نمایشگاه ریاض از زکیه الدبیخی، نقاش تحسین شده، قدردانی می کند


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب نیوز
آثار هنری زکیه الدبیخی هنرمند فقید سعودی در نمایشگاه «روزی روزگاری» در گالری احلام در ریاض به نمایش گذاشته شده است. کار او بر حقوق زنان عربستان در زمانی متمرکز بود که انجام این کار مرسوم نبود. این نمایشگاه توسط دختر الدبیخی، بسمه الزمیل، و همسر این هنرمند، به منظور تجلیل از آثار و میراث عمیق این نقاش برگزار می شود. الزامل گفت:« برای من در این نمایشگاه مهم است که میراث و نام او را زنده نگه دارم و به مردم کمک کنم بدانند هنر هرگز نمی میرد. الدبیخی در دمام، در محله ای چندفرهنگی با خیابان های باریک به دنیا آمد و با کودکانی از ملیت های مختلف بازی کرد و بزرگ شد.»او نقاشی را در سنین جوانی با تشویق پدر مرحومش که همه وسایل مورد نیاز از قلم مو گرفته تا رنگ‌ها و بوم‌ها را برایش خرید، شروع کرد. در  دهه هشتاد میلادی، زمانی که هنرمند زن در عربستان سعودی بودن غیرمعمول بود، الدبیخی بر موانع بسیاری غلبه کرد و از هنرمندان زن مشهور سعودی درس نقاشی گرفت، که منجر به نمایش آثار او در دمام، ریاض و جده شد. الدبیخی بعداً با تمرکز بر خانواده و حرفه خود به عنوان یک معلم انگلیسی، با قلموهای خود از شرکت جدا شد اما هرگز تمایلات هنری خود را رها نکرد و از دانش خود برای کمک به دانش آموزان خود استفاده کرد. ذهنیت هنری و عشق به نقاشی هرگز او را رها نکرد و آرزو داشت نمایشگاهی انفرادی و گالری هنری افتتاح کند. با این حال، جاه طلبی‌های او هرگز محقق نشد و در نوامبر 2018 درگذشت. الزمیل و پدرش آثار هنری الدبیخی را در چندین شهر در سراسر پادشاهی از جمله دمام، الاحساء، ریاض و جده و خارج از پادشاهی در منامه، بحرین به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه روزی روزگاری در 27 سپتامبر افتتاح شد و تا 2 اکتبر ادامه دارد. تانیا ماهانا کانتونه، همسر سفیر ایتالیا در پادشاهی سعودی در روز افتتاحیه نمایشگاه حضور داشت. کانتونه با اشاره به یکی از نقاشی‌های الدبیخی گفت: «این بیانی است از آنچه زنان سعودی در اواسط سال‌های 2000 تا 2016 احساس می‌کردند و واقعاً هر یک از ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا شما ندای آزادی را می‌بینید.شما این امید را در چشمان خانم‌های مختلف می بینید، خانم های زیادی که او نقاشی کرده است، و این نگاه زیبایی به عربستان سعودی است.» یکی دیگر از مهمانان افتخاری شب افتتاحیه، احمد بن عبدالله المغلوث، هنرمند و کاریکاتوریست از استان شرقی بود. وی گفت:« از حضور در این نمایشگاه بسیار خوشحال شدم. من از علاقه او به محیط زیست و میراثی که از طریق نقاشی‌هایش به تصویر کشیده شده بود، و عمق آثار او که تاریخ پادشاهی و منطقه خلیج فارس را به نمایش می گذارد، تحت تاثیر قرار گرفتم.»الدبیخی درست قبل از مرگش شاهد تغییرات اولیه در زمینه حقوق زنان در پادشاهی بود. الزمیل افزود: «مادرم زمانی را در تاریخ ما ثبت کرد و هنرمندان زیادی نتوانستند این کار را انجام دهند.» روزی روزگاری قدم زدن در زندگی الدبیخی است که لحظات مهمی از اوایل کودکی او در استان شرقی تا سفر هنری و نقش‌های او به‌عنوان هنرمند سعودی و مادر دوست‌داشتنی می‌گذرد. نقاشی‌های الدبیخی، دیدگاه او را در مورد حقوق زنان سعودی، همراه با دیگر علایقش، از جمله فرهنگ هند و عشق او به گربه‌ها، نشان می‌دهد.
     
ثبت منطقه حفاظت شده اروق بنی معارید در فهرست یونسکو
 نگاهی به عرب نیوز
حفاظتگاه اوروق بنی معارید به اولین مکان طبیعی در عربستان سعودی تبدیل شده است که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است و به شش مکان میراث دست‌ساز در پادشاهی سعودی می‌پیوندد که قبلاً ثبت شده‌اند. به گفته شاهزاده بدر بن عبدالله، وزیر فرهنگ عربستان، زمانی که وی در 20 سپتامبر سازمان را اعلام کرد، افزودن این منطقه به برجسته کردن اهمیت میراث طبیعی در مقیاس جهانی کمک می کند و نشان دهنده ارزش برجسته این ذخیره‌گاه است. اما تعهد مسئولان به حفاظت از محیط زیست طبیعی خود یک پدیده جدید است. به رسمیت شناختن یونسکو نشان دهنده تعهد طولانی مدت عربستان سعودی به حفظ محیط طبیعی متنوع و مهم بین المللی است که تقریباً به چهار دهه قبل باز می گردد. 
ثبت منطقه حفاظت شده اروق بنی معارید، در حاشیه روب الخالی، که به عنوان محله خالی نیز شناخته می شود، بیش از 30 سال پس از تعیین این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده صورت می گیرد. اما این اولین سایتی نبود که دارای وضعیت محافظت شده بود. این افتخار به حرات الحره، فلات آتشفشانی 13775 کیلومتر مربعی در شمال کشور تعلق گرفت که در سال 1986 یعنی 37 سال پیش، به عنوان ذخیره‌گاه تعیین شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها