تأکید دولت و قوه قضاییه بر جلوگیری از معطل ماندن کشتی‌ها در بندر شهید رجایی؛

تسریع در ترخیص کشتی‌ها



رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان گفت: با توجه به تأکید رئیس قوه قضائیه بر رفع معضل معطلی بیش‌ازحد و غیرمتعارف کشتی‌های حامل کالاهای ثبت سفارش شده در لنگرگاه بنادر به‌ویژه بندر شهیدرجایی ، هم‌اکنون با هماهنگی دولت و قوه قضاییه روند ترخیص کشتی‌ها در این  بندر با سرعت بالایی انجام می‌شود. مجتبی قهرمانی  در حاشیه سومین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه بابیان اینکه  از معطل ماندن کشتی در بندر شهید رجایی جلوگیری شد گفت: در مراوده  مابین  دولت، قوه قضاییه و بنادر آزاد  مراحلی صورت گرفته که موجب آن، روال ترخیص کشتی‌ها در اسکله با سرعت بالاتری انجام شود. وی تصریح کرد:هم‌اکنون حدود ۲۵ کشتی در اسکله وجود دارد که کار تخلیه هرکدام از آن‌ها حدود ۱۰ روز طول می‌کشد.قهرمانی این را بیان کرد که طبق قرارداد، هر کشتی ۷ روز در بندر معطلی دارد که اگر تعداد روز‌های معطلی بیش از آن  باشد، صاحب بار باید روزانه  بیش از یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کند.
     
 20میلیون تن کالا صادراتی 
ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: در 6ماهه نخست سال جاری20میلیون تن کالا بالغ‌بر پنج میلیارد و 620 میلیون دلار صادرشده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 14 میلیون تن 41درصد رشد داشتیم. حسین سعیدی با اشاره به ترخیص میانگین روزانه حدود یک هزار و 200  کانتینر وارداتی و یک هزار و 800 کانتینر صادراتی و همچنین 3 شناور فله‌ای صادراتی از گمرک شهیدرجایی گفت: در این بازه زمانی عمده کالاهای صادراتی  شامل فلزات معمولی و مصنوعات، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی،محصولات قیر، مواد پلاستیکی، مس و مصنوعات مس بوده است.وی صادرات عمده کالاها به کشورها چین، امارات و عمان و هند و اندونزی  ذکر کرد. عباس نژاد در خصوص واردات  کالا در 6 ماه  امسال گفت: در این مدت 4میلیون و 477 هزار تن به ارزش 10میلیارد و 554 میلیون دلار واردات داشتیم که در مقایسه با سال گذشته  با رقم 4 میلیون و778 هزار تن، کاهش داشتیم. ناظر گمرکات هرمزگان درآمد حاصل از حقوق و عوارض گمرکات دریافت شده را حدود 31هزار میلیارد تومان دانست که در مقایسه با سال گذشته 65درصد رشد داشته است. سعیدی به دو پرونده مهم هفته گذشته اشاره کرد و یادآور شد: یکی از پرونده‌ها مربوط به صادرات بود که260 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک و حشیش در محموله کالا کشف شد. وی در خصوص کشف مواد مخدر شیشه نیز گفت: این پرونده نیز در هفته گذشته بود که 68 کیلوگرم شیشه در محموله وارداتی کشف شد. این مقام مسئول در رابطه با ترخیص  خودرو از گمرکات اظهار داشت: با تعامل همه دستگاه‌ها دولتی ، خصوصی و مجوزهای لازم، هرروز خودروها از گمرکات استان  ترخیص می‌شود که تا اواسطِ هفته گذشته 220 دستگاه ترخیص شدند. 
به گفته سعیدی ،گمرکات استان هرمزگان بزرگ‌ترین گمرکات  کشور با فعالیت بیش از54درصد کل فعالیت کشوراست. این گمرکات  شامل  پنج اداره کل، 21 دفترخانه گمرکی که  تمام‌رویه‌های مرسوم گمرکی در استان موجود است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها