«بیماری ام جی» چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

بیماری «ام جی» یا  «میاستنی گراویس» که نام آن از دو واژه میاستنی (به معنی ضعف عضله) و گراویس به معنی سنگین یا وخیم تشکیل‌شده است، یک اختلال خود ایمنی  است که سیستم دفاعی بدن به بافت‌های خودی حمله کرده و سبب ضعف عضلات با درجات متفاوت می شود. این بیماری که در افراد به سختی قابل تشخیص است ممکن است هر رده سنی را درگیر کند .طبق آمار منتشر شده ای بیماری به طور کلی ازهر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۴ را مبتلا می کند. اگرچه میزان شیوع بیماری در آقایان در دهه‌های هفتم و هشتم زندگی افزایش می‌یابد اما در در بین خانم های جوان مابین سنین 20تا 40 سالگی  شایع تر است. این بیماری که عضلات ارادی را بدن را درگیر می کند به سایر عضلات غیرارادی مانند قلب آسیبی وارد نمی کند. بیماری نادر ام جی  جزو اختلال‌های ژنتیکی محسوب می‌شوند، و حتی اگر علایم آن‌ها خیلی زود ظاهر نشود، در تمام دوران زندگی یک فرد، با او همراه خواهند بود.

   

  

 علائم 
به گزارش صبح ساحل، یکی از علائم بیماری  «میاستنی گراویس» فروافتادگی چشم چپ است . ضعف در ماهیچه های این قسمت باعث افتادگی پلک می شود و اغلب حرکاتی ازجمله کنترل چشم‌ها، حرکت پلک‌ها، حالت چهره، جویدن، صحبت کردن و قورت دادن دچار اختلال می‌شوند. در بیشتر موارد اولین علامت بیماری ضعف ماهیچه‌های چشم است که موجب دوبینی هم می‌شود؛ در دیگر موارد امکان دارد اشکال در بلع یا اختلال در صحبت کردن اولین نشانه‌های ظهور این بیماری باشند. علائم چشمی با کارهایی مثل دیدن تلویزیون، کتاب خواندن و رانندگی به خصوص در محیط های پرنور بدتر می شوند. همچنین ضعیف شدن عضلات سر و گردن گاه موجب افتادگی سر و عدم توان در نگهداری مناسب آن می‌شود. یعنی با ضعیف شدن عضلات گردن سر به سمت جلو و یا دو طرف بدن افتاده و گردن نمی‌تواند آن را روی تن نگه دارد. 
به طور کلی میاستنی گراویس اغلب ابتدا چشم و صورت را درگیر می‌کند، اما به مرور زمان به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت می‌کند.
  
 تاثیر جراحی  برای درمان
گاهی اوقات ممکن است جراحی برای برداشتن غده تیموس، که به عنوان تیمکتومی شناخته می‌شود، توصیه شود. نشان داده شده است که این امر باعث بهبود علائم میاستنی در برخی از افراد مبتلا به تیموس غیرعادی بزرگ (یک غده کوچک در قفسه سینه) می‌شود. علائم معمولاً در چند ماه اول پس از جراحی بهبود می یابند، اما ممکن است تا ۲ سال روند بهبودی آنان زمان ببرد.
درمان اورژانسی میاستنی گراویس
برخی از افراد با علائم شدید و ناگهانی به بیمارستان مراجعه می کنند و ممکن است مشکلات شدیدی از قبیل تنفس و بلع را تجربه کنند . این علائم نیاز به درمان فوری از سوی کادر بیمارستان را طلب می کند. برای چنین افرادی اکسیژن از طریق ماسک صورت،استفاده از دستگاه تنفس (تهویه) ، درمان های وریدی و ... توصیه می شود.
  
 رژیم غذایی 
بسیاری از پزشکان خوردن غذاهایی که بلع آنها آسان تر است را پیشنهاد می کنند . غذاهای له‌شده، نرم یا پوره‌شده سالاد، کنسرو ماهی، اسموتی، پاستا، گوشت و مرغ خردشده، ماست، موز رسیده می‌توانند از موارد مفید در رژیم غذایی میاستنی گراویس به شمار بروند.
  
 تاثیر بوتاکس در  بیماران ام جی
بوتاکس انتخابی است  که در مرحله اول به ذهن اغلب افرادی که دارای نواقصی در صورت خود هستند می رسد. بااینکه بوتاکس درمانی موقت و مناسب برای زیبایی و درمان اختلالات ،افتادگی های صورت و رفع چین و چروک محسوب می شود اما  افراد مبتلا به این بیماری ، می بایست جدا  از تزریق بوتاکس خودداری کنند.
  
تاثیر وراثت 
احتمال ابتلا از طریق وراثت بسیار اندک است اما در صورت انتقال بیماری از مادر باردار به فرزند، اگر نوزاد بلافاصله پس از تولد تحت درمان قرار گیرد معمولا تا سن دوماهگی درمان شده و اثری از بیماری در آن‌‎ها باقی نمی‌ماند.  
این بیماری یک بیماری است که قدرت سرایت به افراد دیگر را ندارد.
  
 عوامل موثر بر تشدید بیماری
در زمان ابتلا به این بیماری بعضی از عوامل مانند خستگی، ابتلا به برخی از بیماری‌ها و همین‌طور داروها، نداشتن استراحت کافی و فعالیت زیاد در طول روز، بارداری، عمل‌‎های جراحی، نامتعادل بودن فشار خون و عواملی از این دست موجب تشدید و بدتر شدن بیماری می‌شود.
  
 پیشگیری
بیماری  «میاستنی گراویس» دارای پروسه ای طولانی مدت است. این بیماری  دارای مراحلی است که ممکن است بهبود یابد  یا فرد را درگیرتر کند.
می‌توان گفت عاقبت میاستنی گراویس بر اساس میزان پیشرفت آن می‌تواند متفاوت باشد. میاستنی گراویس خفیف به خودی خود بهبود پیدا می‌کند و درجه شدید آن می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.
  
منبع:درمانکده
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها