اعتراض خانواده‌های دانش آموزان سمپادی به رای دیوان عدالت اداری؛

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان: این تصمیم را به مصلحت سمپاد و کشور نمی‌دانیم



خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) در اعتراض به ابطال مصوبه سمپاد توسط دیوان عدالت اداری و برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان تجمع کرده اند که رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش صبح ساحل، «الهام یاوری»، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان روز شنبه درباره اعتراض دانش‌آموزان سمپاد برای برگزاری آزمون مجدد ورودی مدارس گفت: این تصمیم را درست و به مصلحت سمپاد و کشور نمی‌دانیم اما به هر حال رأی دیوان عدالت اداری یک تصمیم قضایی است و برای ابراز اعتراض خود از ابزارهای قانونی استفاده می‌کنیم.

وی درباره اجرای این طرح افزود: آزمون امسال برگزار نمی‌شود و سال آینده قرار است که برگزار شود؛ بنابراین تا آن زمان برای انجام مذاکرات مهلت داریم.

یاوری با بیان اینکه براساس این تصمیم حدود ۲۰ هزار دانش‌آموز هر سال باید امتحان دهند، افزود: در حال مذاکره هستیم؛ اختلاف نظری در این زمینه وجود دارد که باید حل شود و هرچند در این زمینه تصمیم گیرنده نیستیم اما تلاش می‌کنیم تا ابعاد این موضوع را تشریح کنیم که این‌ اقدام برای کشور مفید نیست.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: مهم‌ترین افرادی که از اجرای این تصمیم سود می‌بردند، موسسه‌های تست‌زنی هستند که بازار سنگینی را برای خود ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان در جریان پیگیری‌ها، تلاش‌ها و افت و خیزهای این موضوع هستند و می‌دانند که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همه تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ۲۰ اردیبهشت امسال مقرره تبعیض‌آمیز میان دانش‌آموزان عادی و استعدادهای درخشان مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان را باطل کرد.

دیوان عدالت اداری اعلام کرد: به دنبال شکایت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و درخواست ابطال بند ۵ بخش (د) دستورالعمل آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان به شماره ۵۰۱/۱۰۴ تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان، هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی دستورالعمل یادشده را مصداق تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل سوم و اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را ابطال کرد.

البته به موجب ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت، چنانچه رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان یا ۲۰ نفر از اعضای هیات عمومی، هر یک از آرای هیات عمومی یا آرای قطعی هیات‌های تخصصی را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان موضوع را جهت رسیدگی مجدد به هیات عمومی ارجاع می‌دهد؛ در صورتی که هیات عمومی رأی صادره را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهد، نسبت به نقض آن و صدور رأی صحیح اقدام می‌کند.

تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان سمپاد امروز شنبه ۶ آبان مقابل دیوان عدالت اداری تجمع و اعتراض خود به این رای را بیان کردند.

این خانواده‌ها مدعی هستند که رأی صادره مغایر با اسناد و مقررات بالادستی، اساسنامه، آیین‌نامه همچنین مغایر با استراتژی و برنامه‌ریزی مدارس سمپاد که برپایه یک دوره ۶ساله و با سنجش و پایش شرط معدل بوده، صادر شده است و قطعا اجرای این رأی، ساختار آموزش و برنامه‌ریزی و تربیتی این مدارس را تحت الشعاع قرار می‌دهد و از مسیر موفقیتی که در چهار دهه گذشته داشته است، منحرف خواهد کرد.

از نظر این خانواده‌ها، رأی صادره هیات عمومی دیوان کاملا مغایر و خلاف با رأی صادره شماره ۵۹۰ تاریخ دوم آذر ۱۳۹۵ همان هیات عمومی است. از طرفی باتوجه به اینکه حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در مدارس دوره اول متوسطه سمپاد در پایه های هفتم، هشتم و نهم با استناد به آیین نامه تحصیلی مدارس سمپاد (شرط و حق استمرار تحصیل در ۲ دوره اول ودوم متوسطه و عدم الزام به آزمون مجدد وارد این مدارس شدند) بنابراین حقوق این دانش آموزان در رأی صادره لحاظ نشده است.

ایرنا/ ایلنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها