مصاحبه با یکی از فعالین و تاثیرگزاران در صنعت شبکه و امنیت فناوری اطلاعات استان:

خلأ متخصص در کرسی‌های فناوری و اطلاعات هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

«عبداللطیف حقیقت»، جوانی فعال و سرشناس در زمینه فناوری اطلاعات و MBA هرمزگان است. او در گفتگو با صبح ساحل از دغدغههایش در این حوزه میگوید. حقیقت که دارای مدرک کارشناسی فناوری اطلاعات گرایش شبکههای کامپیوتری و کارشناسی ارشد MBA فناوری اطلاعات با 18 سال سابقه کار حرفهای در زمینه شبکههای کامپیوتری و امنیت فناوری اطلاعات است در این گفتگو به ضعفهای مدیریتی این حوزه در سطح هرمزگان میپردازد. او معتقد است که افراد کاردان و متخصص در سمتهای مدیریت فناوری اطلاعات و رشتههای تخصصی این حوزه د هرمزگان کم و انگشت شمارند و مدیران ما از مباحث بروز در زمینه فناوری اطلاعات به دور هستند. حقیقت به حوزه مدیریت منابع انسانی سازمانها و شرکتها در بخش فناوری اطلاعات، نقد جدی دارد و میگوید که مدیران از حمایت این بخش مغفول ماندهاند.

 

 کمی در مورد بیوگرافی خودتان بگویید؟

من دارای 20 مدرک بینالمللی در خارج از کشور درزمینهٔ شبکه و امنیت شبکه از طرف شرکتهای مرجع شبکههای کامپیوتری سیسکو و مایکروسافت هستم و همچنین تاکنون برنده 2 مدال طلای جهانی ایده و اختراع از کشورهای ژاپن و آمریکا در سال 2022 شدهام.

در این سالها با فعالیت مستمرم به مدت 16 سال به عنوان مدیر شبکه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حضورداشتهام و در خلال این سالها، بالغ بر 20 پروژه کلان مشاوره، طراحی، پیادهسازی، نظارت، امن سازی، ممیزی و ... را در سطح استان هرمزگان و استانهای همجوار به انجام رساندهام. در طول این سالها همیشه سعی کردهام در خلال برگزاری کلاسهای آموزشی و یا در حین کار و یا هنگام راهاندازی پروژههای مختلف، به تربیت کارشناسان خبره و مفید بپردازم و اکنون افتخار میکنم که توانستهام کارشناسان بسیار زیادی را آموزش داده و به سطح حرفهای از کسبوکار خود برسانم و برای منطقه خودم مفید و مؤثر واقع شوم.

 

 نقد شما به مدیران کلان سازمان و ادارات و شرکتهای دولتی و خصوصی چیست؟

معتقدم که مدیران این حوزه شغلی، بایستی پستهای مدیریت فناوری اطلاعات را به افراد کاردان و متخصص بسپارید، این موقعیت با دیگر پوزیشن ها بسیار متفاوت است، در عصر کنونی، فناوری اطلاعات بهعنوان قلب تپنده هر مجموعهای است و اغراق نیست اگر بگوییم هیچ مجموعهای بدون ساختار فناوری اطلاعات موجودیت نخواهد داشت. خواهشمندم افرادی را به این پستها گمارده شوند که اولاً مدیر متبحری باشد که توان رهبری کارکنان متخصص را داشته باشد و ثانیاً خود، فردی متخصص و حاذق در حوزه فناوری اطلاعات باشد.

بهعنوان شخصی که نیمی از عمرم را در این حوزه بودهام ، خواهشمندم بودجههای فناوری اطلاعات و امن سازی بسترها و سامانههای مرتبط با آن را تا حد امکان تأمین نمایید، اینیک واقعیت غیرقابلانکار است که امنیت در هر ردهای هزینه دارد، هزینههای مادی و هزینههای منابع انسانی.

تأمین هزینه تهیه تجهیزات، سامانهها، نرمافزارها و ... و مهمتر از آن کارکنان متخصصی که بتوانند راهبری و پشتیبانی از آنها را انجام دهند، از ملزومات اساسی و بیقیدوشرط هر سازمان و یا مجموعهای است. رک و پوستکنده بگویم بدون این دو پیش نیاز، امن سازی غیرقابل انجام خواهد بود.

 

 دلیل تأکید شما بر موضوع مدیریت نیروی انسانی در این حوزه چیست؟

 نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از مهمترین دارایی در هر سازمانی به شمار میآید که لازم است مدیران کلان و مدیران میانی توجه ویژهای به این کارشناسان داشته باشند و انگیزههای آنها را بیشازپیش بیشتر نمایند.

دیدگاههای قدیمی نسبت به فناوری اطلاعات را کنار گذارید و خود را به سطح ایده آل جهانی برسانید ادارات فناوری اطلاعات نیاز مبرم به توجه وِیژه دارد، نیاز به حمایت دارد.

در هر سازمان و کسبوکار دولتی و خصوصی، ساختار فناوری اطلاعات قطعا یکی از مهمترین رکنهای هر سازمانی است که از مدیران کلان هر مجموعهای استدعا دارم به مجموعههای فناوری اطلاعات بهای بیشتری بدهند و این مجموعه را بهعنوان قلب سازمان خود بهحساب آورند.

اگر مجموعهای هنوز ساختار فناوری اطلاعات در آن جاری و ساری نشده است قطعاً از گردونه کسبوکار جهانی خارج می باشد و اگر هم این ساختار در آن برقرار است، بدون پروبال دادن به ساختار فناوری اطلاعات، نمیتواند رشد و ترقی داشته باشد.

 

 سخنتان با کارشناسان و متخصصان شبکه و امنیت فناوری اطلاعات چیست؟

بنده به یک قانونی پایبند هستم، اگر قصد راه دادن کسی به خانهام را ندارم، پس وی را دعوت نمیکنم که پشت درب منزل نگهش دارم. این دقیقاً تمثال این است که اگر بر روی تجهیزات قابل مدیریت در زیرساخت، قوانین وضع ننماییم، پکت ها و بستهها به درب هر سروری خواهد رسید و امنیت را تحت شعاع قرار خواهد داد. اگر مصمم هستید که این اتفاق نیفتد میبایست قوانین فایروال و تجهیزات قابل مدیریت در زیرساخت را بهدرستی پیادهسازی کنید؛ قوانین فایروال الزام میدارد که هر سرویس، مبدأ و یا مقصدی غیرمجاز میباشند مگر آنهایی که مشخص میکنیم و اجازه دسترسی را میدهیم، آنهم بر اساس آدرس آی پی، مک آدرس و فاکتورهای چندعاملی.

اگر نمیتوانید تجهیزی را بهروزرسانی کنید و یا آپدیتهای امنیتی بر روی آن نصب کنید بهتر است اصلاً از آن استفاده ننمایید.استفاده از تجهیز و یا نرمافزاری که قابلیت بروز رسانی آن برای ما میسر نیست بهمثابه بنا کردن خانهای است که قابلیت امن سازی آن را نداریم و درب آن همیشه باز است.

با احترام برای تمامی مباحث و رشتهها، مباحث فناوری اطلاعات با دیگر رشتهها تفاوت فاحشی دارد، مادامیکه در محیطهای فناوری اطلاعات مشغول به کار هستید میبایست بهصورت مداوم در حال تحصیل دانش و علوم مرتبط باشید چراکه تکنولوژیهای جدید بهسرعت در حال رشد میباشند و جایگزین تکنولوژیهای قدیمی میشوند، بر همین اساس خواهش بنده این است که کارشناسان و متخصصان این حوزه، همیشه خود را بهروز نگهدارند و از مطالعه غافل نشوند.

ذکر این نکته و پذیرش آن خیلی مهم است که بدانیم در فضای روبهپیشرفت سریع فناوری اطلاعات، هیچکسی دانش کاملی ندارد و همه افراد مکمل هم برای انجام فعالیت استاندارد و بهینه هستیم.

در تمامی جوامع و محیطهای علمی، باید این دیدگاه را پرورش دهیم که در کنار رقابت سالم، همدیگر را تقبل کنیم نه تحمل؛ چراکه تحمل کردن بالاخره پایانی دارد و به سر میآید اما تقبل کردن محیط کار را بسیار لذتبخش و بدون تنش مینماید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها