آتش‌سوزی‌ متداول در اسکله‌ها زیر سایه کمبود امکانات تخلیه بار و آتش‌نشانی:

آتش اهمال



سه فروند لنج باری در اسکله بهمن قشم طعمه حریق شد. با این حادثه آمار آتش‌سوزی شناورها ناشی از حریق  امسال در این لنگرگاه به  پنج فروند رسید.ارزش این شناورهای خسارت‌دیده در این 6 ماه اول  سال بالغ‌بر 450 میلیارد تومان  بوده است. جامعه تجار و بازرگانان قشم از کمبود امکانات تخلیه بار و آتش‌نشانی متناسب با یک اسکله تجاری گله‌مند هستند و می‌گویند عدم تجهیز اسکله‌ها عاملی مهم در آتش‌سوزی شناورها و خسارت‌های بی‌شمار است. متولیان امر ازجمله سازمان منطقه آزاد قشم و نمایندگان مجلس، علی رغم وعده‌های بسیار تاکنون تدبیری عملی برای این مهم انجام نداده‌اند.
در آتش‌سوزی اردیبهشت امسال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دستور استقرار استانداردهای بین‌المللی تجهیزات فنی لازم و تهیه شناور آتشخوار، اجرای دستورالعمل مدیریت بحران و جلوگیری از بروز حوادث را صادر کرد اما اجرایی نشد.حتی یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با شعار دریا محور به بازرگانان وعده‌‌ی تجهیز امکانات اسکله ازجمله همین شناور آتشخوار را داده بود، وعده‌هایی که هیچ گاه محقق نشد. 
  

شعله‌های سرکش در میان شناورهای باری

  
 ساعت 13 و12دقیقه یکشنبه گذشته 16 مهرماه جاری حریق از سوی یک فروند لنج چوبی حامل کالاهای بازرگانی در اسکله بهمن شروع شد و به دو فروند لنج از جنس فایبرگلاس مجاور سرایت کرد. دود ناشی از این سانحه منطقه را در برگرفته بود. 30 نفر آتش‌نشان با 8 دستگاه خودروی آتش‌نشانی سریع در محل حاضر شدند. گروه‌های مردمی و صاحبان دیگر لنج ها در کنار تیم‌های عملیاتی ، برای جلوگیری از سرایت حریق به سایر شناورها و محموله‌های روی عرشه، به جداسازی لنج حادثه‌دیده به مکان ایمن در دریا تلاش کردند ولی  مهار کامل شعله‌های سرکش بدون شناور آتشخوار غیرممکن بود.  تا اینکه 3 ساعت پس‌ازاین حادثه دو شناور آتشخوار از بندرعباس به قشم رسید و آتش را مهار کرد. لنج چوبی که منشأ حریق در آن بوده به‌طور صد درصد خسارت وارد و غرق شد. خسارت برآورده شده  این شناور حدود 150 میلیارد تومان است.  حجم خسارات به ۲ فروند لنج دیگر در حدود 20درصد بوده است. به گفته مهرداد حسن‌زاده مدیرکل بحران استانداری هرمزگان،  این حادثه سه مصدوم داشته است که بعد از انتقال به مرکز درمانی با مداوای سرپایی ترخیص شده‌اند و علت حادثه نیز در دست بررسی است.
صبح  هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز حریق از ناحیه یکی از لنج ها پهلوگرفته در اسکله بندر قشم  شروع شد و به لنج دیگر حامل کالای وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سرایت کرد. هر دو شناور شامل ۲۵کانتینر باری به‌صورت 100 درصد طعمه حریق شدند. در این حادثه به هیچ‌کسی آسیبی نرسید و بیش از 300میلیارد تومان خسارت وارد شد. گزارش این حادثه با عنوان "شناور آتشخوار نبود، آتش لنج‌ها را خورد" در  شماره 4848 روزنامه ، 10 اردیبهشت 1402درج‌شده است.
  

 عدم عزم و اراده‌ی جدی مسئولان منطقه آزاد قشم 

مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم با اشاره به اینکه لنج غرق‌شده روز قبل از حادثه  از امارات متحده عربی به جزیره قشم رسیده بود گفت: کالا‌های خسارت‌دیده در این آتش‌سوزی شامل پوشاک، کیف و کفش، تنباکو، ظروف آشپزخانه و  لوازم منزل  بود.  عبدالله اسلامی افزود: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ نیز یک لنج باری و یازدهم تیر ۱۳۹۶ هم یک لنج باری دیگر در همین بندر آتش گرفت.  وی تهیه و تجهیزات موردنیاز و راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی برای اسکله بهمن قشم که روزانه چندین لنج کالاها را تخلیه می‌کنند، از الزامات و پیش‌نیازهای یک اسکله تجاری و باری دانست و با تأکید بر اینکه بارها در خصوص فقدان ایستگاه آتش‌نشانی در اسکله بهمن و شهرک صنعتی طولا هشدارهای لازم داده‌شده است گفت: اسکله تجاری حداقل‌ وسایل آتش‌نشانی و اِستاندارد و ایمنی لازم را ندارد، با توجه به هشدارهای متعدد موسسه بازرگانان، هیچ ترتیب اثری جهت مجهز شدن تنها اسکله باری به آتش‌نشانی و .... نشده است و متأسفانه عزم و اراده‌ی جدی در مسئولان منطقه آزاد قشم مشاهده نمی‌شود. اسلامی افزود:با توجه به ضعف زیرساختی در این حوزه و عدم وجود یک ایستگاه مختص آتش‌نشانی در اسکله  از مدیرعامل منطقه آزاد تقاضا دارم اقدام فوری جهت راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در اسکله بهمن انجام دهند.
وی گفت: مسئولیت منطقه آزاد قشم در حفاظت از کالاها و اموال بازرگانان در اسکله بهمن زیاد است،انتظار داریم مسئولانه کمک‌حال بازرگانان در این شرایط سخت اقتصادی باشند. مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم بابیان اینکه علیرغم اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال دو فروند لنج آتش گرفت و به علت نبود امکانات دو لنج با بار تجاری کامل سوخت گفت: عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم  قول تجهیز و تأمین امکانات برای رفع مشکلات اسکله را داد تا چنین مشکلاتی تکرار نشود ولی متأسفانه نه‌تنها امکاناتی مهیا نشد  بلکه شاهد سوختن ۳ فروند لنج دیگر بودیم.
 اسلامی ادامه داد: حتی منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس، در هنگام انتخابات با شعار دریا محور وارد قشم شد و با صراحت به بازرگانان قول  تجهیز امکانات ایمنی  اسکله داد ولی سخنانش فقط در حد شعار بود.این مقام مسئول اظهار داشت:اسکله بندر بهمن قشم فاقد  امکانات، تجهیزات و تأسیساتی برای اطفا حریق  است و اگر امکانات لازم اطفاء حریق در اسکله وجود داشت آتش گسترش نمی‌یافت.مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم گفت:در ادوار مختلف اسکله بهمن و بازرگانان قشمی نقش مهمی در تحقق درآمدهای پایدار سازمان داشته‌اند و انصاف حکم می‌کند سازمان در راستای آسودگی خاطر جامعه بازرگانان و تجار جزیره نسبت به تحقق این مطالبه اقدام نماید.
گفتنی است :این اسکله دارای ۱۵ هزار مترمربع محوطه کانتینری و بیش از ۱۲ هزار مترمربع انبار مسقف است و سالانه ۹۷۰ فروند شناور در این بندر رفت و آمد دارد.
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها