لذت‌های غرق کننده


نویسنده: محیا تکنده

ناتوانی در کنترل حجم مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، یکی از چالش‌های بشر امروزی است. بسیاری رو به رژیم‌های سخت آورده و به جنگی خونین با گرسنگی می‌پردازند.

اما واقعا چه چیزی باعث افسارگسیختگی در مصرف میان وعده و وعده‌های غذایی اصلی می‌شود؟  آیا راه‌های ساده‌تری برای کنترل خوردن وجود دارد؟ استفان لی مورفی و همکارانش در پژوهشی که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر کردند از اثری به نام "جبران لذت‌بخش" نام می‌برند که در ان حواس‌پرتی هنگام انجام فعالیت‌های روزمره لذت‌بخش مانند غذا خوردن، بازی‌های ویدیویی، استفاده از فضای مجازی و غیره، مسبب استفاده‌ و مصرف بیش از حد می‌شوند. این محققان اعتقاد دارند که چنانچه هنگام غذا خوردن نسبت به آن اگاه نباشیم و همزمان خود را مشغول فعالیت‌های دیگری مانند فیلم دیدن، صحبت کردن و بازی کنیم، نسبت به لذت غذا خوردن غافل مانده و تلاش می‌کنیم این کمبود در لذت را در غذا خوردن بیشتر یا مصرف میان‌وعده‌های بیشتر جبران کنیم.

در پژوهش استفان لی مورفی، 122 نفر در سه گروه با شرایط مشابه گنجانده شدند. سپس از آنها خواسته شد که ناهار خود را تحت یکی از این سه شرط بخورند: عدم حواس‌پرتی، حواس‌پرتی متوسط (تماشای ویدیو) و حواس‌پرتی زیاد (بازی ویدیویی).

پس از ناهار، شرکت کنندگان در مورد لذت واقعی، رضایت و تمایل به مصرف بیشتر و مهم تر از همه در مورد میان وعده های خود در اواخر روز به تسهیل‌گران پژوهش گزارش دادند. شرکت‌کنندگانی که در حواس‌پرتی غذا می‌خوردند، لذت و رضایت کمتری را حین مصرف غذا گزارش کردند، که با افزایش میان‌وعده بعد از آن و تمایل عمومی‌تر برای مصرف بیشتر همراه بود. محققان همچنین 220 شرکت‌کننده 18 تا 71 ساله را به مدت یک هفته برای بررسی این تأثیر گسترده دنبال کردند. شرکت‌کنندگان هفت نظرسنجی کوتاه در روز از طریق تلفن‌های هوشمند خود در مورد مصرف لذت‌بخش، حواس‌پرتی و رضایت خود تکمیل کردند.

همانند آزمایش مبتنی بر غذا، محققان دریافتند که وقتی افراد در حین مصرف حواسشان پرت می‌شود، احتمالاً کمتر از چیزی که انتظار داشتند از یک محصول لذت می‌برند، احساس رضایت کمتری می‌کنند و نیاز به ارضای بیشتر را تجربه می‌کنند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ممکن است اغلب ناشی از میل ساده انسان برای رسیدن به سطح معینی از لذت از یک فعالیت باشد. وقتی حواس پرتی مانع  براوردن این لذت می شود، احتمالاً سعی می کنیم با مصرف بیشتر آن را جبران کنیم.

با درک عوامل کلیدی مصرف بیش از حد ، می‌توانیم استراتژی‌هایی برای کمک به جلوگیری از وقوع آن ایجاد کنیم. در واقع با درک این نکته که چطور دچار زیاده‌روی در مصرف غذا می‌شویم می‌توانیم در محدود کردن عواملی که حواس‌پرتی را ایجاد می‌کنند، گام برداریم. برای مثال استفاده از تلفن همراه،  تلوزیون دیدن، صحبت کردن و سایر فعالیت‌هایی که مسبب حواس‌پرتی می‌شوند، ممکن است حین مصرف غذا جالب و سرگرم کننده به نظر برسند اما تاثیر منفی بسیاری بر سلامت جسمانی ما خواهند گذاشت . داشتن برنامه‌یی برای دوری از این پرت کنندگان حواس حین مصرف غذا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش کنترل بر خوردن کاهش دفعات استفاده از میان وعده و درنتیجه کاهش وزن داشته باشد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها