بررسی عواقب رهاسازی پساب‌های شستشوی حیاط در محلات بندرعباس؛

نقض حقوق همسایگی و بهداشت محیط پیگرد قانونی دارد



 
احترام به حقوق شهروندی و همسایگی، یکی از ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر شهروند باید به آن توجه داشته باشد. شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی دارای قواعد، مقررات، ضوابط و فرهنگ خاص خودش است. رهاسازی زباله‌ها و خاک‌روبه‌ها، اصلاح نکردن لوله فاضلاب خانگی و رها کردن آن در کوچه و غیره از مشکلاتی است که شهروندان بندرعباس نسبت به آن معترض هستند.
   
    
به گزارش صبح ساحل، شهروندی که ساکن یکی از کوچه‌های گوهران بندرعباس است، می‌گوید: «ساختمان مقابل منزل ما که یک مجتمع بزرگ است به‌دفعات مکرر، پساب شستشوی حیاط و بالکن واحدهای مجتمع را در کوچه رها می‌کند. چندین ماه است که به ساکنین مجتمع تذکر داده‌شده اما همچنان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. این معضل، علاوه بر آلودگی محیطی، کوچه را بدمنظر می‌کند. هر بار که اهالی این کوچه می‌خواهند تردد کنند، باید از سیلی از آب‌های فاضلاب خانگی این مجتمع عبور کنند».
به گفته این شهروند، رهاسازی خاک‌روبه و زباله‌های رهاشده این مجتمع در کوچه نیز از مواردی محسوب می‌شود که حقوق همسایگی را نقض می‌کند.
 
   
 
 پیگیری نقض حقوق شهروندی از طریق حقوق عامه
حقوق عامه، حقوقی است که در قانون اساسی، قوانین موضوعه یا سایر مقررات لازم‌الاجرا ثابت است و عدم اجرا یا نقض آن، نوع افراد یک جامعه مفروض مانند افراد یک شهر، منطقه، محله و صنف را در معرض آسیب یا خطر قرار می‌دهد یا موجب فوت منفعت یا ضرر یا سلب امتیاز آنان می‌شود، از قبیل آزادی‌های مشروع، حقوق زیست‌محیطی، بهداشت و سلامت عمومی، فرهنگ عمومی و میراث فرهنگی، انفال، اموال عمومی و استانداردهای اجباری. طبق ماده 688، قانون مجازات اسلامی؛ هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع بوده و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
     
 اطلاع دادن به‌موقع شهروندان به شهرداری منطقه
دربند 20 ماده 55 قانون شهرداری نیز آمده است: «جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست. شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند، اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسبه‌ای که ایجاد مزاحمت و سروصدا کند یا تولید دود یا عفونت یا تجمع حشرات و جوندگان نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک‌پزی و خزینه گرمابه عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسایط نقلیه که کار کردن آن‌ها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیسات مذکور قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آن‌ها را تعطیل و اگر لازم شود آن‌ها را به خارج از شهر انتقال دهد».بنابراین شهروندان بااطلاع به شهرداری منطقه محله خود، می‌توانند از افزایش آلودگی جلوگیری کنند. از طرفی، با مخالفین اصول بهداشتی نیز مطابق قانون برخورد شود.

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها