با افزایش نگرانی‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای، رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل به ایران سفر می‌کند


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب‌نیوز 
رافائل گروسی، رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل متحد دیروز وارد ایران شد و انتظار می‌رود در کنفرانسی سخنرانی کند و با مقامات برای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای تهران دیدار کند.
این سفر در حالی انجام می شود که تنش‌های منطقه‌ای تشدید شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از ایران به دلیل عدم همکاری در بازرسی‌ها و سایر موضوعات باقی مانده انتقاد کرده است.
انتظار می رود گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در اولین کنفرانس بین المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران سخنرانی کند.
این رویداد سه روزه که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، در استان اصفهان، محل کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نطنز و جایی که حملات منتسب به اسرائیل در ماه گذشته در آن انجام شد، برگزار می‌شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ایرانی پس از حمله گزارش‌شده به اصفهان، این اتفاق را بدون آسیب به تأسیسات هسته‌ای گزارش کردند، که به طور گسترده به عنوان پاسخ اسرائیل به اولین حمله مستقیم ایران به دشمن سرسخت خود در روزهای قبل تلقی می‌شود که خود انتقامی برای حمله مرگبار به کنسولگری ایران در دمشق بود.
انتظار می رود گروسی در این سفر با مقامات ایرانی از جمله محمد اسلامی رئیس مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز دیدار کند.
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه گفت:«مطمئن هستم که این مذاکرات بیشتر به رفع ابهامات کمک می‌کند و ما می‌توانیم روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.»
گروسی آخرین بار در مارس 2023 به ایران سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کرد.
ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق در سال 2018 و اعمال مجدد تحریم‌های گسترده، پایبندی خود به محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را که در توافق تاریخی با قدرت‌های بزرگ در سال 2015 تعیین شده بود، به حالت تعلیق درآورده است.
تنش‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان فروپاشی توافق بارها افزایش یافته است، در حالی که تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا تاکنون هم برای بازگرداندن واشنگتن به توافق و هم برای وادار کردن تهران به اجرای مجدد مفاد برجام شکست خورده است.
سال گذشته، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را در حالی کاهش داد که مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده آغاز شده بود و این عمل به عنوان یک حسن نیت تلقی می‌شد.اما آژانس اتمی سازمان ملل مستقر در وین گفت که ایران در اواخر سال 2023 تولید اورانیوم 60 درصد غنی شده را تسریع کرده است. 
سطوح غنی سازی حدود 90 درصد برای استفاده نظامی مورد نیاز است. تهران همواره هرگونه جاه طلبی برای تولید سلاح هسته ای را رد کرده و تاکید می کند که فعالیت‌های اتمی خود کاملاً صلح آمیز بوده است.
در ماه فوریه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، اعلام کرد که ذخایر تخمینی اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر حد تعیین‌شده در توافقنامه ۲۰۱۵ رسیده است.
  
  
  
شرکت آرامکو عربستان قیمت نفت خام سبک عرب در ماه ژوئن را افزایش داد
 نگاهی به عرب نیوز
بر اساس بیانیه رسمی آرامکو عربستان سعودی قیمت فروش رسمی ماه ژوئن نفت خام سبک عرب را که به کشورهای آسیایی می فروشد، افزایش داد.
قیمت دیفرانسیل پرچمدار عرب لایت در Platts Dubai/DME عمان + 2.90 دلار در هر بشکه بود که نسبت به 2 دلار در هر بشکه در آوریل افزایش داشت.
این بالاترین OSP در پنج ماه گذشته بود. افزایش OSP ها همچنین پس از آن که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس دور سه ماهه اول کاهش داوطلبانه را تا سه ماهه دوم حفظ کردند اتفاق افتاد.

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها