حواشی هفته


نویسنده: معصومه نعمتی

در ستون «حواشی هفته»، به مرور اخبار و حاشیه‌هایی که در هفته گذشته پربازدید شده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌است، می‌پردازیم.

  

صف کپسول به‌دوشان 

صف سیلندر گاز در بندرعباس از موضاعاتی بود که واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. درحالی که مردم از معطلی چند روزه در صف دریافت سیلندر گاز مایع می‌‌گفتند و بسیار نسبت به کمبود گاز آن هم در شهر بندرعباس که از قطب‌های صادرات گاز است، گلایه داشتند؛ مدیرعامل شرکت پرسی گاز هرمزگان گفت که هیچ کمبود گازی در بندرعباس و در استان وجود ندارد و شلوغی صف‌ها به دلیل تغییر نرخ گاز است. همین موضوع هم با واکنش‌های زیادی ازسوی مردم همراه بود و مردم با اشاره به این موضوع که هزینه گازکشی منازل برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد، خواستار رفع مشکلات در زمینه توزیع سیلندر گاز شدند. فرمانداری بندرعباس نیز اعلام کرد که ۶ جایگاه جدید توزیع سیلندر در بندرعباس راه‌اندازی خواهد شد.
 

طوفان قطعی اینترنت

  
از دیگر اخباری که واکنش‌های زیادی به همراه داشت، خبر قطع اینترنت جهانی بود. برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر قطعی اینترنت برای هفته‌ها یا ماه‌ها منتشر کردند و این خبر را به ادعای یک محقق نسبت دادند در‌حالی‌که در پستی که به آن اشاره‌شده بود، چنین ادعایی وجود نداشت. آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات نیز در اینباره نوشت: «طوفان‌های خورشیدی هنوز اینقدر هوشمند نشده‌اند که «صرفا» به زیرساخت‌های الکترونیکی اینترنت در دنیا ضربه بزنند و با تجهیزات الکترونیکی نظامی، بهداشتی و … رفتار دوستانه‌ای داشته باشند.خبر قطعِ اینترنتِ فردا در دنیا، به دلیل طوفان‌های خورشیدی، به نظر مبنای دقیقی ندارد». درواقع براساس گزارش یک محقق ناسا، احتمال دارد بخاطر طوفان خورشیدی سیگنال‌های GPS دچار اختلال شوند نه اینکه اینترنت جهانی قطع شود.
  

الواح هخامنشی در مخزن

هفته گذشته معاون میراث فرهنگی در مراسم آغاز به کار انجمن خیرین میراث فرهنگی گفت: «یک میلیون اشیاء و کالای فرهنگی داریم، جا نداریم در معرض دید مردم قرار دهیم. همه در مخازن هستند. الواح هخامنشی را آوردیم، کجا هستند؟ در همین مخازن! چرا؟ جا نداریم. این در حالی است که به طور جدی‌تر استرداد اشیاء و اموال فرهنگی را در دستور کار داریم». این الواح از جمله آثاری است که حدود ۹۰ سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور، خارج و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو «امانت» سپرده شد. بخشی از الواح طی سه مرحله در سال‌های بعد به ایران برگردانده شد. برای بازگشت بخش چهارم الواح به کشور، یک شکایت اما ورق را برگرداند. رویترز در اسفند ۱۳۹۶، آن را بررسی کرد و درباره آن نوشت: «سه سال پیش دادگاهی در آمریکا حکم داد، آثار تاریخی ایران که امانت در دانشگاه شیکاگو بودند، مصادره شوند و غرامت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری حاصل از فروش آن به قربانیان آمریکایی که در انفجار انتحاری در بیت‌المقدس بودند، پرداخت شود. در نتیجه دادگاه آمریکایی حکم مصادرۀ این اشیاء تاریخی را صادر کرد و دستور فروشِ الواح را داد، اما در بررسی نهایی قضات دیوان عالی در دادگاهی که دوم اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد، حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی ایرانی لغو شد. شهریورماه امسال عزت‌الله ضرغامی از بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران خبر داد. اما حالا می‌بینیم که متاسفانه این آثار ارزشمند تاریخی در «مخازن» نگهداری شده و حتی مردم امکان بازدید از آن‌ها را ندارند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها