چرا عربستان خواهان جام جهانی است؟

درآمد عربستان از میزبانی جام جهانی


نویسنده: مریم دهقان

اخیرا عربستان سعودی میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2034 معرفی شد. این درحالی است که عربستان چند سالی است که با پشتوانه ثروت نفتی‌اش در زمینه ورزش، شهرت پیدا کرده است. تحلیلگران معتقدند که میزبانی جام جهانی نیز یک پیروزی غیرقابل انکار برای عربستان است؛ زیرا به این کشور کمک می‌کند تا وابستگی اقتصاد کشور خود را به نفت کم کند و وجهه سیاه حقوق بشری‌اش را در اذهان عمومی تطهیر کند. در یک جمله می‌توان گفت که جام جهانی فرصتی برای نمایش پروژه‌های توسعه 2030 عربستان است.

  

میزبانی عربستان سعودی در جام جهانی 2034 چه معنایی برای فوتبال دارد؟

  
این اولین باری است که عربستان میزبان مسابقاتی در این مقیاس است و علت آن این است که فیفا در حال مدرن سازی فوتبال است تا از همه نقاط جهان، در دسترس باشد. نه‌اینکه این مسابقات فقط در یک یا دو قاره برگزار شود. تا قبل از انتخاب عربستان به عنوان رقیب، استرالیا تنها کشوری بود که برای میزبانی این مسابقات ابراز علاقه کرده بود اما فدراسیون این کشور اعلام کرده که قصد دارد روی پیشنهادات خود برای میزبانی جام ملت‌های‌آسیا 2026 زنان و جام باشگاه‌های جهان در سال 2029 تمرکز کند. البته به گزارش نشریه «الشرق الاوسط» کنفدراسیون فوتبال آسیا با رایزنی با مسئولان فدراسیون استرالیا آنها را راضی کرد تا از کاندیداتوری برای میزبانی از جام جهانی 2034 به نفع عربستان کناره‌گیری کنند.
   

چرا عربستان خواهان جام جهانی است؟

یاسر المصحال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی (SAFF) می‌گوید: جام جهانی فوتبال 2034 دعوت ما از جهان است تا شاهد توسعه عربستان سعودی، تجربه فرهنگ آن و تبدیل شدن به بخشی از تاریخ آن باشند. در واقع عربستان مایل است از جام جهانی به عنوان ویترینی برای معرفی جاذبه‌های طبیعی خود استفاده کند و این تصور که عربستان سعودی یک بیابان غول پیکر است را از بین ببرد. برآورد شده با توجه به افزایش تیم‌های جام جهانی به 48 تیم و تبلیغاتی که عربستان طی دو سال اخیر به‌خصوص در فوتبال انجام داده است؛ می‌توانند به درآمد تقریبی 50 میلیارد دلاری برسند. به یاد داریم که در آستانه تورنمنت قطر، عربستان سعودی با کریستیانو رونالدو برای بازی در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی قرارداد امضا کرد. در واقع این اقدام عربستان زمینه ساز تبلیغات ورزشی این کشور در سطح جهانی بود. چراکه ورزش یکی از اجزای اصلی برنامه اصلاحی چشم انداز 2030 ولیعهد محمد بن سلمان است و هدف آن تبدیل عربستان سعودی به قطب گردشگری و تجاری و اقتصاد بدون نفت است. 
میزبانی جام جهانی همچنین می‌تواند توجه عموم را از سرکوب شدید مخالفان که عربستان به آن متهم است را پرت کند. بد نیست بدانید که اخیرا یک معلم بازنشسته به دلیل پست‌های انتقادی خود در رسانه‌های اجتماعی به اعدام محکوم شد.
  

درآمد میزبانان قبلی جام جهانی

براساس آمار اعلام‌شده از سوی دولت آفریقای جنوبی، این کشور برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۱۰ تنها ۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و برزیل نیز در سال ۲۰۱۴ رقمی در همین حدود را به‌دست آورد. اما روسیه ۳۱ میلیارد دلار از میزبانی خود سود حاصل خواهد کرد که نسبت به دو دوره گذشته جام جهانی، رقم قابل توجهی محسوب می‌شد. کشور قطر نیز از جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی کسب کرد.
  

برخی از اقداماتی که عربستان سعودی را به یک بازیگر اصلی در ورزش تبدیل کرده است

•همان‌طور که می‌دانید عربستان سعودی، کشوری است عمدتا بیابانی که دمای آن در تابستان به 50 درجه می‌رسد؛ با این‌وجود در حال برنامه ریزی برای ساخت یک مجموعه ورزشی زمستانی است که در تمام طول سال قابل استفاده باشد. این رویداد خشم فعالان محیط‌زیست را برانگیخته است. این مجموعه ورزشی در نئوم اجرا خواهد شد. این شهر گل سرسبد چشم‌انداز برنامه توسعه 2030 شاهزاده محمد است و یک پروژه بلندپروازانه برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بزرگترین صادرکننده نفت جهان به‌شمار می‌رود. این کلان شهر در حال ساخت 500 میلیارد دلار هزینه در بردارد.
•ریاض، بازی‌های آسیایی 2034 را برگزار خواهد کرد که یک رویداد چند ورزشی در سطح المپیک است. 
•در سال 2021 مسابقه فرمول یک به صورت شبانه در کنار خط ساحلی جده برگزار شد. 
•باشگاه‌ النصر عربستان سعودی قراردادی دو و نیم ساله با کریستیانو رونالدو به ارزش 400 میلیون یورو امضا کرده است. همچنین با پیوستن کریم بنزما دارنده توپ طلا به الاتحاد، نیمار نیز به الهلال پیوست و گروهی از ستاره‌های فوتبال دنیا نیز راهی لیگ برتر عربستان شدند.
•در اکتبر 2021، عربستان سعودی پس از یک کشمکش طولانی مدت با قانون‌گذاران، باشگاه لیگ برتر انگلیس، به نام نیوکاسل یونایتد را از آن خود کرد.
•قرار است عربستان سعودی میزبان جام ملت‌های آسیا 2027 شود. 
• پول عربستان سعودی چهره گلف حرفه‌ای را تغییر داد. پس از آن که LIV Golf تاسیس شد؛ LIV بازیکنان حرفه‌ای را با مبالغ هنگفت به کار گرفت و باعث شد که آمریکا و اروپا آن‌ها را برای حضور در برخی تورنمنت‌ها دعوت کنند.
 لازم به ذکر است که داستین جانسون شماره یک پیشین جهان یکی از ذینفعان اصلی این ماجرا بود که در فصل افتتاحیه 35 میلیون دلار فقط برای موافقت با بازی دریافت کرد.
•تایسون فیوری، قهرمان سنگین وزن بوکس جهان، در یک مسابقه با ستاره MMA، فرانسیس نگانو، در ریاض به پیروزی رسید. این مسابقه تازه‌ترین مبارزه مطرح در عربستان سعودی بود. همچنین آنتونی جاشوا، دو بار در عربستان به رقابت پرداخته است و هر بار درآمد هنگفتی از پیروزی‌هایش به دست آورده است.
•فینال های ATP تنیس با حضور پرطرفدارترین بازیکنان مرد جوان، در جده برگزار شد. همچنین گزارش شده بود که عربستان سعودی قبل از اینکه کانکون در مکزیک به عنوان برگزارکننده معرفی شود؛ پیشتاز میزبانی فینال WTAشد. 
•رالی داکار که در ابتدا بین پاریس و پایتخت سنگال برگزار می‌شد، از سال 2020 در عربستان سعودی برگزار می‌شود.
•عربستان سعودی در مسابقات اسب‌دوانی جایزه 20 میلیون دلاری جام را از آن خود کرد. 
 

جام جهانی فرصتی برای نمایش پروژه‌های توسعه 2030 عربستان

جام جهانی فرصتی برای نمایش مجموعه‌ای از "پروژه‌های گیگا" مرتبط با چشم انداز 2030 است که باید تا آن زمان عملیاتی شود و برای قرار دادن عربستان سعودی به عنوان یک مقصد، برای مشاغل، سرمایه‌گذاران و گردشگران طراحی شده است. همان‌طور که مطرح شد؛ از جمله این پروژه‌ها، ابرشهر 500 میلیارد دلاری نئوم است. این شهر هوشمند خطی، در استان تبوک قرار دارد و قرار است به طول 170 کیلومتر ساخته شود. این پروژه حدود 460 هزار شغل ایجاد می‌کند و حدود 48 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور اضافه می‌کند. قرار است 9 میلیون نفر معادل25 درصد از جمعیت 35 میلیون نفری عربستان سعودی در این شهر زندگی کنند. کار حفاری این پروژه در سال 2022 آغاز شده است. لازم به ذکر است که این پروژه به دلیل تأثیر منفی بر محیط‌زیست و جمعیت فعلی منطقه و همچنین تردیدهایی در مورد قابلیت فناوری و اقتصادی آن، با انتقاداتی روبرو شده است. عربستان سعودی سرمایه‌گذاری‌های دیگری نیز داشته است. از جمله آنها می‌توان به سرمایه‌گذاری در دریای سرخ برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری پیشرفته اشاره کرد. همچنین قرار است شهر قیدیا را به یک مرکز تفریحی ورزشی و پارک‌های موضوعی تبدیل کند.
 این کشور، شهر دیریه خود را نیز به عنوان یک مرکز گردشگری فرهنگی که شامل یک سایت میراث جهانی یونسکو است؛ در نظر گرفته است. به علاوه، ریاض نیز در حال ساخت یک فرودگاه بین‌المللی بزرگ جدید است که برای رقابت با دبی به‌عنوان یک مرکز هوانوردی منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها