش کردم که عکس هایی که در این زمینه دارند برای ما ارسال کنند و پس از آن انتخاب و به آرشیو اضافه شد .
 
 چرا اسم نمایشگاه دوربین برعکس است؟ 
در همه عکس ها ما، فیزیک دوربین و عکاس را هم میبینیم که در عکس حضور دارد و دلیل دیگر برعکس بودن دوربین و اشاره به سمت عکاس است.
 
 نمایشگاه چه هدفی را دنبال کرده است؟  
نمایشگاه دوربین برعکس سعی داشته که لحظاتی که عکاس با سوژه خود دارد ، را به ثبت برساند و با مخاطب به اشتراک بگذارد و  دیگر هدف این نمایشگاه این است که کار در شرایط سخت و عشق عکاسان به هنر عکاسی را به نمایش بگذارد.
 
دلیل سیاه و سفید بودن عکس های نمایشگاه چیست؟ 
عکس رنگی با سیاه و سفید یک فرق بزرگ دارد و آن این است که عکس رنگی ما را درگیر رنگ و لعاب عکس می کند ، کوچک ترین نقطه رنگی ممکن است برای ما مزاحت چشمی ایجاد کند و ما را از عاطفه و احساسی که در عکس هست به سمت نقطه رنگی منحرف کند، برای همین ما رنگ را از تصویر گرفتیم چون برای ما حس بسیار مهم بود و عکس ها را به صورت سیاه  وسفید ارائه کردیم.
 
 
 
چه تعداد عکس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است؟
در نمایشگاه 21 عکس به نمایش گذاشته شد که 13 عکس از نرگس نصیری، 4 عکس آزیتا حاجی نژاد و 4 عکس از سمیره نجفی بود. 
 
 کدام عکاس هرمزگانی پرتکرار ترین سوژه این نمایشگاه بود؟
پر عکس ترین قاب دوربین در این نمایشگاه متعلق به آقای محمد بارکار، آقای فتحی مقدم ، حسام انصاریان ، مهدی ناظری و حاجی نژاد
 می باشد.
 
از دوستان عکاسی که در برگزاری این نمایشگاه با شما همکاری داشتند بگویید؟
آزیتا حاجی نژاد متولد بهمن ماه  1366 عکاس و مدرس است . وی کارشناس فیزیک اتمی-مولکولی و عضو فعال انجمن عکاسان هرمزگان است ، و در حین دوران دانشگاهی عکاسی خود را آغاز و از سال 99 به صورت حرفه ای ادامه داد.  
سمیره نجفی متولد شهریور 1362 وعکاس است . او فارغ التحصیل کاردانی عکاسی و عضو فعال انجمن عکاسان هرمزگان می باشد.  عکس های ایشان جز ده عکس برتر جشن عکس هرمزگان در سال های 98 و 99 شده است. 
 
 استقبال از نمایشگاه چطور بود؟
استقبال خوب بود، خیلی از دوستان عکاس به این نمایشگاه آمدند. عکس ها برای فروش گذاشته شد  اما هنوز قیمت گذاری نشده و ما این اجازه را به مخاطب دادیم که خودشان قیمت گذاری کنند. 
 
 
 
 متوجه شدیم که این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه های دیگر چیدمان جدیدی داشت، از چیدمان نمایشگاه بگویید. 
در چیدمان جدید نمایشگاه، بین عکس ها متن نوشته هایی از عکاسان بزرگ دنیا قرار دادیم، و سعی کردیم چیدمان متن نوشته ها را بر اساس حس و حال عکس ها انتخاب کنیم .بخش دیگر،  یادواره عکاسان در گذشته می باشد ، مثل اساتیدی همچون کوروش گرمساری ، استاد نعیمی ، مهدی پاسلار ، سعید نفیسی، کاوه اردهالی  و سید محمد هاشمی که از بنیان گذاران عکاسی در بندرعباس هستند ، تا در بحبوحه روز عکاسی و با توجه به این موضوع که در این نمایشگاه دوربین ما قرار است عکاسان را ثبت کند ، هم یادی از عکاسانی که در بین ما نیستند، کرده باشیم.
 
رزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها