عربستان قصد دارد سهامدار لیگ برتر کریکت هندوستان شود



به نظر می‌رسد بلندپروازی‌های پادشاهی عربستان در حوزه ورزش همچنان ادامه دارد، و این کشور قصد دارد سهامدار لیگ برتر کریکت هندوستان شود.
   
  
به گزارش صبح ساحل، عربستان سعودی تمایل خود را به خرید سهام چندمیلیارددلاری لیگ برتر هند ( مهمترین لیگ کریکت جهان) اعلام کرده اقدامی که بعد از سرمایه‌گذاری‌های این کشور در ورزش‌هایی نظیر فوتبال و گلف، انجام شده است.

به گفته منابع آگاه و به نقل از بلومبرگ، مشاوران محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مقامات هندی درباره انتقال IPL (لیگ برتر کریکت هندوستان) به یک شرکت هلدینگ به ارزش 30 میلیارد دلار که عربستان سعودی سهام قابل توجهی در آن خواهد داشت، صحبت کرده اند. به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، این مذاکرات در زمان سفر بن سلمان به هند در سپتامبر انجام شده است. 

بر اساس طرحی که در آن زمان به بحث گذاشته شد، عربستان پیشنهاد سرمایه‌گذاری 5میلیارد دلاری در لیگ کریکت هند و گسترش آن به کشورهای دیگر را داده است تا مسابقاتی مشابه لیگ برتر فوتبال انگلستان یا چمپیونز لیگ ایجاد کند. 

در حالی که دولت سعودی مشتاق است تا هر چه سریعتر این قرارداد را به نتیجه برساند اما دولت هند و BCCI( رگولاتور قدرتمند ولی غیرشفاف کریکت هند) تمایل دارند تا این درخواست را بعدا از انتخابات فدرال سال آینده پاسخ دهند. در حال حاضرریاست BCCI بر عهده جی ‌شاه پسر آمیت شاه وزیر کشور هند و از متحدان نزدیک نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور است. 

صندوق ثروت دولتی قدرتمند عربستان سعودی که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های ورزشی قبلی این پادشاهی را پشت سر گذاشته است، در نهایت می‌تواند وسیله‌ای برای انجام معامله با BCCI در صورت دستیابی به توافق باشد. البته هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.

نمایندگان BCCI و مرکز ارتباطات بین المللی دولت عربستان سعودی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

از زمان آغاز به کار در سال 2008، IPL با ترکیبی از بازاریابی به سبک آمریکایی و زرق و برق بالیوود و انرژی جمعیت گسترده هند سعی در گسترش خود داشته است. حرکت استراتژیک IPL کنار گذاشتن قالب سنتی کریکت بود .

این لیگ حامیان مالی زیادی از جمله آرامکو و سازمان گردشگری عربستان سعودی را جذب کرده است. و علی‌رغم فصلی که هر بهار فقط به مدت هشت هفته ادامه دارد، پیشنهاد دهندگان در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار برای حق پخش باز‌ های IPL تا سال 2027 پرداخت کردند. این مبلغ به 15.1 میلیون دلار در هر مسابقه می رسد، که بیشتر از EPL و کمی کمتر از  پرداخت 17 میلیون دلاری شبکه ها برای هر بازی در لیگ ملی فوتبال در ایالات متحده است. 

به گفته منابع آگاه، هرگونه سرمایه‌گذاری عربستان در IPL یا تغییر در قالب لیگ احتمالاً به این معنی است که باید توافق‌نامه‌های جدید برای حق پخش تلویزیونی به امضا برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها